Politie CAO onderhandelingen 2012

Auteur Topic: Politie CAO onderhandelingen 2012  (gelezen 105250 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #620 Gepost op: 6 juni 2012, 14:22:38
Zijn er (ex-)dieners bij jullie bekend die vanwege het salaris afgezwaaid hebben?

Overigens zag ik in de afspraken voor de vrijwilligers dat ook ex-dienders daar kunnen instromen, misschien dat een idee voor sommige mensen?
Hobby Bobby eenheid Den Haag


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #621 Gepost op: 6 juni 2012, 15:16:26
Ik ken wel mensen die minder zijn gaan werken en in deeltijd ZZP'er zijn of een bv runnen.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #622 Gepost op: 6 juni 2012, 17:14:52
Zijn er (ex-)dieners bij jullie bekend die vanwege het salaris afgezwaaid hebben?

Overigens zag ik in de afspraken voor de vrijwilligers dat ook ex-dienders daar kunnen instromen, misschien dat een idee voor sommige mensen?

Dat zou ik alleen doen als ik bakken met geld heb (zeg een loterijtje gewonnen ofzo). Nu eerst maar eens begonnen met alle vast contracten nakijken en overstappen als het goedkoper kan. Van Tele2 naar Telfort, van Oxxio naar NEM, van Unive naar KNMV. Scheelt al met al toch weer een kleine 500 euro op jaar basis. Daar heb ik de vak :-X [verbeter modus aan] nee geen vakbond want ze verstaan het vak niet![/verbeter modus uit] Daar heb ik de bond dus niet voor nodig.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #623 Gepost op: 6 juni 2012, 18:54:02
Zijn er (ex-)dieners bij jullie bekend die vanwege het salaris afgezwaaid hebben?

Overigens zag ik in de afspraken voor de vrijwilligers dat ook ex-dienders daar kunnen instromen, misschien dat een idee voor sommige mensen?

Nee, wel mensen die de keuring doorlopen hebben en vervolgens op het salaris toch nog zijn afgehaakt.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #624 Gepost op: 6 juni 2012, 19:48:01
Nee, wel mensen die de keuring doorlopen hebben en vervolgens op het salaris toch nog zijn afgehaakt.
lekker hoor zo onder de gordel
Hobby Bobby eenheid Den Haag


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #625 Gepost op: 12 juni 2012, 14:05:25

CAO Politie: Veelgestelde vragen over onderhandelingsresultaat *UPDATE*

De politievakbonden ACP, NPB, VMHP en ANVP zijn vorige week gestart met het voorleggen van het onderhandelingsresultaat over een nieuwe CAO Politie aan hun achterban. Dat gebeurt om te beginnen tijdens een lange reeks ledenraadplegingen. Duidelijk is inmiddels dat er nog de nodige vragen over de inhoud van gemaakte afspraken bestaan en dat lang niet alle nuances voor iedereen duidelijk zijn. Dat blijkt ook uit de vele e-mails die daarover bij de bonden binnenkomen. De komende dagen zullen de politievakbonden (ook op www.politieacties.nl) de meest gestelde vragen beantwoorden.

Meer weten en/of de onderhandelaars persoonlijk aan het woord horen over de achtergronden van het onderhandelingsresultaat? Bezoek dan vooral één van de vele ledenraadplegingen!


Waarom een CAO voor 3 jaar in plaats van 2 jaar?
In het regeerakkoord van het kabinet Rutte/Verhagen was afgesproken dat de ambtenaren in 2011 en 2012 op de nullijn zouden worden gezet. In het Kunduz- of Begrotingsakkoord 2013 is afgesproken dat de ambtenaren in 2013 en 2014 op de nullijn worden gezet. Toen dat laatste bezuinigingspakket eenmaal bekend was, namen de onderhandelingen over een nieuwe CAO Politie een cruciale bocht. Voor de werkgever werd het ineens interessant om een langer durende CAO af te sluiten en de bonden kregen ineens de mogelijkheid om de financiering van een volwaardige verbetering van de functiewaardering rond te krijgen. Dat werd dan de prijs die de politiek moest betalen voor nog eens drie jaar lang geen structurele loonsverhoging. Was een structurele loonsverhoging dan wel mogelijk geweest als we de verbeterde functiewaardering hadden laten schieten? Nee, want mede door de grote steun voor het Begrotingsakkoord in de Tweede Kamer was een dergelijke algemene salarisstijging voor politieambtenaren in 2012 of 2013 politiek onbespreekbaar.

Ja, het is waar: in andere ambtenarensectoren zijn recentelijk nog wel structurele loonsverhogingen afgesproken. Dat was mogelijk, omdat deze sectoren niet rechtstreeks onder een ministerie vallen en dus buiten de politieke greep van het kabinet en de Tweede Kamer kunnen blijven. In beide gevallen staat tegenover de loonsverhoging een groot verlies aan werkgelegenheid.


Worden die 5 extra zondagen werken ook niet 5 extra zaterdagen werken?
Nee, wat de aanspraak op een vrije zaterdag betreft verandert er niets. Politieambtenaren behouden het recht op minstens 22 periodes van twee aaneengesloten vrije dagen, waarbij één van die dagen in ieder geval een zaterdag of een zondag is, zoals vastgelegd in lid 16 van artikel 12 van het Besluit algemene rechtspositie politie (Barp).


Krijgen we nu ook onbetaalde pauzes in de noodhulp? Kunnen de porto's 30 minuten uit?
Zoals bekend streeft minister Opstelten van Veiligheid en Justitie naar harmonisatie (gelijkschakeling) van de regelgeving binnen de politiesector. Hij wil een eind maken aan de lappendeken van verschillende regelingen in verschillende regio's en organisaties, ook op het gebied van de betaalde pauzes. Vandaar dat nu als landelijke regeling is afgesproken dat de betaalde pauze wordt afgeschaft, behoudens in de rechtspositie vastgelegde uitzonderingsgevallen. Dat lijstje met uitzonderingsgevallen moet nog worden vastgesteld, maar het ligt erg voor de hand dat noodhulpdiensten daartoe behoren, net als bijvoorbeeld diensten van de waterpolitie.


Allemaal leuk en aardig dat ik straks naar verwachting een LFNP-functie krijg met minstens 24 OVW-punten, maar wat als er binnen de Nationale Politie veel minder mensen worden ingezet in mijn functie en ik dus boventallig word?
We moeten er inderdaad van uitgaan dat door de komst van de Nationale Politie een groot aantal collega's - vooral op ATH-gebied - tot herplaatsingskandidaat zal worden benoemd. Het Landelijk Sociaal Statuut (LSS) biedt in dat geval goede voorzieningen en mogelijkheden en het onderhandelingsresultaat doet daar nog een schepje bovenop. De werkgever gaat daarin de verplichting aan om iedereen die door de komst van de Nationale Politie zijn functie en/of werkplek dreigt te verliezen binnen drie jaar na zijn benoeming tot herplaatsingskandidaat twee keer passend ander werk aan te bieden op zijn oude salarisniveau - bij voorkeur binnen de politie. Zolang de collega in kwestie geen passend ander werk krijgt aangeboden (en in de tussentijd wellicht op een lager functieniveau werkt), behoudt hij zijn oude salaris inclusief de OVW-periodieken en de doorgroeimogelijkheid tot het maximum van de naast-hogere schaal van zijn oorspronkelijke functie. Voldoet de werkgever niet binnen drie jaar aan de resultaatsverplichting, aldus het onderhandelingsresultaat, dan behoudt de medewerker zijn oude salaris inclusief OVW-periodieken en de doorgroeimogelijkheid tot het maximum van de naast-hogere schaal van zijn oorspronkelijke functie - wat het korps hem verder ook voor werk laat doen.


Waarom blijft de 1%-regeling gehandhaafd?
Om te bevorderen dat er in Nederland tot op hogere leeftijd doorgewerkt zou worden, beperkte de regering vanaf 2006 de mogelijkheden om via een collectieve regeling belastingvrij te sparen voor een vervroegd pensioen. Na ruim een jaar actievoeren wisten de politievakbonden er een regeling uit te slepen die deze fiscale beperking omzeilde, zodat de vroegpensioenmogelijkheden voor politiemedewerkers min of meer in stand konden blijven. Deze zogenoemde VPL-regeling was een voor de werkgever kostbaar compromis: niet alleen nam hij allerlei forse fiscale boetes voor zijn rekening, ook ging hij vanaf 2006 maandelijks een groot bedrag aan levenslooptoelagen uitbetalen. Om deze (financierings)regeling door het toenmalige kabinet geaccepteerd te krijgen, werd als tegenprestatie afgesproken dat de politiewerknemers 1 procent langer zouden gaan werken.

Omdat de VPL-afspraken en -toelagen vooralsnog in stand blijven, mede door een extra investering van de werkgever van 750 miljoen, ligt het ook voor de hand dat de 1%-regeling vooralsnog blijft bestaan. Een overweging daarbij is ook dat onlangs met de werkgever is afgesproken dat de achttien  uur extra werktijd per jaar (anderhalf uur per maand) wordt gebruikt als 'leerrugzakje'. De extra uren kunnen daardoor worden ingezet voor extra training en studie.


Waarom een nullijn voor politiemensen, terwijl gemeente- en provincieambtenaren wel loonsverhogingen hebben gekregen?
De nullijn is kabinetsbeleid. De Gemeenten en Provincies zijn autonoom en kunnen daarom los van het kabinetsbeleid zelfstandig afspraken maken over zaken zoals loon. Voor het Rijk geldt echter dat het kabinetsbeleid moet worden gevolgd. De bonden realiseren zich dat dit wrang is voor politiemensen, maar adviseren hun achterban om het onderhandelingsresultaat in zijn geheel te beoordelen. Tegenover de nullijn voor politiepersoneel staat dat een garantie op werk is bedongen. De politievakbonden en de minister hebben afgesproken dat niemand wordt ontslagen in de grote reorganisatie die uiteindelijk tot de Nationale Politie moet leiden. Voor de politie is er een harde werkgelegenheidsgarantie afgegeven, terwijl bij de Gemeenten en Provincies ambtenaren worden ontslagen.

Wat is het verschil tussen de eerdere afspraak rond werkzekerheid en de nu afgesproken werkgarantie?
De huidige afspraak is een resultaatverplichting en daardoor beter dan de eerdere inspanningsverplichting. De werkgever moet nu dus niet alleen zijn uiterste best doen, maar is verplicht om collega's passend ander werk aan te bieden op hetzelfde salarisniveau, bij voorkeur binnen de politiesector. Deze harde afspraak over werkzekerheid is uniek voor de politie. Zoals eerder gezegd, de Gemeenten en Provincies kennen een dergelijke afspraak niet.

Hoe zit het met de korting op de premie van de PolitieZorgPolis (PZP)?
De politievakbonden hebben het initiatief genomen om de premie voor de basisverzekering van de PZP fors te verlagen met ongeveer 20 euro per maand. Deze afspraak, die overigens los staat van het onderhandelingsresultaat, betekent voor alle politiemensen die verzekerd zijn via de PZP een besparing van ongeveer 240 euro netto per jaar. Zowel actieve als gepensioneerde politiemedewerkers komen hiervoor in aanmerking. Meeverzekerde gezinsleden die niet bij de politie werken blijven de reguliere premie betalen. De financiering van de korting gebeurt vanuit het Schommelfonds dat wordt beheerd door de SAOP. De korting gaat in op 1 januari 2013 en loopt in ieder geval door tot en met 2015.

Ik zit niet bij de PZP. Waarom word ik benadeeld? Mag dat überhaupt wel?
Deelname aan een collectieve verzekering mag worden gestimuleerd door aan werknemers een extra financiële bijdrage in de premie aan te bieden. Het Hof van Justitie heeft hier in 2000 een uitspraak over gedaan. Iedereen die nog niet bij de PZP is verzekerd, maar wel wil profiteren van de korting kan aan het eind van 2012 overstappen naar de PZP en zo alsnog aanspraak maken op de verlaagde premie.

Ik krijg het idee dat executieven er meer op vooruitgaan dan ATH-ers. Wat is er voor collega’s met een ondersteunende functie geregeld in dit onderhandelingsresultaat?
Belangrijk onderdeel van het onderhandelingsresultaat voor een nieuwe CAO Politie is een verbeterde functiewaardering. Tien zware en/of specialistische elementen van het politiewerk worden voortaan meegewogen bij de beloning. Wie minstens 24 punten scoort voor Onvermijdelijk Verzwarende Werkomstandigheden (OVW) krijgt extra periodieken toegekend na het bereiken van zijn huidige schaalmaximum. Van deze afspraak profiteren niet alleen uitvoerende collega's, maar ook ATH-collega’s die een functie bekleden met de verzwarende werkomstandigheden, zoals de medewerker intake en services. Klik hier voor meer informatie over de OVW-punten.

Verder zijn er in het kader van de vorming van de Nationale Politie aanvullende afspraken gemaakt over werkzekerheid. Niemand wordt ontslagen. Collega’s die hun functie verliezen door de komst van de Nationale Politie wordt een nieuwe passende baan op hetzelfde salarisniveau aangeboden, bij voorkeur binnen de politie. Zie onderstaand een overzichtje van de afspraken waar collega’s met een ondersteunende functie voordeel van hebben.

> 100% werkzekerheidsgarantie: niemand wordt ontslagen
> Landelijk Sociaal Statuut
> Voorrang bij om-, her- en bijscholing naar andere functies
> Collega’s met 24 of meer OVW-punten hebben uitloop naar maximum naast-hogere schaal
> Behoud vroegpensioen
> Behoud LAR en modaliteiten
> Van telewerken naar 'Het Nieuwe Werken'
> Betere voorzieningen rondom arbeidsongeschiktheid en beroepsziekten

http://www.acp.nl/de-acp/actueel/nieuws/single-item/artikel/2012/06/08/veelgestelde-vragen-over-het-onderhandelingsresultaat/


WRRacing

  • Geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
  • AED's redden een leven
Reactie #626 Gepost op: 12 juni 2012, 18:00:14
En staken ? :'(
De ene zijn dood is de andere zijn brood. Doe ff normaal, dan doe je al gek genoeg. Behandel de mensen in alles zoals je wilt dat ze jullie behandelen


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #627 Gepost op: 12 juni 2012, 20:58:43
Blijft toch leuk dat de vakbond het een overwinning vindt als er iets niet wordt ingeleverd. Ik vind dat niet noemenswaardig, het is niets meer dan iets niet verliezen. Een overwinning is iets dat beter wordt.
Wout


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #628 Gepost op: 12 juni 2012, 21:16:35
De vakbond trapt nog steeds in het trucje dat de minister eerst niets wil, en dan na 'lang onderhandelen' wat water bij de wijn doet terwijl de minister dat als eerste insteek waarschijnlijk ook allang had. Komt hij makkelijk weg met zijn nullijn.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #629 Gepost op: 19 juni 2012, 14:23:42
Onderhandelingsresultaat CAO Politie: realiteitszin wint bij stemming ALV

Een meerderheid van de aanwezige leden op de Algemene Ledenvergadering (ALV), het hoogste bondsorgaan van de ACP, heeft vandaag (maandag 18 juni) met gemengde gevoelens ingestemd met het onderhandelingsresultaat CAO Politie 2012 -2014. “Als leden uitsluitend hun gevoel zouden volgen, zou het een ‘nee’ zijn geworden”, aldus ACP-voorzitter Gerrit van de Kamp. Aan de stemming gingen dan ook uitvoerige discussies vooraf. Het onderhandelingsresultaat sluit grotendeels aan op de inzet van de ACP zoals tot stand gekomen in nauw overleg met de achterban, maar het valt leden zeer zwaar dat politiemensen wederom op de nullijn worden gezet.

De ALV heeft haar standpunt gebaseerd op de uitkomsten van de ledenraadplegingen die de afgelopen twee weken plaatsvonden en de digitale peiling onder leden. Het zijn dan ook de leden die traditiegetrouw de koers van de ACP bepalen. Zo is de CAO-inzet in nauw contact met de achterban tot stand gekomen, zijn de acties voorafgaand aan het bereiken van een onderhandelingsresultaat mogelijk gemaakt door de inzet van leden en heeft de achterban gedurende het hele traject haar stem kunnen laten horen op onder meer verschillende bijeenkomsten.

Stemming en digitaal advies
Ook de afgelopen twee weken hebben politiemensen massaal hun stem laten horen tijdens de ledenraadplegingen en via de digitale peiling. Een meerderheid van de ACP-leden die de ledenraadplegingen heeft bijgewoond en/of een digitaal advies heeft uitgebracht, stemde voor het onderhandelingsresultaat. De instemming gaat echter wel gepaard met een groot wantrouwen richting het kabinet en de eigen korpsleiding. “De opgebouwde frustraties, boosheid en teleurstelling over het niet nakomen van afspraken hangt als een soort van zwaard van Damocles over het CAO-proces. Wij kunnen niet meer aan onze achterban uitleggen dat politici en de korpsleiding hun verantwoordelijkheid niet nemen”, aldus ACP-voorzitter Gerrit van de Kamp. De leden van de ALV beamen dit.

Doorslag
Zo is het leden een doorn in het oog dat er in de CAO Gemeenten en Provincies wordt afgeweken van de door de overheid vastgestelde nullijn voor ambtenaren. Een groot deel van de achterban heeft daarentegen ook oog voor de huidige economische situatie. Dat, en het feit dat het uiteindelijke resultaat voor het overgrote deel overeenkomt met de ACP-inzet, heeft voor velen uiteindelijk de doorslag gegeven om in te stemmen met het onderhandelingsresultaat. Voor een overzicht van het CAO-proces en de inzet van de ACP afgezet tegen de werkgeversinzet en het uiteindelijke resultaat kan onderaan dit artikel de presentatie van de ALV als pdf-bestand worden gedownload.

Bron: http://www.acp.nl/de-acp/actueel/nieuws/single-item/artikel/2012/06/18/onderhandelingsresultaat-cao-politie-realiteitszin-wint-bij-stemming-alv/