Oranje Kruisboekje

Auteur Topic: Oranje Kruisboekje  (gelezen 19362 keer)

0 gebruikers (en 15 gasten bekijken dit topic.

Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #20 Gepost op: 24 januari 2005, 23:24:38
Toch is het juist datgene waar de verzekering naar kijkt.
Was je bevoegd en bekwaam om datgene te doen wat fout ging.

Klopt, maar dan moet dat niet toevallig een clausule zijn die op de polis is uitgesloten... waar ik voor wil waarschuwen is: mensen van EHBO-verenigingen, kijk goed wat er in de polis staat en zorg dat dit op orde is. 't Is maar een tip... doe ermee wat je wilt. :-X


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #21 Gepost op: 25 januari 2005, 00:28:59
Maar alleen bij de beroepsbeoefenaar in de individuele gezondheidszorg. Bij alle anderen gelden andere criteria.
Zullen we voortaan de kreten "voorbehouden handelingen" en het daarmee samenhangende "bevoegd en/of bekwaam" maar eens definitief afschaffen voor de niet beroepshulpverleners, dat houdt de discussie wel zo duidelijk en correct.

De pastoor en de dokter vinden van elkaar dat de ander een leek is ......

In zijn algemeenheid geldt voor elk beroep de stelling "onbekwaam maakt onbevoegd".
 
Ook een EHV'er die een handeling niet beheerst, mag die handeling niet uitvoeren.
 
Daarnaast kent elk beroep varianten van de "voorbehouden handelingen" Binnen de elektotechniek is dat heel sterk aanwezig, maar er zullen ook beroepen zijn waar dit nauwelijks aan de orde zal zijn.
 
Ook een EHV'er mag iemand met rugletsel niet verplaatsen, tenzij er direct gevaar dreigt waardoor de komst van de ambulance niet afgewacht kan worden.


skyfly

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #22 Gepost op: 25 januari 2005, 08:33:26
Weet iemand of een ehbo’er is aangeklaagd voor het verkeerd/niet handelen, dwz is op dit vlak enige jurisprudentie aanwezig?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #23 Gepost op: 25 januari 2005, 09:09:31
Maar alleen bij de beroepsbeoefenaar in de individuele gezondheidszorg. Bij alle anderen gelden andere criteria.
Zullen we voortaan de kreten "voorbehouden handelingen" en het daarmee samenhangende "bevoegd en/of bekwaam" maar eens definitief afschaffen voor de niet beroepshulpverleners, dat houdt de discussie wel zo duidelijk en correct.

Ik zou het graag willen, maar zodra iemand de vermeende wettelijke basis van het oranje kruis boekje noemt, en alle daarbuiten een medische handelen noemt en dat dit niet mag van de wet.. dan ontkom je in ieder geval niet aan de terminogie voorbehouden handelingen..
Ik vind wel dat als je termen gebruikt ze moeten uitleggen..

Citaat
Weet iemand of een ehbo’er is aangeklaagd voor het verkeerd/niet handelen, dwz is op dit vlak enige jurisprudentie aanwezig?


Ja, je kan zoeken op juridisk..
Er zijn twee mensen in nederland voor het verlenen van eerste hulp aangeklaagd. Zij zijn direct door de rechter vrijgesproken van rechtsvervolging op basis dat zij eerste hulp verleende naar vermogen. (Barmhartige samaritaan.

Er zaten in februari 2004 3 mensen in nederland in de bak voor het niet verlenen van eerste hulp, daar waar het nodig was.

In heel europa is nog nooit iemand veroordeeld voor het verlenen van eerste hulp,
In heel amerika is nog nooit iemand veroordeeld voor het verlenen van eerste hulp. Er is daar 1 geval bekend waarbij de hulpverlener iemand ondeskundig had verplaatst met nekletsel. Deze meneer is verplicht door de rechter een aanvullende eerste hulp training te volgen en verder ontslagen van rechtsvervolging.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #24 Gepost op: 25 januari 2005, 09:23:58
Inderdaad BIG is niet voor EHV-ers.
De verzekering die het OK voor alle EHV-ers heeft geldt natuurlijk alleen voor die handeling die het OK voorschrijft.
In de herhalingslessen EHBO leren wij van onze kader-instructeur een heleboel nuttige en leerzame dingen die niet in het boekje staan en die ik met een gerust hart durf te doen.
In de (herhalings)lessen HOC leer ik ook een heleboel dingen van ambulancepersoneel die ik ook met een gerust hart durf te doen.

Ik doe beslist géén dingen waarvan ik denk dat ik niet vaardig ben of die ik weleens van anderen heb afgekeken.

Mijn stelling is dus. Doe alleen wat je geleerd hebt en breng dat indien nodig in praktijk.

Er is nog veel meer te leren, maar ik maak geen reclame, Peter ;)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #25 Gepost op: 25 januari 2005, 09:36:20
Inderdaad BIG is niet voor EHV-ers.
De verzekering die het OK voor alle EHV-ers heeft geldt natuurlijk alleen voor die handeling die het OK voorschrijft.
Klopt dit ? Het dekt de handelingen die uitvoerd zoals je geleerd hebt, en zeker niet alleen het basisboekje..


In de herhalingslessen EHBO leren wij van onze kader-instructeur een heleboel nuttige en leerzame dingen die niet in het boekje staan en die ik met een gerust hart durf te doen.
In de (herhalings)lessen HOC leer ik ook een heleboel dingen van ambulancepersoneel die ik ook met een gerust hart durf te doen.

Ik doe beslist géén dingen waarvan ik denk dat ik niet vaardig ben of die ik weleens van anderen heb afgekeken.

Mijn stelling is dus. Doe alleen wat je geleerd hebt en breng dat indien nodig in praktijk.

volkomen mee eens..


Er is nog veel meer te leren, maar ik maak geen reclame, Peter ;)

Ik probeer altijd meerdere voorbeelden van trainingen te geven buiten het OK boekje. van meerdere instellingen. Juist noem ik graag de voorbeelden van m'n concullega's, Meduca, First Responder.NL, EME, meditaxi, Educare (EH bij Uitgaansdrugs), diverse outdoor en wilderness trainingen. Diverse Duik eerste hulp trainingen, Emergency First Responder (PADI-EFR)


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #26 Gepost op: 25 januari 2005, 10:27:42
Op de site van het Oranje Kruis staan de verzekeringsvoorwaarden:
http://www.ehbo.nl/Brochures/Clausuleblad1.pdf

Alleen, ik ben totaal niet thuis in dit juridische geneuzel. Heeft er iemand enig idee wat de verzekering hier dekt?
Arts  www.alphalog.nl


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #27 Gepost op: 25 januari 2005, 22:00:33
Op de site van het Oranje Kruis staan de verzekeringsvoorwaarden:
http://www.ehbo.nl/Brochures/Clausuleblad1.pdf

Alleen, ik ben totaal niet thuis in dit juridische geneuzel. Heeft er iemand enig idee wat de verzekering hier dekt?

geen flauw idee, maar het geeft wel een veilig gevoel verzekerd te zijn.... :-\  :'(


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #28 Gepost op: 25 januari 2005, 22:46:30
geen flauw idee, maar het geeft wel een veilig gevoel verzekerd te zijn.... :-\  :'(

Wij (ehm.. oh nee, ik niet meer :-X) hebben ook een verzekering... een veilig gevoel... totdat we erachter kwamen dat die dingen die we daadwerkelijk verzekerd wilden zien d.m.v. een clausule waren uitgesloten op de polis. :-\


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #29 Gepost op: 26 januari 2005, 00:12:04
Wij (ehm.. oh nee, ik niet meer :-X) hebben ook een verzekering... een veilig gevoel... totdat we erachter kwamen dat die dingen die we daadwerkelijk verzekerd wilden zien d.m.v. een clausule waren uitgesloten op de polis. :-\

Jij moet er geen gebruik van willen maken, dan vallen dit soort minpuntjes niet op.