Ik heb in een groot sportcomplex in dezelfde stad gewerkt, met ijsbaan, zwembad, sporthal, fitness, sauna, restaurants etc. Daar ging het eerste jaar na opening zo'n beetje dagelijks het brandalarm af. Van de kunstmatige rook van de vulkaan die hoorde bij de thematisering van het zwembad, van de open haard in de sauna, van handmelders die werden ingedrukt door bezoekers, van mensen die stiekem in een hoekje stonden te roken. Na een paar weken reageerden zowel bezoekers als personeel gewoon helemaal niet meer. Het is later wel bijgesteld, maar ik ben nu 10 jaar later nog steeds sceptisch als het alarm afgaat. Kom er nog regelmatig als bezoeker, maar als het brandalarm afgaat wacht ik altijd eerst even af wat er omgeroepen wordt....
in veel gebouwen staan die dingen veel te licht afgesteld, waardoor ze te vaak afgaan terwijl er niks aan de hand is. Met als gevolg dat niemand er zich meer iets van aantrekt...
Maar ja, als je ze zo afstelt dat ze pas afgaan bij een flinke fik, en er vallen doden, dan krijg je weer het verwijt dat het brandalarm eerder af had moeten gaan. Dus weet niet wat wijsheid hierin is?
Weet iemand wie dat bepaalt? hoe een brandalarm wordt afgesteld?
Rookmelders zijn niet afstestellen ze melden wel of geen rook/vuur/brand.
Wel is het mogelijk een doormeld vertraging in te stellen zodat het personeel eerst kan gaan kijken en zo nodig de doormelding afmelden.
De gevoeligheid van de melder is NIET af te stellen wel kan je een ander soort melder gebruiken ipv een rook bv een hittemelder of vlammen melder.
Ook zou je kunnen instellen dat je pas een melding krijgt als er 2 melders uit 2 lussen rook/brand melden dit systeem werkt met 2 lussen die paralel met elkaar lopen. Meld een melder uit lus 1 brand krijg je een voor alarm komt er een 2e bij uit de 2e lus krijg je een voledig alarm.
Ik zie het nut van het afstellen van rookmelders ook niet er is wel of geen rook/brand!!
En dat wil je toch gemeld hebben.
Heb je vaak last van loze meldingen ivm met stoom of iets dergelijks heb je gewoon een verkeerde melder hangen.
Daarnaast gaat het om de veiligheid van personeel/bezoekers en om te voorkomen dat in economisch belang een rookmelder "zwaarder" wordt afgesteld zijn daar gewoon afspraken over gemaakt..
Zoals -Joost- al aangaf is dit technisch gezien prima mogelijk, dus blijkbaar krijgen rookmelders vanuit de fabriek een bepaalde instelling mee die je zelf niet mag veranderen. Iemand een idee of hier een (NEN)norm voor is ofzo?
Vind het wel interessant: ik zou me kunnen voorstellen dat je met instelbare melders juist veel meer maatwerk kan bieden. Het systeem echt afstellen op het risicoprofiel van de ruimte etc. Aan de andere kant biedt het wel weer ruimte voor 'geklooi' door eigenaren van gebouwen die zelf aan de instellingen gaan zitten.
Die is er zeker de nen2555 nen norm voor rookmelder in woningen en gebouwen.
Hier staat ook in wanneer een melder moet afgaan met welke dikte rook enzenz.....