Als iedere student stufi moet krijgen, waarom krijgen BBL'ers dan wel volledig salaris?
Ik krijg als 18-jarige BBL-er in een ziekenhuis €1147 bruto per maand exclusief ORT. Dit is in vergelijking met leeftijdsgenoten echt gigantisch. Ik vind dit persoonlijk veel te veel voor wat ik moet doen. Aan de andere kant is het ook zo. Voor dat geld wordt er ook wat verwacht. Ik moet 5 keer per week om 7 uur op het werk zijn en in de weekenden en op feestdagen werken.
Mijn salaris wordt betaald uit subsidie van het Rijk, en door de zorgverzekeraars, de grootste inkomstenbronnen van een algemeen ziekenhuis. De gemiddelde burger vult die potjes per maand aan.
Een aspirant doet ook een inservice opleiding, gezien hij in dienst is bij de politie. Ook diezelfde aspirant moet onregelmatig werken, nog wel meer dan dat ik op dit moment doe. Deze wordt niet betaald door geld van de zorgverzekeraar maar uit belastinginkomsten. Dat potje wordt door diezelfde burger weer aangevuld.
Bij BBL zijn er ook een hoop studenten die rond de 30 jaar zijn, kinderen hebben en een huis. Moet je hun bron van inkomsten dan weghalen en er een magere stufi tegenover zetten? Ik weet zeker dat er dan niemand is die gaat solliciteren, terwijl veel van dat soort sollicitanten hele goede kandidaten zijn. Iemand die al een zelfstandig leven heeft opgebouwd kan zich een opleiding bij de politie dan niet meer permitteren, terwijl dat misschien een veel betere kandidaat is met veel meer competenties dan een 18-jarige die net van de middelbare school af komt.
Hoe je het ook draait of keert, ook de politie opleiding is (gelukkig) een inservice opleiding. Mensen krijgen betaald, maar daar wordt veel inzet en zelfstandigheid voor terug verwacht. Hetzelfde geldt voor BBL. Ik krijg zo veel uitbetaald, maar ook daar wordt een hoop voor terug verwacht, meer dan bij een BOL opleiding verpleegkunde.