Brandalarm bij Davis Cup tennis

Auteur Topic: Brandalarm bij Davis Cup tennis  (gelezen 7244 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Collin1974

• Forum gebruiker
Gepost op: 10 februari 2012, 19:21:25
http://nos.nl/video/339631-de-bakker-zet-oranje-op-20-in-dc.html

Op 1:30 gaat het brandalarm af. Iedereen blijft staan raar!!  slow whoop is toch gewoon evacueren........

Brambd

• Senior gebruiker
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Reactie #1 Gepost op: 10 februari 2012, 19:36:20

Op 1:30 gaat het brandalarm af. Iedereen blijft staan raar!!  slow whoop is toch gewoon evacueren........
Volgens mij verlaten er toch een hoop wel het gebouw?

Collin1974

• Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 10 februari 2012, 19:46:42
Er staan mensen van de beveiliging die helemaal niks doen( achter Timo den Bakker)............. Vind dit nou niet echt een ontruiming

Maxx

• Senior GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 10 februari 2012, 19:46:48

Je moet ook niet verwachten dat mensen meteen opstaan en allemaal weglopen. Mensen gaan pas lopen als ze zelf inzien dat het nut heeft en daar draagt de slow whoop niet aan mee.

Bernt

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 10 februari 2012, 19:53:03
p2kflex
16:59:31 10-02-12GROUP-2ALARM TOTALE POST ROSMALEN > OMS: MAASPOORT MARATHONLOOP 1 'S-HERTOGENBOSCH 635TS
1171051BRW Brabant-Noord (Rosmalen) (A ploeg)
1171052BRW Brabant-Noord (Rosmalen) (B ploeg)
1171055BRW Brabant-Noord (Rosmalen) (Bevelvoerders)
1171099BRW Brabant-Noord (Rosmalen) (Monitorcode)
1181098BRW Brabant-Noord (Rosmalen) (Lichtkrant)
1181099BRW Brabant-Noord (Rosmalen) (Techniek)

Collin1974

• Forum gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 10 februari 2012, 20:08:53
Je moet ook niet verwachten dat mensen meteen opstaan en allemaal weglopen. Mensen gaan pas lopen als ze zelf inzien dat het nut heeft en daar draagt de slow whoop niet aan mee.

Ik mag toch aannemen dat er beveiliging of BHV mensen zijn die weten hoe ze de mensen moeten aansturen om het pand te verlaten. Brand of geen brand.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 11 februari 2012, 11:22:37
Ik mag toch aannemen dat er beveiliging of BHV mensen zijn die weten hoe ze de mensen moeten aansturen om het pand te verlaten. Brand of geen brand.
Hoevaak denk je dat een pand uberhaupt wordt ontruimt bij een brandalarm?

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #7 Gepost op: 11 februari 2012, 23:01:45
Hoevaak denk je dat een pand uberhaupt wordt ontruimt bij een brandalarm?

Ik heb in een groot sportcomplex in dezelfde stad gewerkt, met ijsbaan, zwembad, sporthal, fitness, sauna, restaurants etc. Daar ging het eerste jaar na opening zo'n beetje dagelijks het brandalarm af. Van de kunstmatige rook van de vulkaan die hoorde bij de thematisering van het zwembad, van de open haard in de sauna, van handmelders die werden ingedrukt door bezoekers, van mensen die stiekem in een hoekje stonden te roken. Na een paar weken reageerden zowel bezoekers als personeel gewoon helemaal niet meer. Het is later wel bijgesteld, maar ik ben nu 10 jaar later nog steeds sceptisch als het alarm afgaat. Kom er nog regelmatig als bezoeker, maar als het brandalarm afgaat wacht ik altijd eerst even af wat er omgeroepen wordt....

in veel gebouwen staan die dingen veel te licht afgesteld, waardoor ze te vaak afgaan terwijl er niks aan de hand is. Met als gevolg dat niemand er zich meer iets van aantrekt...

Maar ja, als je ze zo afstelt dat ze pas afgaan bij een flinke fik, en er vallen doden, dan krijg je weer het verwijt dat het brandalarm eerder af had moeten gaan. Dus weet niet wat wijsheid hierin is?

Weet iemand wie dat bepaalt? hoe een brandalarm wordt afgesteld?
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch

timo

• Forum gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 12 februari 2012, 16:04:32
Ik heb in een groot sportcomplex in dezelfde stad gewerkt, met ijsbaan, zwembad, sporthal, fitness, sauna, restaurants etc. Daar ging het eerste jaar na opening zo'n beetje dagelijks het brandalarm af. Van de kunstmatige rook van de vulkaan die hoorde bij de thematisering van het zwembad, van de open haard in de sauna, van handmelders die werden ingedrukt door bezoekers, van mensen die stiekem in een hoekje stonden te roken. Na een paar weken reageerden zowel bezoekers als personeel gewoon helemaal niet meer. Het is later wel bijgesteld, maar ik ben nu 10 jaar later nog steeds sceptisch als het alarm afgaat. Kom er nog regelmatig als bezoeker, maar als het brandalarm afgaat wacht ik altijd eerst even af wat er omgeroepen wordt....

in veel gebouwen staan die dingen veel te licht afgesteld, waardoor ze te vaak afgaan terwijl er niks aan de hand is. Met als gevolg dat niemand er zich meer iets van aantrekt...

Maar ja, als je ze zo afstelt dat ze pas afgaan bij een flinke fik, en er vallen doden, dan krijg je weer het verwijt dat het brandalarm eerder af had moeten gaan. Dus weet niet wat wijsheid hierin is?

Weet iemand wie dat bepaalt? hoe een brandalarm wordt afgesteld?

Een brandalarm word niet afgesteld, een rookmelder is een rookmelder en die is niet af te stellen. Wel kunnen rook melders vervangen worden door hitte melders of door combinatie melders dus die moeten dan en hitte en rook detecteren.
Ik moet wel zeggen dat er meerdere merken zijn die brandmeld installaties (rookmelders) maken en dat er daardoor wel verschil kan zijn in een merk dat het ene merk net iets sneller detecteert dan het andere, maar als het goed is mag het niet teveel verschil zijn want daar is gewon een standaard voor. En nou moet ik eerlijk zeggen ik leg dit soort installaties al 5 jaar aan. En ik heb nog nooit meegemaakt dat ze te snel detecteren. Of ze hangen op een verkeerde plek, of het type melder is verkeerd dus een rookmelder waar een thermische zou moeten hangen. Maar het komt vaak voor dat in keukens een rookmelder hangt en daar kan dan veel stoomvorming zijn en dan gaat ie af, maar dat ligt niet aan de melder. Dan heeft de installateur de verkeerde opgehangen. En dat kan ik een montage fout zijn maar het kan ook bij de projectering al fout gegaan zijn en dan heeft zelfs de brandweer schuld er aan want die moeten het PVE goedkeuren en daar zitten de tekeningen bij waar wat en welke melder komt de hangen.
Rode kruiser afdeling Gouda E.O. Manschap brandweer Hollands midden, post Gouda

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #9 Gepost op: 12 februari 2012, 17:23:45

Het ontruimen van een evenementenlocatie, waar je te maken hebt met honderden of duizenden bezoekers, heeft nogal wat gevolgen op het gebied van crowdmanagement. En dat brengt op zijn beurt ook weer risico's met zich mee.

Handelen volgens de procedures is op zich niet verkeerd natuurlijk, maar liever dat er een weloverwogen beslissing wordt gemaakt. In dit geval kan ik mij voorstellen dat je de melding dat eerst gaat verifiëren, mits dit binnen enkele minuten geregeld kan worden. Ook al zal dat misschien tegen de regeltjes ingaan...
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s