Uploaded by Politie20 on Feb 12, 2012
Als het noodlot toeslaat zijn sociale media de eerste kanalen om ervaringen en meningen te verspreiden. Deze informatie wordt opgepikt door journalisten en leidt een eigen leven. Controle is niet meer mogelijk. Sociale media zijn daarom niet meer weg te denken uit crisiscommunicatie. België werd de laatste jaren ook niet gespaard : treinramp in Buizingen, steekpartij in Dendermonde, Pukkelpopdrama, schietpartij in Luik,... Deze feiten staan daar in het geheugen gegrift.
Politie, brandweer en hulpdiensten zijn voorbereid op noodsituaties. Ze brengen mensen in veiligheid, verzorgen slachtoffers en herstellen de orde. Maar daarmee is de kous niet af. De mondige burger wil ook op een snelle en correcte manier geïnformeerd worden over alle aspecten van een incident.
Wij hebben allen onze contacten in Nederland maar hoe doen de buren het ? Hoe gaan ze om met sociale media in crisissituaties?
Hoe behouden ze het overzicht? Welke informatie verspreiden ze via deze kanalen?
Hoofdcommissaris Steven De Smet van de Politie Gent (@DeFlik) komt één en ander toelichten.
Crisiscommunicatie in België 1Crisiscommunicatie in België 2Crisiscommunicatie in België 3Crisiscommunicatie in België 4