Deze vraag stel ik na aanleiding van allerhande foto's van schaatsongelukken waarbij slachtoffers op het ijs liggen en daar ook verpleegd worden. Mijns inziens is het belangrijk om meteen van het directe ijs af te gaan om afkoeling te voorkomen, want dat gaat behoorlijk snel bij deze temperaturen en natte schaatspakken.
Dit weekend was ik lekker weg naar Winterberg. Ik was daar getuige van een ernstig ongeval met een snowboarder, de temperatuur lag op -9. De eerste hulp van de Bergwacht was snel terplaatse, en beoordeelde dat er ernst in de zaak was, hierop werd een Rettungswagen, Notartz, Christopfer, en de Freiwillige feuerwehr opgeroepen. Wat mij opviel was dat men de patient op de wervelplank legde, en helemaal vast legde, daarna een deken er over heen, en lekker op de piste lieten liggen in afwachting van de ambulance. Voor de bergwacht was er niet gek veel te doen, Na 7 minuten waren er 2 voertuigen van de brandweer terplaatse, zij begonnen een vrije plek te maken voor de Helikopter. Na ongeveer 20 minuten kwam de ambulance terplaatse, op 3 minuten gevolgd door de Notartz. Deze gingen via de (van de bergwacht aanwezige) Quads mee naar beneden, waar zij in de kou je patient behandelde. Na ongeveer 20 minuten was de patient klaar voor vervoer, en werd deze met de quad naar de ambulance gebracht. Nadat de patient erin lag ging de ambu direct naar het ziekenhuis, direct rijden.
Al die tijd lag de patient dus onder 1 dekentje in de kou. Ik heb niet gevraagd waarom ze hem lieten liggen, maar bij alle 7 ongevallen waar ik die dag bij geweest ben, viel mij op dat ze gewoon laten liggen totdat de ambulance terplaatse is. Ook al was het enkel een armbreuk.
Ik heb niet de juiste duitse taalknobbel om het gesprek met deze mensen aan te gaan, maar gezien de grote aantal medische noodgevallen die zijn hebben op een dag. (= 10 tot 15 per rustige dag) hebben zij hier wel ervaring mee. Iemand die een reden kan bedenken waarom ze hem laten liggen?