Eerste hulp bij schaatsongeval

Auteur Topic: Eerste hulp bij schaatsongeval  (gelezen 4667 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Gepost op: 8 februari 2012, 18:54:58
Na aanleiding van de aanhoudende vorst,

Stel je voor, je wordt geconfronteerd met een slachtoffer die ten val is geraakt op het ijs. Meteen is te zien dat het slachtoffer dusdanig letsel heeft dat het naar het ziekenhuis moet gaan. Wat doe jij als eerste hulpverlener/ reeds gearriveerd ambulance team?

Deze vraag stel ik na aanleiding van allerhande foto's van schaatsongelukken waarbij slachtoffers op het ijs liggen en daar ook verpleegd worden. Mijns inziens is het belangrijk om meteen van het directe ijs af te gaan om afkoeling te voorkomen, want dat gaat behoorlijk snel bij deze temperaturen en natte schaatspakken.

Groet,
HapAmbu




Marvin Bruins

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
    • 112 ijsselland
Reactie #1 Gepost op: 8 februari 2012, 20:27:22
Warme deken geven en vragen waar zij/hij pijn heeft.Als de ambulance personeel gearriveerd zijn info geven.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #2 Gepost op: 8 februari 2012, 20:38:19
Of ik iemand van het ijs ga halen is afhankelijk van mijn vermoedens wat het so heeft.
Indien ik het so niet wil verplaatsen dan is de enige optie om het so in te pakken om zowel de onderkoeling als het verergeren van het letsel te beperken.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #3 Gepost op: 8 februari 2012, 23:48:07
Ik heb zelf een poos op een schaatsbaan gewerkt, waarbij er ook regelmatig ongelukjes gebeurden. Indien mogelijk haalden we het so van het ijs, als het om kneuzingen of gebroken pols gaat. Eventueel even het stoplicht boven start/finish op rood, zodat je wat werkruimte krijgt.

Eén geval herinner ik me nog wel. kwartier voor sluit viel iemand op de rand van het ijs, bij het onderdoen van zijn beschermhoezen. Gebroken heup, so had zelf de 'pop' gehoord. Meteen besloten om voor die laatste paar minuten iedereen van het ijs te halen, om verdere problemen te voorkomen. 112 gebeld die meteen een ambu onze kant op stuurden. In overleg met de meldkamer, het so en mijn collega besloten het so op het ijs te laten liggen en af te dekken. Onze ervaring was dat een ambu meestal binnen een paar minuten tp is. Helaas werd onze ambu naar een zwaar ongeval gedirigeerd, vlakbij het sportcentrum. De ambu voor ons moest nu uit Zutphen komen onder A2. Door de optrekkende kou van het ijs begon het so al snel te klappertanden van de kou, wat zijn verwondingen er niet prettiger op maakten. Na nogmaals de MKA gebeld te hebben toch besloten om het so nog 3 minuten te laten liggen, de ambu was al zowat op het terrein. Uiteindelijk alles goed gekomen en het so heeft het seizoen erop gewoon weer geschaastst.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #4 Gepost op: 12 februari 2012, 15:03:01
1e en 2e beoordeling,  abcde veiligstellen, Wervelplank er onder, handmatig immobiliseren en zo snel mogelijk van het ijs af.

omdat deze in het board ambulance staat, ga ik er van uit dat je dingen hebt.   Een BHV organisaties op een ijsbaan zal denk ik toch ook wel wervelplank hebben.  Dat ding kent 101 toepassingen, juist op gladde omgevingen.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #5 Gepost op: 12 februari 2012, 16:46:23
Deze vraag stel ik na aanleiding van allerhande foto's van schaatsongelukken waarbij slachtoffers op het ijs liggen en daar ook verpleegd worden. Mijns inziens is het belangrijk om meteen van het directe ijs af te gaan om afkoeling te voorkomen, want dat gaat behoorlijk snel bij deze temperaturen en natte schaatspakken.

Dit weekend was ik lekker weg naar Winterberg. Ik was daar getuige van een ernstig ongeval met een snowboarder, de temperatuur lag op -9. De eerste hulp van de Bergwacht was snel terplaatse, en beoordeelde dat er ernst in de zaak was, hierop werd een Rettungswagen, Notartz, Christopfer, en de Freiwillige feuerwehr opgeroepen. Wat mij opviel was dat men de patient op de wervelplank legde, en helemaal vast legde, daarna een deken er over heen, en lekker op de piste lieten liggen in afwachting van de ambulance. Voor de bergwacht was er niet gek veel te doen, Na 7 minuten waren er 2 voertuigen van de brandweer terplaatse, zij begonnen een vrije plek te maken voor de Helikopter. Na ongeveer 20 minuten kwam de ambulance terplaatse, op 3 minuten gevolgd door de Notartz. Deze gingen via de (van de bergwacht aanwezige) Quads mee naar beneden, waar zij in de kou je patient behandelde. Na ongeveer 20 minuten was de patient klaar voor vervoer, en werd deze met de quad naar de ambulance gebracht. Nadat de patient erin lag ging de ambu direct naar het ziekenhuis, direct rijden.

Al die tijd lag de patient dus onder 1 dekentje in de kou. Ik heb niet gevraagd waarom ze hem lieten liggen, maar bij alle 7 ongevallen waar ik die dag bij geweest ben, viel mij op dat ze gewoon laten liggen totdat de ambulance terplaatse is. Ook al was het enkel een armbreuk.

Ik heb niet de juiste duitse taalknobbel om het gesprek met deze mensen aan te gaan, maar gezien de grote aantal medische noodgevallen die zijn hebben op een dag. (= 10 tot 15 per rustige dag) hebben zij hier wel ervaring mee. Iemand die een reden kan bedenken waarom ze hem laten liggen?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2012, 18:01:06
Dit weekend was ik lekker weg naar Winterberg. Ik was daar getuige van een ernstig ongeval met een snowboarder, de temperatuur lag op -9. De eerste hulp van de Bergwacht was snel terplaatse, en beoordeelde dat er ernst in de zaak was, hierop werd een Rettungswagen, Notartz, Christopfer, en de Freiwillige feuerwehr opgeroepen. Wat mij opviel was dat men de patient op de wervelplank legde, en helemaal vast legde, daarna een deken er over heen, en lekker op de piste lieten liggen in afwachting van de ambulance. Voor de bergwacht was er niet gek veel te doen, Na 7 minuten waren er 2 voertuigen van de brandweer terplaatse, zij begonnen een vrije plek te maken voor de Helikopter. Na ongeveer 20 minuten kwam de ambulance terplaatse, op 3 minuten gevolgd door de Notartz. Deze gingen via de (van de bergwacht aanwezige) Quads mee naar beneden, waar zij in de kou je patient behandelde. Na ongeveer 20 minuten was de patient klaar voor vervoer, en werd deze met de quad naar de ambulance gebracht. Nadat de patient erin lag ging de ambu direct naar het ziekenhuis, direct rijden.

Al die tijd lag de patient dus onder 1 dekentje in de kou. Ik heb niet gevraagd waarom ze hem lieten liggen, maar bij alle 7 ongevallen waar ik die dag bij geweest ben, viel mij op dat ze gewoon laten liggen totdat de ambulance terplaatse is. Ook al was het enkel een armbreuk.

Ik heb niet de juiste duitse taalknobbel om het gesprek met deze mensen aan te gaan, maar gezien de grote aantal medische noodgevallen die zijn hebben op een dag. (= 10 tot 15 per rustige dag) hebben zij hier wel ervaring mee. Iemand die een reden kan bedenken waarom ze hem laten liggen?

Het is wel niet schaatsen, maar wel winterse omstandigheden.   De Bergwacht in Winterberg zijn reguliere eerste hulpverleners-ers met een beetje aanvullende training. Zie : http://www.ski-online.de/2780-dsv_skiwacht.htm.


Wat ik begreep, gebruiken ze een dikkere wervelplank, die opzich iemand al isoleert van de ondergrond, het slachtoffer word niet te veel ontkleed.  
Wat ik weet van de stichting "Sicherheit im Skisport", is dat deze mensen zelfstandig mensen kunnen spalken, en in noodgevallen ook transport gereedmaken. naast de SIS zijn ook lokale Bergwacht, en bergrettungsverenigingen actief.  In de meeste gevallen gaat bij voldoende sneeuw, ook het slachtoffer in de "banaan"





Echter een wervelplank kan al veel helpen om iemand te isoleren van de ondergrond.


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #7 Gepost op: 12 februari 2012, 21:01:21
Vandaag bij de Holland Venetietocht dienst gedaan en afgelopen week bij de 5 meren tocht in de buurt van Giethoorn.

Niet moeilijk doen met ijsslachtoffers, maak gebruik van de schepbrancard en het slachtoffer zo snel mogelijk van het ijs. Wervelplank moet je logrolen, volgens mij kost dit te veel tijd, met de schepbrancard iemand van het ijs tillen en op de bancard. Zelfs bij verdenking CWK letsel kan de schepbrancard goed dienst doen, en is naar mijn mening nog beter dan de wervelplank. Vandaag 1 bewusteloze slachtoffer op deze manier van het ijs gehaald. Onderkoeling moet niet onderschat worden, zo kort mogelijk op het ijs laten liggen.
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #8 Gepost op: 13 februari 2012, 17:08:18
Vandaag bij de Holland Venetietocht dienst gedaan en afgelopen week bij de 5 meren tocht in de buurt van Giethoorn.

Niet moeilijk doen met ijsslachtoffers, maak gebruik van de schepbrancard en het slachtoffer zo snel mogelijk van het ijs. Wervelplank moet je logrolen, volgens mij kost dit te veel tijd, met de schepbrancard iemand van het ijs tillen en op de bancard. Zelfs bij verdenking CWK letsel kan de schepbrancard goed dienst doen, en is naar mijn mening nog beter dan de wervelplank. Vandaag 1 bewusteloze slachtoffer op deze manier van het ijs gehaald. Onderkoeling moet niet onderschat worden, zo kort mogelijk op het ijs laten liggen.

Schepbrancard is inderdaad een goed idee,  
Het is natuurlijk bekende informatie echter toch vermeldens waardig,  Naast logrollen zijn er nog wel 5 andere methoden om iemand correct op een wervelplank te krijgen. En het is ook prima verplaatsing middelen.

Als ik moest tussen beide kiezen nam ik liever alleen een wervelplank mee, vanwege het sjouwen en de veelzijdigheid in allerlei vormen van redding en transport op ijs.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #9 Gepost op: 13 februari 2012, 17:40:10
Toevallig afgelopen weekend wat getest en geoefend met het transporteren van ijsslachtoffers over een grote afstand, dit begint in "ons gebied" toch steeds relevanter te worden. (Het ijs is op een bepaald deel vaak enkele decimeters dik, terwijl je soms een behoorlijke afstand van de kant zit)

Conclusie: Je kan een SO prima vervoeren in een kuipbrancard (eventueel incl wervelplank of schepbrancard). In het geval van ruw ijs of ijs waar sneeuw op ligt kan je deze dan voorttrekken met 2 man. Op glad ijs is het zelfs goed mogelijk om dit schaatsend te doen, dan is het wel handig als er iemand achter het geheel aan komt, die in bochten de brancard stabiliseert. Het slachtoffer goed inpakken, dan lig je daar beter dan je zou denken...

I.s.m. de lokale boer kan ook gebruik worden gemaakt van het slachtoffer-in-bak-achter-quad principe, wij mogen zelf echter niet met ATV's het ijs op.