Oranje Kruisboekje

Auteur Topic: Oranje Kruisboekje  (gelezen 19336 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #60 Gepost op: 27 januari 2005, 16:25:14
OK, even op de casusgerichte manier proberen:

Stel: ik sta op een schaatsbaan een hulpverlening te doen. Iemand valt, breekt een heup en heeft een inwendige bloeding waardoor hij leegbloedt. De schaatsbaan heeft infuzen klaarliggen met gewoon NaCl 0.9% opl. erin. Mag ik, als ik heb geleerd hoe dat moet, als EHBO-er dan een infuus prikken tot de ambulance er is, als het so in shock begint te raken?

Ik neem ff aan de dat de aanrijtijd binnen de normale criterea vallen. ?
Onder welke organisatie zijn verantwoordelijkheid sta je daar te verlenen en wat zijn de spelregels van die organisatie.

Bij MedicalRescue.Nl mag een eerste hulpverlener, of een First Responder advanced-niveau geen infusen of waaknaalden inbrengen. Omdat dit expliciet in het lijstje voorbehouden handelingen staat.
Wij bieden expliciet hulpverlening tot en met Intermediate Life Support aan. Wij leveren expliciet geen voorbehouden handelen aan.

Mijn advies zou zijn : Geen infuus, (Aanrijtijd 15minuten, verwachte bloeding is niet zo groot, dat een ernstige mate van shock binnen 15 minuten zou plaats vinden, die daarna niet meer optelossen zou zijn.)

Andere handelingen die je wel kan doen zijn :
kijk of je slachtoffer stabiel van het ijs af kan halen.  indien beschikbaar evntueel schepbrancard+ wervelplank. Indien getraind personeel beschikbaar is, een tractiespalk gebruiken. Indien de manipulatie te veel pijn doet, stoppen wachten op ambulancedienst..

Ben je nou toevallig verpleegkundige en bekwaam en ben je op de schaatsbaan en niet in functie van.. dan zou ik het wel doen. Maar meestal moet je wel wat uitleggen achteraf..


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #61 Gepost op: 27 januari 2005, 16:29:48
In dit geval niet zo duidelijk, maar als ik in mijn zeilbootje midden op de noordzee zit en iemand aan boord stikt in een brok voedsel, dan zul je iets moeten doen, lukt het met de gangbare EHV handelingen dan niet om een voldoende vrije ademweg te krijgen dan zou ik toch iets "voorbehoudends" proberen.
Sterker nog ik denk dat je dat misschien wel verplicht bent als je er toe in staat bent (qua kennis, kunnen en psychische toestand)
Maar ik ben geen jurist...

In dat geval is zelfs de BIG-wet en de toelichting daarop duidelijk. Ja, dat mag.. En nee, dit kan in dit geval niet voor vervolging worden worden gesteld. Dus de bekende parkerpen mag in dat geval. Tenzij je natuurlijk gelijktijdig beide de slagaders hebt doorgesneden, zul je niet worden vervolgd. ook niet als het slachtoffer alsnog sterft. Het word wel even onderzocht..


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #62 Gepost op: 27 januari 2005, 16:37:50
In dat geval is zelfs de BIG-wet en de toelichting daarop duidelijk. Ja, dat mag.. En nee, dit kan in dit geval niet voor vervolging worden worden gesteld. Dus de bekende parkerpen mag in dat geval. Tenzij je natuurlijk gelijktijdig beide de slagaders hebt doorgesneden, zul je niet worden vervolgd. ook niet als het slachtoffer alsnog sterft. Het word wel even onderzocht..

Mee eens, maar het is zelfs zeer de vraag of het nederlands recht wel van toepassing is in internationale wateren, beetje afhankelijk van de nationaliteit van het vaartuig denk ik, maar dat is een andere discussie
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #63 Gepost op: 27 januari 2005, 16:47:51
Een ander situatie's onder normaal te verwachten aanrijtijden van ambulances. Verder ga ik er van uit dat de organisatie waarvoor je werkt geen beperkingen heeft gesteld, dan dat je voor een handeling aantoonbaar bekwaam moet zijn.

  • Onwelwording geen ademhaling, beademen met ballon en Mayotube mag gewoon.

Intuberen weer niet..
  • Ongevalsletsel op crossbaan, nekkraag, wervelspalk, en wervelplank, prima. waaknaald en infuus, niet.


Zomaar twee voorbeelden. waar wij de grens hebben gelegd.

Mee eens, maar het is zelfs zeer de vraag of het nederlands recht wel van toepassing is in internationale wateren, beetje afhankelijk van de nationaliteit van het vaartuig denk ik, maar dat is een andere discussie
In internationale wateren is het relatief eenvoudig, zeker met dit voorbeeld. De parkerpen methode mag, en er vind geen vervolging plaats op basis van de barmhartige sameritaanswetgeving die bijna alle landen hebben.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #64 Gepost op: 27 januari 2005, 16:54:27
...En nee, dit kan in dit geval niet voor vervolging worden worden gesteld...

...en er vind geen vervolging plaats op basis van de barmhartige sameritaanswetgeving die bijna alle landen hebben...
Haal de termen vervolging (door het o.m.) en veroordeling (door de rechterlijke macht) niet door elkaar, vervolgen kan (bijna) altijd
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #65 Gepost op: 27 januari 2005, 16:57:02
je hebt helemaal gelijk..


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #66 Gepost op: 28 januari 2005, 00:54:13
Bedenk wel dat volgens gangbaar zeerecht schepen die onder de nederlandse vlag in iternationaal water varen, gezien worden als nederlands grondgebied waar het nederlandse recht van toepassing is.

Wat betreft het uitvoeren van voorbehouden handelinge:

Eerste vraag "Ben ik bekwaam ?"
 Nee, dan niet doen.

Tweede vraag "Is er sprake van een noodsituatie waarbij de komst van deskundige hulp niet afgewacht kan worden omdat er sprake van acuut levensgevaar waarbij onmiddellijk ingrijpen noodzakelijk is ?"
Nee, dan niet doen

Derde vraag "Heeft de organisatie waarvoor je werkt je beperkingen in die zin opgelegd ?"

Dan moet je kiezen tussen de belangen van het slachtoffer en je eigen belangen .... En je zult zelf met de gevolgen van die keuze moeten leven.....


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #67 Gepost op: 28 januari 2005, 10:06:37
Bedenk wel dat volgens gangbaar zeerecht schepen die onder de nederlandse vlag in iternationaal water varen, gezien worden als nederlands grondgebied waar het nederlandse recht van toepassing is.

Wat betreft het uitvoeren van voorbehouden handelinge:

Eerste vraag "Ben ik bekwaam ?"
 Nee, dan niet doen.

Tweede vraag "Is er sprake van een noodsituatie waarbij de komst van deskundige hulp niet afgewacht kan worden omdat er sprake van acuut levensgevaar waarbij onmiddellijk ingrijpen noodzakelijk is ?"
Nee, dan niet doen

Derde vraag "Heeft de organisatie waarvoor je werkt je beperkingen in die zin opgelegd ?"

Dan moet je kiezen tussen de belangen van het slachtoffer en je eigen belangen .... En je zult zelf met de gevolgen van die keuze moeten leven.....

Toch, als ik mijn Rode Kruispak aan heb, en gelimiteerd ben door hun regels (=regels van het OK-boekje + herhalings- en gevordenenlessen), en ik moet iemand laten overlijden omdat ik een bepaalde handeling niet mag uitvoeren... Op z'n zachtst gezegd wrang.
Arts  www.alphalog.nl


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #68 Gepost op: 28 januari 2005, 11:19:28
overleiden

over leiden = met een helikopter over Leiden vliegen

overlijden is einde van het lijden / sterven.

 ;)


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #69 Gepost op: 28 januari 2005, 11:21:36
*Smacks forehead*
Je hebt helemaal gelijk. Oh schande! Domdomdomdomdom.... Ik schaam me diep  :-[
Arts  www.alphalog.nl