Brandalarm bij Davis Cup tennis

Auteur Topic: Brandalarm bij Davis Cup tennis  (gelezen 7243 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #10 Gepost op: 12 februari 2012, 22:32:28
Een brandalarm word niet afgesteld, een rookmelder is een rookmelder en die is niet af te stellen. Wel kunnen rook melders vervangen worden door hitte melders of door combinatie melders dus die moeten dan en hitte en rook detecteren.
Ik moet wel zeggen dat er meerdere merken zijn die brandmeld installaties (rookmelders) maken en dat er daardoor wel verschil kan zijn in een merk dat het ene merk net iets sneller detecteert dan het andere, maar als het goed is mag het niet teveel verschil zijn want daar is gewon een standaard voor. En nou moet ik eerlijk zeggen ik leg dit soort installaties al 5 jaar aan. En ik heb nog nooit meegemaakt dat ze te snel detecteren. Of ze hangen op een verkeerde plek, of het type melder is verkeerd dus een rookmelder waar een thermische zou moeten hangen. Maar het komt vaak voor dat in keukens een rookmelder hangt en daar kan dan veel stoomvorming zijn en dan gaat ie af, maar dat ligt niet aan de melder. Dan heeft de installateur de verkeerde opgehangen. En dat kan ik een montage fout zijn maar het kan ook bij de projectering al fout gegaan zijn en dan heeft zelfs de brandweer schuld er aan want die moeten het PVE goedkeuren en daar zitten de tekeningen bij waar wat en welke melder komt de hangen.

Dat is raar? Toen ik daar werkte is mij verteld dat ze het 'beter afgesteld' hebben? Een deel van de meldingen kwam overigens van handmelders, dat is gewoon vandalisme/kwajongensstreken, daar kun je niks aan doen. Het lijkt mij juist wel logisch dat je echt grote, gekoppelde installaties kunt instellen. Bijvoorbeeld door een instelbare vertraging op het hoofdbord (melder detecteert, maar alarm gaat pas als dit een bepaalde tijd aanhoudt), de 'rookdichtheid' waarop de melder zelf afgaat of bijvoorbeeld dat er pas een alarm komt als minimaal 2 naast elkaar gelegen melders iets detecteren. De meet- en regeltechniek is volgens mij ver genoeg ontwikkeld dat je echt hele mooie 'slimme' brandmeldinstallaties kunt maken die door een combi van signalen alleen dan afgaat wanneer het echt brand is. Of denk ik dan te hightech??  098uo
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 12 februari 2012, 22:41:02
Iedereen die de basis van elektrotechniek begrijpt (dan heb ik het over onderbouw HAVO stof), snapt hopelijk dat een sensor altijd een bepaalde referentiewaarde heeft. Of je deze makkelijk kunt aanpassen ligt aan de fabrikant van de melder.

Citaat
De meet- en regeltechniek is volgens mij ver genoeg ontwikkeld dat je echt hele mooie 'slimme' brandmeldinstallaties kunt maken die door een combi van signalen alleen dan afgaat wanneer het echt brand is. Of denk ik dan te hightech??  

Nou dat zou totaal niet moeilijk moeten zijn... Waarschijnlijk ligt de beperking bij richtlijnen en dergelijke dingen vanaf een bureau en het feit dat een BMI geen invloed heeft op de productie van een bedrijf, en er dus zo min mogelijk geld aan wordt besteed.

timo

• Forum gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 21 februari 2012, 19:31:43
een vertraging in alarm kan wel. Maar dat heeft niks met de detectie van de melder te maken.
Je kan een systeem zo instellen dat ie overdag een vertraging heeft van 5 minuten en daarna pas gaat doormelden, en snachts direct dat is geen enkel probleem. Maar je kan niet een melder zo afstellen dat ie minder gevoellig is voor rook. En ik zal je zeggen als wij een melder testen met test rook dan denk je heel vaak nou die is kapot soms duurt dat echt lang. een melder gaat echt niet af van zomaar een beetje rook. Echt goeie stoomvorming in bijvoorbeeld een keuken, ja dat is finest voor een melder dan gaat ie wel af.
Rode kruiser afdeling Gouda E.O. Manschap brandweer Hollands midden, post Gouda

erdebee

• EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
    • Erdebees website
Reactie #13 Gepost op: 21 februari 2012, 23:14:31
Volgens mij verlaten er toch een hoop wel het gebouw?
In ieder geval stond een groepje lijnrechters (het team dat op dat moment niet op de baan stond; ik was een van hen) binnen 20 seconden buiten. Een paar van mijn collega-lijnrechters ging in eerste instantie richting de gewone uitgang. Ik heb het hele off-court-team direct naar de nooduitgang gedirigeerd, vlak om de hoek van de ruimte waar wij zaten.
Ik heb ook (buiten staand) bezoekers in het pand zien lopen richting uitgangen.
Al gauw bleek het echter loos alarm. BHV-ers heb ik niet gezien...

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #14 Gepost op: 22 februari 2012, 15:19:08
Maar je kan niet een melder zo afstellen dat ie minder gevoellig is voor rook.

Zoals -Joost- al aangaf is dit technisch gezien prima mogelijk, dus blijkbaar krijgen rookmelders vanuit de fabriek een bepaalde instelling mee die je zelf niet mag veranderen. Iemand een idee of hier een (NEN)norm voor is ofzo?

Vind het wel interessant: ik zou me kunnen voorstellen dat je met instelbare melders juist veel meer maatwerk kan bieden. Het systeem echt afstellen op het risicoprofiel van de ruimte etc. Aan de andere kant biedt het wel weer ruimte voor 'geklooi' door eigenaren van gebouwen die zelf aan de instellingen gaan zitten.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch

knight

• Bevelvoerder chauff/pompbediender/ medewerkervakbekwaamheid
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #15 Gepost op: 23 februari 2012, 10:53:17
Ik heb in een groot sportcomplex in dezelfde stad gewerkt, met ijsbaan, zwembad, sporthal, fitness, sauna, restaurants etc. Daar ging het eerste jaar na opening zo'n beetje dagelijks het brandalarm af. Van de kunstmatige rook van de vulkaan die hoorde bij de thematisering van het zwembad, van de open haard in de sauna, van handmelders die werden ingedrukt door bezoekers, van mensen die stiekem in een hoekje stonden te roken. Na een paar weken reageerden zowel bezoekers als personeel gewoon helemaal niet meer. Het is later wel bijgesteld, maar ik ben nu 10 jaar later nog steeds sceptisch als het alarm afgaat. Kom er nog regelmatig als bezoeker, maar als het brandalarm afgaat wacht ik altijd eerst even af wat er omgeroepen wordt....

in veel gebouwen staan die dingen veel te licht afgesteld, waardoor ze te vaak afgaan terwijl er niks aan de hand is. Met als gevolg dat niemand er zich meer iets van aantrekt...

Maar ja, als je ze zo afstelt dat ze pas afgaan bij een flinke fik, en er vallen doden, dan krijg je weer het verwijt dat het brandalarm eerder af had moeten gaan. Dus weet niet wat wijsheid hierin is?

Weet iemand wie dat bepaalt? hoe een brandalarm wordt afgesteld?

Rookmelders zijn niet afstestellen ze melden wel of geen rook/vuur/brand.
Wel is het mogelijk een doormeld vertraging in te stellen zodat het personeel eerst kan gaan kijken en zo nodig de doormelding afmelden.
De gevoeligheid van de melder is NIET af te stellen wel kan je een ander soort melder gebruiken ipv een rook bv een hittemelder of vlammen melder.
Ook zou je kunnen instellen dat je pas een melding krijgt als er 2 melders uit 2 lussen rook/brand melden dit systeem werkt met 2 lussen die paralel met elkaar lopen. Meld een melder uit lus 1 brand krijg je een voor alarm komt er een 2e bij uit de 2e lus krijg je een voledig alarm.

Ik zie het nut van het afstellen van rookmelders ook niet er is wel of geen rook/brand!!
En dat wil je toch gemeld hebben.
Heb je vaak last van loze meldingen ivm met stoom of iets dergelijks heb je gewoon een verkeerde melder hangen.

Daarnaast gaat het om de veiligheid van personeel/bezoekers en om te voorkomen dat in economisch belang een rookmelder "zwaarder" wordt afgesteld zijn daar gewoon afspraken over gemaakt..
Zoals -Joost- al aangaf is dit technisch gezien prima mogelijk, dus blijkbaar krijgen rookmelders vanuit de fabriek een bepaalde instelling mee die je zelf niet mag veranderen. Iemand een idee of hier een (NEN)norm voor is ofzo?

Vind het wel interessant: ik zou me kunnen voorstellen dat je met instelbare melders juist veel meer maatwerk kan bieden. Het systeem echt afstellen op het risicoprofiel van de ruimte etc. Aan de andere kant biedt het wel weer ruimte voor 'geklooi' door eigenaren van gebouwen die zelf aan de instellingen gaan zitten.

Die is er zeker de nen2555 nen norm voor rookmelder in woningen en gebouwen.
Hier staat ook in wanneer een melder moet afgaan met welke dikte rook enzenz.....

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #16 Gepost op: 23 februari 2012, 19:24:42
Een stil vooralarm zou handig zijn in veel gevallen.
Bij mij op het werk gaat een paar keer per week het brandalarm af.
(groot hotel +/- 350 kamers, appartementen en zalen), vooral Aziaten die agressief wokken in hun appartementen willen wel eens een brandalarm af laten gaan met alle rook die ze produceren.

Rookmelders laten bij ons per definitie het ontruimingsalarm niet afgaan.
Bij rookmelders worden alle BHV'ers automatisch gewaarschuwd via decttelefoons die ze bij dragen. (brandalarm kan niet op stil gezet worden en als ze toevallig in gesprek staan wordt de verbinding automatisch onderbroken.) en alle branddeuren sluiten, nooduitgangen worden ontgrendeld. (normaal gesloten met zo een groene knop om ze te openen in noodgevallen) Het tegelijk dichtvallen van 30 branddeuren merken de gasten soms wel, dat is een redelijke dreun die je door het gebouw hoort als het verder stil is. Daarnaast gaat er een zoemer bij de receptie af om de tijdvertraging te activeren. Wordt die niet binnen 30 seconden geactiveerd dan volgt een doormelding.

Handmelders activeren wel het ontruimingsalarm op de betreffende etage. (slow whoop + tekst in 6 talen)

Doormelding is overdag 5 minuten vertraagd voor rookmelders. 's nachts zijn er maar 2 personeelsleden (beide BHV) en wordt er onmiddelijk doorgemeld. In de eigen keuken van het restaurant moeten er binnen 1 minuut 2 melders geactiveerd worden voor het alarm afgaat. We merken 's ochtends hoe laat de ontbijtkok begint omdat dan plots de BMC om de paar minuten een kort piepje geeft om aan te geven dat 1 van de melders geactiveerd is. Vaak door stoom uit de stoomovens.

Bij automatische meldingen waar echt iets aan de hand blijkt te zijn is bij ons dan ook het protocol dat BHV team 1 zodra ze de brand waarnemen een handmelder activeren. Afhankelijk van de situatie worden handmatig bij de receptie andere etage's ook geactiveerd. (of hele gebouwen of alle 3 de gebouwen)

knight

• Bevelvoerder chauff/pompbediender/ medewerkervakbekwaamheid
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #17 Gepost op: 23 februari 2012, 23:09:49
Een stil vooralarm zou handig zijn in veel gevallen.
Bij mij op het werk gaat een paar keer per week het brandalarm af.
(groot hotel +/- 350 kamers, appartementen en zalen), vooral Aziaten die agressief wokken in hun appartementen willen wel eens een brandalarm af laten gaan met alle rook die ze produceren.

Rookmelders laten bij ons per definitie het ontruimingsalarm niet afgaan.
Bij rookmelders worden alle BHV'ers automatisch gewaarschuwd via decttelefoons die ze bij dragen. (brandalarm kan niet op stil gezet worden en als ze toevallig in gesprek staan wordt de verbinding automatisch onderbroken.) en alle branddeuren sluiten, nooduitgangen worden ontgrendeld. (normaal gesloten met zo een groene knop om ze te openen in noodgevallen) Het tegelijk dichtvallen van 30 branddeuren merken de gasten soms wel, dat is een redelijke dreun die je door het gebouw hoort als het verder stil is. Daarnaast gaat er een zoemer bij de receptie af om de tijdvertraging te activeren. Wordt die niet binnen 30 seconden geactiveerd dan volgt een doormelding.

Handmelders activeren wel het ontruimingsalarm op de betreffende etage. (slow whoop + tekst in 6 talen)

Doormelding is overdag 5 minuten vertraagd voor rookmelders. 's nachts zijn er maar 2 personeelsleden (beide BHV) en wordt er onmiddelijk doorgemeld. In de eigen keuken van het restaurant moeten er binnen 1 minuut 2 melders geactiveerd worden voor het alarm afgaat. We merken 's ochtends hoe laat de ontbijtkok begint omdat dan plots de BMC om de paar minuten een kort piepje geeft om aan te geven dat 1 van de melders geactiveerd is. Vaak door stoom uit de stoomovens.

Bij automatische meldingen waar echt iets aan de hand blijkt te zijn is bij ons dan ook het protocol dat BHV team 1 zodra ze de brand waarnemen een handmelder activeren. Afhankelijk van de situatie worden handmatig bij de receptie andere etage's ook geactiveerd. (of hele gebouwen of alle 3 de gebouwen)

Goed geregeld daar bij jullie!!!  O0
Hier is ook nagedacht over de meldingen super....
Hier kunnen veel bedrijven een voorbeeld aan nemen!!!

Hier is uiteraard wel een goede BHV organisatie van belang met personeel dat snel reageerd.
Als ik jouw zo hoor is dat bij jullie zeker goed voorelkaar!!! O0

Maar op deze manier levert het de minste stres op voor de gasten.

HTI

• Forum gebruiker
  • Medewerker O&O en Bevelvoerder
Reactie #18 Gepost op: 27 februari 2012, 18:17:12
Om even op jullie verhaal in te haken en misschien wat te verduidelijken geef ik ook even een reactie.

Er zijn verschillende typen rook- en brandmelders die toegepast mogen worden in een brandmeldinstallatie welke wordt vereist vanuit het Gebruiksbesluit 2008 (per april Bouwbesluit 2012). Ook is het mogelijk dat een installatie wordt vereist door de verzekering of de eigenaar van het pand.

Aan de brandmeldinstallaties in gebouwen (geen woningen) ligt de NEN2535 ten grondslag. Hierin zijn alle projecteringseisen vastgelegd. Wat betreft de NEN2555, dit is een afgeleide van de NEN2535 en mag alleen toegepast worden voor woningen.

Er zijn wel degelijk rook- en brandmelders in de markt die meer doen dan alleen rook of warmte melden met een vast ingestelde waarde. De nieuwste typen melders kunnen zelfs onderscheid maken tussen stoom, stof, uitlaatgassen en rook van brand. Ook in combinatie met temperatuursstijgingen. Deze melders zijn vanuit de brandmeldcentrale programmeerbaar.

De eisen waaraan alle componenten van brandmeldinstallaties moeten voldoen liggen vastgelegd in een Europese Normenreeks, de EN54 reeks. In de EN54-7 staan de testmethoden en grenswaarden wanneer een rookmelder in alarm moet komen. In de EN54-5 staat dit vastgelegd voor thermische melders.

Zolang je met een instelbare detector binnen de normen valt mag je deze toepassen en de instellingen wijzigen. Vaak is het wel zo dat de bevoegde autoriteit (brandweer/gemeente) vastgelegd willen hebben welke instelling voor de melders wordt toegepast.

Al met al is het een materie die je niet even in een stukje tekst kan verwoorden en hangen er veel voorwaarden vast aan de toepassing van brandmeldinstallaties en de bijbehorende detectoren.

O ja, voor de ontruimingsalarmering zijn we in de wereld van de brandbeveiliging onder andere afhankelijk van de NEN2575, EN54-3 en EN54-24.
Alles komt goed!

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 28 februari 2012, 21:22:52
Volgens mij is dit de enige juiste reactie:http://www.youtube.com/watch?v=UuQPaXaR4Nc
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar