Ik haat recht.... doe mij maar krom
Volgens mij loopt een CAO tot een bepaalde datum en zijn de partijen (werkgever/ bonden) "verplicht" op tijd een nieuwe cao af te sluiten. ALS dat niet lukt blijft de oude CAO van kracht en soms wordt de nieuwe cao met terug werkende kracht van kracht. Dat gebeurd vaker en met instemming (zoals nu al het geval is want de oude politie cao is al een tijdje afgelopen....) van beide partijen. Naar wat ik weet staat er geen "straf" op dat er geen cao of niet tijdig een nieuwe cao afgesloten wordt.
Als je het verloop van de politie cao's bekijkt zijn er verscheidene te laat afgesloten. We hebben er ervaring mee dus
http://www.cao-politie.nl/nieuws/digitale_collectie.shtml#onderhandelingen2001
Recht of krom maakt niet uit, maar ik heb het geprobeerd wat verder uit te zoeken:
CAO is geregeld in de Wet op de Collectieve ArbeidsOvereenkomst.
Die wet regelt de bevoegdheden van organisaties voor het afsluiten van CAO's, en hoe die afspraken zich dan verhouden tot de arbeidsvoorwaarden die zijn afgesloten met individuele werknemers.
Er is, volgens mij, niets in die wet wat werkgevers en nemers organisaties wettelijk verplicht om CAO onderhandelingen te voeren. Vandaar dat er ook geen "straf" staat op het verlopen van een CAO.
Een verlopen CAO is niet meer rechtsgeldig, en dus juridisch gezien niet meer van kracht (uitzonderingen daar gelaten). Wat wel van kracht blijft zijn de afspraken binnen die CAO zolang die betrekking hebben op Arbeidsvoorwaarden.
Dat komt omdat (door de wet CAO, en jurisprudentie door de jaren heen) de afspraken op dat gebied worden beschouwd als toevoeging aan het arbeidscontract van elke individuele werknemer die op dat moment onder de CAO viel. Dit is gewoon juridisch bepaald en heeft niets te maken met wederzijds goed vinden.
Voor jou als werknemer veranderd er dus niet zo veel. Maar in theorie kan een werkgever nieuwe werknemers arbeidsvoorwaarden aanbieden die afwijken van de verlopen CAO.
(Iets wat niet kan als er een geldige CAO is). Op dat gebied kunnen werkgevers wel besluiten om uit "goodwill" de verlopen CAO toe te passen op deze nieuwe werknemers.