Tussen voorbehouden handelingen conform de wet BIG en de wet WOG (Wet op de geneesmiddelenvoorziening) en eerste hulp conform het Oranje kruisboekje zit nog een hele wereld.
Ik neem aan dat deze discussie niet gaat over de voorbehouden handelingen. En ik hoop dat iedereen nu weet wat er wel een voorbehouden handeling is en wat niet... (anders word het wel het herhalen van discussie's die we een jaar geleden hier ook hadden. en volgens mij kan iedereen die lezen..)
Verder zijn er nog een boel andere eerste hulpboekjes, o.a. Meduca, Medic First Aid, Johaniter, die voldoen aan de eindtermen van het oranje kruis diploma die andere handelingen beschrijven dat het oranje kruisboekje, die ook leiden tot het verkrijgen van het basiscertificaat eerste hulp van het Oranje kruis.
De sprookjes rond deze discussie zijn volgens mij gebasseerd op de volgende stellingen.
- Ik kan als Eerste hulpverlener aansprakelijk worden gesteld als ik naar eer en geweten de juiste handelingen doet die voor het slachtoffer goed zijn
- Het Oranje Kruis is de enige die iets mag voorschrijven over eerste hulp
- Iets is medisch handelen en dat mag alleen een dokter
- Mijn eigen aansprakelijkheids verzekering dekt die schade niet
- de evenementenverzekering dekt die schade niet..
Een eerste hulpverlener die werkt naar zijn persoonlijke trainingsniveau en die hulp verleent in noodsituaties kan nooit aansprakelijk worden gesteld, (of althans zal door elke rechter direct van tafel worden geschoven)
Het gaat om je persoonlijk trainingsniveau. en dat hoeft niet altijd gecertificeerd te zijn. (Het is handig en sneller te bewijzen als je dat wel bent trouwens, bewijs van bekwaamheid)
Verzekeringen is afhankelijk welke polis je wilt laten claimen. Een verzekeringmij heeft altijd het recht op verhaalschade bij een andere verzekeringsmij..
Maar moet er wel een grond voor zijn.
Het is handig als je in
georganiseerd verband eerste hulp verleent dat je werkt met afgesproken procedures en welk trainingsniveau welke handelingen uitvoert.
Als je daar van afwijkt moet je dat kunnen motiveren.
Als je in georganiseerd verband werkt (evementen organisatie, vereniging) zijn er altijd aanvullende trainingen nodig. Je moet als georganiseerd verband kunnen ontruimen, kleine brandjes blussen, een communicatieplan hebben. En dat staat ook niet in het OK boekje..
Het afwezig hebben van die dingen is voor de verzekering een veel groter probleem dan dat jij staat te ballon beademen bij voorbeeld.
Ik stel voor deze discussie te voeren met het uitgangspunt
wie beweert die bewijst.. dus noemt minsten 1 of 2 raadpleegbare bronnen. (En me kaderinstructeur vertelt dat is geen bron..)
alle wet en regelgeving hiervan is gewoon op het internet te vinden...