Hoevaak denk je dat een pand uberhaupt wordt ontruimt bij een brandalarm?
Ik heb in een groot sportcomplex in dezelfde stad gewerkt, met ijsbaan, zwembad, sporthal, fitness, sauna, restaurants etc. Daar ging het eerste jaar na opening zo'n beetje dagelijks het brandalarm af. Van de kunstmatige rook van de vulkaan die hoorde bij de thematisering van het zwembad, van de open haard in de sauna, van handmelders die werden ingedrukt door bezoekers, van mensen die stiekem in een hoekje stonden te roken. Na een paar weken reageerden zowel bezoekers als personeel gewoon helemaal niet meer. Het is later wel bijgesteld, maar ik ben nu 10 jaar later nog steeds sceptisch als het alarm afgaat. Kom er nog regelmatig als bezoeker, maar als het brandalarm afgaat wacht ik altijd eerst even af wat er omgeroepen wordt....
in veel gebouwen staan die dingen veel te licht afgesteld, waardoor ze te vaak afgaan terwijl er niks aan de hand is. Met als gevolg dat niemand er zich meer iets van aantrekt...
Maar ja, als je ze zo afstelt dat ze pas afgaan bij een flinke fik, en er vallen doden, dan krijg je weer het verwijt dat het brandalarm eerder af had moeten gaan. Dus weet niet wat wijsheid hierin is?
Weet iemand wie dat bepaalt? hoe een brandalarm wordt afgesteld?