eerste kennismaking als centralist

Auteur Topic: eerste kennismaking als centralist  (gelezen 3974 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

pe1rdw

• Junior gebruiker
  • **
Gepost op: 30 juni 2012, 19:29:26
net terug van een middagje proef draaien op een pop festival als centralist rodekruis.
nu heb ik al een ruime tijd ervaring als radio zendamateur maar de radio discipline was een ware verademening, geen ongeidentificeerde stations, geen gesprekken door elkaar heen, ook het gebruikte log programma (alfalog) was prettig om mee te werken.
alles liep een stuk soepeler als bv een dares oefening of de comunicatie van de beveileging die in de zelfde CP  keet zaten.
uiteraard was ik blij om een compliment te krijgen bij het afscheid dat mijn stem zonder problemen te horen was.

Volgende inzet de 80 van de langstraat (een kennedy mars)
Zijn er meer centralisten die meteen bij de eerste inzet, dus nog voor het doen van de cursissen achter de zender plaats nemen of is het meer een geval van hoeveel vertrouwen je uitstraald?

Vider

• NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 1 juli 2012, 08:51:02
Een deel heeft te maken met je stem en een deel met de procedures.
Je merkt dat het net rustiger is als er procedures gevolgd worden.
En als je vertrouwen hebt in je kunnen, dan komt het vertrouwen ook over op het net.  O0

Ik heb ooit getracht om een security bedrijf te overtuigen van het nut van strengere procedures en gebruik van korte roepnamen van de posten

Hondenwagen Alpha Noorzijde
Hondenwagen Alpha Zuidzijde
Teamleider Alpha ingang Charlie
etc
Allemaal veel te lang en niet werkbaar.
Helaas niet gelukt. Vond 1 persoon te moeilijk om te onthouden dus gebeurde het niet
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw

Koekerdt

• Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 3 juli 2012, 12:18:24
net terug van een middagje proef draaien op een pop festival als centralist rodekruis.
nu heb ik al een ruime tijd ervaring als radio zendamateur maar de radio discipline was een ware verademening, geen ongeidentificeerde stations, geen gesprekken door elkaar heen, ook het gebruikte log programma (alfalog) was prettig om mee te werken.
alles liep een stuk soepeler als bv een dares oefening of de comunicatie van de beveileging die in de zelfde CP  keet zaten.
uiteraard was ik blij om een compliment te krijgen bij het afscheid dat mijn stem zonder problemen te horen was.

Zijn er meer centralisten die meteen bij de eerste inzet, dus nog voor het doen van de cursissen achter de zender plaats nemen of is het meer een geval van hoeveel vertrouwen je uitstraald?

Goed om te horen dat je zo enthousiast bent, zeker leuk als je op deze inzet gelijk zo kon beginnen.

Om antwoord te geven op je vraag: Ja ik ben ook achter een mob gezet en mocht beginnen met praten. Al had ik van te voren al wel wat ervaring met porotfonie. Maar ik zit dan ook bij de zelfde afdeling als jij.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid

Red Cross Medic

• Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #3 Gepost op: 15 juli 2012, 16:50:41
Goed om te horen dat je zo enthousiast bent, zeker leuk als je op deze inzet gelijk zo kon beginnen.

Om antwoord te geven op je vraag: Ja ik ben ook achter een mob gezet en mocht beginnen met praten. Al had ik van te voren al wel wat ervaring met porotfonie. Maar ik zit dan ook bij de zelfde afdeling als jij.
Ik ben 16 inmiddels. Maar toen ik 14 was kwam er een melding van een onwelwording binnen, aangezien onduidelijk was of mevrouw bij kennis was (door onduidelijke melding) smeerde mijn collages hem met uit voorzorg een AED. Een schreeuw maakte mij duidelijk dat ik moest melden dat wij onderweg gingen. Ik had nog nooit eerder een mobi gezien laat staan er mee gepraat. En moest nu ineens contact maken met het NCS. Doordat ik wel mee luisterde via de evenementen met de porto. Wist ik gelukkig wel hoe je moest praten (dit kan ik al langer maar ik bedoel dan met het werken met roepnummers en dergelijke). Na netjes te hebben gepraat dat wij een onduidelijke onwelwording hadden op een voor mij onbekende locatie sloot de NCS af. Deze kwam na het evenement bij de debriefing bij me en zei dat ik alles keurig had gedaan en zei dat de nood de wet breekt dus dat het niet erg was dat ik officieel tegen de regels in een mobi had gepakt.

Zodra je je dus gewoon netjes gedraagt op evenementen en tijdens een oefening ook eens oefent kan jouw afdeling je toestemming geven voor het binnen de afdeling te gebruiken netwerk. Regionale inzetten mogen niet.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge

DannyDamen

• Taakveldcoördinator Noodhulp
  • Junior gebruiker
  • **
    • Rode Kruis de Langstraat
Reactie #4 Gepost op: 14 augustus 2012, 10:42:58

Hoi,

Fijn dat je een leuke inzet hebt gehad. Ik denk dat de meeste op deze manier zijn begonnen, zo ook ik.
BHV'er  Taken binnen het Rode Kruis; - Taakveldcoördinator Noodhulp - Teamleider Bevolkingszorg (voorheen O&V)

p.i.m.

• Forum gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 7 november 2012, 14:42:39
Ach, enkele jaren ervaring op de ham-banden is nooit weg, ik ben nog begonnen met een teletron en een vel papier om te loggen, dat viel niet altijd mee, moet je zien hoe snel alles veranderd, succes bij de vbd(in brabant mag ik aannemen) pim/nl-12025