Oranje Kruisboekje

Auteur Topic: Oranje Kruisboekje  (gelezen 19359 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #10 Gepost op: 24 januari 2005, 17:26:03
en dat scheelt er meestal aan. Een vereniging kan jou wel ergens voor opleiden, maar moeten ook zelf registreren dat je bekwaam en bevoegd bent verklaard. (om woorden even te gebruiken)
Daarnaast moet je door een deskundig iemand zijn opgeleid.

OK, nu boor je iets heel lastigs aan. Brancardtransport is geen uitbereidings module op het EHBO-boekje. Dit houdt in dat ze kunnen registreren wat ze willen, maar dat het niet rechtsgeldig is en het dus geen fluit uitmaakt of je de opleiding hebt gehad. De les brancardtransport voor ehbo-ers bestaat gewoon niet, omdat het niet mogelijk is dat op je diploma te krijgen...
Arts  www.alphalog.nl


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #11 Gepost op: 24 januari 2005, 17:34:27
Tussen voorbehouden handelingen conform de wet BIG en de wet WOG (Wet op de geneesmiddelenvoorziening) en eerste hulp conform het Oranje kruisboekje  zit nog een hele wereld.

Ik neem aan dat deze discussie niet gaat over de voorbehouden handelingen.  En ik hoop dat iedereen nu weet wat er wel een voorbehouden handeling is en wat niet... (anders word het wel het herhalen van discussie's die we een jaar geleden hier ook hadden. en volgens mij kan iedereen die lezen..)
Citaat

Verder zijn er nog een boel andere eerste hulpboekjes, o.a. Meduca, Medic First Aid, Johaniter, die voldoen aan de eindtermen van het oranje kruis diploma die andere handelingen beschrijven dat het oranje kruisboekje, die ook leiden tot het verkrijgen van het basiscertificaat eerste hulp van het Oranje kruis.

De sprookjes rond deze discussie zijn volgens mij gebasseerd op de volgende stellingen.
  • Ik kan als Eerste hulpverlener aansprakelijk worden gesteld als ik naar eer en geweten de juiste handelingen doet die voor het slachtoffer goed zijn
  • Het Oranje Kruis is de enige die iets mag voorschrijven over eerste hulp
  • Iets is medisch handelen en dat mag alleen een dokter
  • Mijn eigen aansprakelijkheids verzekering dekt die schade niet
  • de evenementenverzekering dekt die schade niet..
Een eerste hulpverlener die werkt naar zijn persoonlijke trainingsniveau en die hulp verleent in noodsituaties kan nooit aansprakelijk worden gesteld, (of althans zal door elke rechter direct van tafel worden geschoven)

Het gaat om je persoonlijk trainingsniveau. en dat hoeft niet altijd gecertificeerd te zijn. (Het is handig en sneller te bewijzen als je dat wel bent trouwens, bewijs van bekwaamheid)

Verzekeringen is afhankelijk welke polis je wilt laten claimen. Een verzekeringmij heeft altijd het recht op verhaalschade bij een andere verzekeringsmij..
Maar moet er wel een grond voor zijn.

Het is handig als je in georganiseerd  verband eerste hulp verleent dat je werkt met afgesproken procedures en welk trainingsniveau welke handelingen uitvoert.
Als je daar van afwijkt moet je dat kunnen motiveren.
Als je in georganiseerd verband werkt (evementen organisatie, vereniging) zijn er altijd aanvullende trainingen nodig.  Je moet als georganiseerd verband kunnen ontruimen, kleine brandjes blussen, een communicatieplan hebben. En dat staat ook niet in het OK boekje..
Het afwezig hebben van die dingen is voor de verzekering een veel groter probleem dan dat jij staat te ballon beademen bij voorbeeld.

Ik stel voor deze discussie te voeren met het uitgangspunt wie beweert die bewijst.. dus noemt minsten 1 of 2 raadpleegbare bronnen. (En me kaderinstructeur vertelt dat is geen bron..)
alle wet en regelgeving hiervan is gewoon op het internet te vinden...


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #12 Gepost op: 24 januari 2005, 17:37:11
OK, nu boor je iets heel lastigs aan. Brancardtransport is geen uitbereidings module op het EHBO-boekje. Dit houdt in dat ze kunnen registreren wat ze willen, maar dat het niet rechtsgeldig is en het dus geen fluit uitmaakt of je de opleiding hebt gehad. De les brancardtransport voor ehbo-ers bestaat gewoon niet, omdat het niet mogelijk is dat op je diploma te krijgen...

Joh, is het oranje kruisboekje rechtsgeldig ?, op grond van welke wet of geldige AMVB dan ? ::)

Verder geef ik regelmatig trainingen aan eerste hulpverleners voor brancard gebruik, spinalcare, patient transport. etc..  Mag dat niet van wet ? joh dat wist ik niet.. vertel ff waar dat staat... :P


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #13 Gepost op: 24 januari 2005, 17:43:50
OK, dit gaat tegen alle wetten in van de discussie, maar ik ga de bewijslast omdraaien.
Mag iedereen ineens gaan lesgeven? Ik weet het niet, maar moet je niet een certificiering halen om docent te worden? Hoe is het anders mogelijk om te controleren of iemand inderdaad op zijn niveau heeft gehandeld?

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het prijzenswaardig wat je doet (sterker nog, dat zijn allemaal handelingen waar ik graag meer van zou weten, heb je niet wat lesmateriaal voor me?), maar kun je met die training voor de rechter verantwoorden dat je naar kunnen hebt gehandeld?
Arts  www.alphalog.nl


Kanarie

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 24 januari 2005, 17:44:46
Het is handig als je in georganiseerd  verband eerste hulp verleent dat je werkt met afgesproken procedures en welk trainingsniveau welke handelingen uitvoert.
Als je daar van afwijkt moet je dat kunnen motiveren.


In mijn Rode Kruis werkpak zal ik mij dus strikt aan het OK-Boekje houden (noodgevallen uitgezonderd :-X ). Dat is immers de richtlijn die mij door mijn leidinggevende is opgelegd.

Het kan dus voorkomen dat ik meer kan doen als ik op datzelfde evenement een toevallige passant zou zijn. Maar ik kan zo geen belangrijke voorbeelden noemen, dus zal het zo'n vaart niet lopen dat ik in de problemen kom. Het is alleen jammer dat mijn kennisniveau (voorlopig) op een bepaalde hoogte blijft hangen.


firemanr

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 24 januari 2005, 18:00:06
Is dit nu een discussie die alleen RK'ers aangaat of hoe zit dat????
Heb zelf mijn EHBO-diploma gehaald. Zelf nog nooit niks meegemaakt en jullie hebben het er over "als je voor het hekje staat"??????

Wat nu als er iemand steendood op straat neervalt en je bent GEEN EHBO'er? Mocht je een poging doen als niet-EHBO'er, dan kunnen ze je toch moeilijk voor de rechter slepen. Wat is dat nu voor flauwe frats!?

De eerste de beste die mij voor de rechter sleept omdat ik iets gedaan zou hebben wat niet zou mogen en ik heb dat gedaan naar eigen eer en geweten, dan zal DAT de dag zijn dat ik dus nooit meer iets voor een ander zou doen!!!!!!



Of zie ik het nu te zwart-wit ???


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #16 Gepost op: 24 januari 2005, 18:05:00
Is dit nu een discussie die alleen RK'ers aangaat of hoe zit dat????
Heb zelf mijn EHBO-diploma gehaald. Zelf nog nooit niks meegemaakt en jullie hebben het er over "als je voor het hekje staat"??????

Wat nu als er iemand steendood op straat neervalt en je bent GEEN EHBO'er? Mocht je een poging doen als niet-EHBO'er, dan kunnen ze je toch moeilijk voor de rechter slepen. Wat is dat nu voor flauwe frats!?

De eerste de beste die mij voor de rechter sleept omdat ik iets gedaan zou hebben wat niet zou mogen en ik heb dat gedaan naar eigen eer en geweten, dan zal DAT de dag zijn dat ik dus nooit meer iets voor een ander zou doen!!!!!!

Of zie ik het nu te zwart-wit ???

Lees : Er is geen overtreffende trap van dood

Als je weet dat je moet drukken op het borstbeen en blazen op de mond, mag jij reanimeren..
Je hebt geen certificaatje nodig om eerste hulp te verlenen.. (weer een sprookje weg..)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #17 Gepost op: 24 januari 2005, 21:04:14
OK, nu boor je iets heel lastigs aan. Brancardtransport is geen uitbereidings module op het EHBO-boekje. Dit houdt in dat ze kunnen registreren wat ze willen, maar dat het niet rechtsgeldig is en het dus geen fluit uitmaakt of je de opleiding hebt gehad. De les brancardtransport voor ehbo-ers bestaat gewoon niet, omdat het niet mogelijk is dat op je diploma te krijgen...

Flauwekul, als je verder kijkt als je basisneus lang is, dan kun je in het boekje "de geoefende EHBO'er" een hele verhandeling lezen over brancardtechnieken inclusief logroll en het in de neutrale positie brengen van een hoofd.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #18 Gepost op: 24 januari 2005, 21:07:39
Dat was niet waar ik op doelde... puur verzekeringstechnisch.
Toch is het juist datgene waar de verzekering naar kijkt.
Was je bevoegd en bekwaam om datgene te doen wat fout ging.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #19 Gepost op: 24 januari 2005, 21:49:26
Toch is het juist datgene waar de verzekering naar kijkt.
Was je bevoegd en bekwaam om datgene te doen wat fout ging.

Maar alleen bij de beroepsbeoefenaar in de individuele gezondheidszorg. Bij alle anderen gelden andere criteria.
Zullen we voortaan de kreten "voorbehouden handelingen" en het daarmee samenhangende "bevoegd en/of bekwaam" maar eens definitief afschaffen voor de niet beroepshulpverleners, dat houdt de discussie wel zo duidelijk en correct.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources