Oranje Kruisboekje

Auteur Topic: Oranje Kruisboekje  (gelezen 19342 keer)

0 gebruikers (en 15 gasten bekijken dit topic.

Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Gepost op: 24 januari 2005, 13:40:57
Op een andere plek op het forum is de discussie ontstaan of EHBO-ers ook zaken mogen doen die ze wel kunnen, maar niet staan beschreven in het Oranje Kruisboekje. Hou je je strikt aan de regels, of zijn die te beperkend om nog een fatsoenlijke hulpverlening te kunnen bieden?


Arts  www.alphalog.nl


skyfly

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #1 Gepost op: 24 januari 2005, 15:34:19
Ik zie het oranje kruis boekje meer als een soort richtlijn / best practices. Voor een leek of beginnende EHBO te gebruiken, echter met meer ervaring kun je ook beter nuances aan te brengen in jou handelingen. (
Bijvoorbeeld bij een S.O. met CWK letsel geen stabiele zijligging toe te passen.)

Daar in tegen zal ik geen voorbehouden handelingen verrichten (wet BIG), omdat ik noch bevoegd noch daarin bekwaam ben.


Lars Carree

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Reactie #2 Gepost op: 24 januari 2005, 15:43:52
Het oranje kruis boekje is een basis. Indien ehbo'ers ergens ander meer kennis vergaren is dit perfect.

Maar je kan dit niet verwachten van bv. een huisvrouw. Er moet gewoon één richtlijn bestaan voor de basis en dat is het OK-boekje


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #3 Gepost op: 24 januari 2005, 15:46:12
dit wordt weer een lange discussie ben ik bang ...........
Maar die is al een paar keer gevoerd, dus als je de oudere postings even doorkijkt kom je de verschillende meningen, (en Peter met de promotie van zijn opleidingen natuurlijk) vanzelf tegen

Maar wat de Wet BIG betreft, het verbod op voorbehouden handelingen is alleen van toepassing op beroepsbeoefenaars en dus niet op de gelegenheids EHBO'er. Gaat het fout dan is de EHBO'er uiteraard wel strafrechtelijk en civielrechtelijk aan te pakken maar dan niet op basis van de Wet BIG.

Zie de brochure "Onder voorbehoud" van het Ministerie van VWS achter deze link: www.bigregister.nl/pdf/ondervbh.pdf

Daar vind je het volgende:

2.5 Mogen anderen dan beroepsbeoefenaren een voorbehouden handeling verrichten?
De bevoegdheidsregeling voorbehouden handelingen heeft betrekking op alle
beroepsbeoefenaren in de individuele gezondheidszorg. Zij die niet beroepsmatig
voorbehouden handelingen uitvoeren, zoals patiënten, ouders en familieleden, vallen
niet onder de Wet BIG. Een paar voorbeelden: een diabetespatiënt mag bij zichzelf
insuline spuiten; ouders mogen een sonde inbrengen bij hun verstandelijk
gehandicapte kind dat niet zelfstandig voedsel tot zich kan nemen; familieleden
mogen voorbehouden handelingen bij een patiënt uitvoeren. Overigens is op hen,
zoals op iedere burger, wel het strafrecht van toepassing, dat het veroorzaken van
ernstige schade aan personen strafbaar stelt.

en

2.6 Mag iemand in een noodsituatie een voorbehouden handeling verrichten?
Iedereen wordt geacht in noodsituaties hulp te verlenen ‘naar beste weten en
kunnen’. Er is sprake van handelen in noodsituaties als plotselinge geneeskundige
hulp dringend noodzakelijk is en die niet tijdig van een bevoegde is te verkrijgen.
Bijvoorbeeld ingrijpen als iemand dreigt te stikken. In zo'n situatie dient iedereen
naar beste weten en kunnen te handelen, ook als niet aan de voorwaarden van de
Wet BIG is voldaan. De Wet BIG is alleen van toepassing op het handelen van
beroepsbeoefenaren ‘buiten noodzaak’, dus als er geen sprake is van een noodsituatie.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #4 Gepost op: 24 januari 2005, 15:48:55
Ik doelde niet op Wet-BIG handelingen, maar brancardtransport staat bijvoorbeeld niet in het OK-Boekje... Op mijn RK-afdeling wordt daar wel les in gegeven, maar voor ik die les had gevolgd, had ik al 3 transporten gedaan...
Arts  www.alphalog.nl


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #5 Gepost op: 24 januari 2005, 15:54:58
maar brancardtransport staat bijvoorbeeld niet in het OK-Boekje...

En is mijns inziens dus ook niet meer verzekerd, mocht er bij evenementen iets fout gaan... ???


Lars Carree

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Reactie #6 Gepost op: 24 januari 2005, 15:57:56
dat valt dan onder de verzekering van de vereniging


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #7 Gepost op: 24 januari 2005, 16:06:58
dat valt dan onder de verzekering van de vereniging

En die moeten dat dan ook allemaal goed op orde krijgen... ook de keline lettertjes. :-X


Lars Carree

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Reactie #8 Gepost op: 24 januari 2005, 16:10:41
en dat scheelt er meestal aan. Een vereniging kan jou wel ergens voor opleiden, maar moeten ook zelf registreren dat je bekwaam en bevoegd bent verklaard. (om woorden even te gebruiken)
Daarnaast moet je door een deskundig iemand zijn opgeleid.


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #9 Gepost op: 24 januari 2005, 16:45:40
en dat scheelt er meestal aan. Een vereniging kan jou wel ergens voor opleiden, maar moeten ook zelf registreren dat je bekwaam en bevoegd bent verklaard. (om woorden even te gebruiken)
Daarnaast moet je door een deskundig iemand zijn opgeleid.

Dat was niet waar ik op doelde... puur verzekeringstechnisch.