Rechter verbiedt politieactie wedstrijd Jupiler League
donderdag 29 maart 2012 | 15:25 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 29 maart 2012 | 16:21
ZWOLLE - De kortgedingrechter in Zwolle heeft vanmiddag besloten dat de de cao-acties die de politiebonden vrijdag willen voeren onrechtmatig zijn.
Door de acties is er onvoldoende politie-inzet bij de doorgaans toch al beladen voetbalwedstrijd Go Ahead Eagles tegen Den Bosch in Deventer. Vorig jaar liep die wedstrijd uit de hand. Normaal zet de politie bij zo'n zogenaamde wedstrijd met een B-risico 94 politiemensen in. Bij een actievergadering morgen van vijf tot tien zal die inzet geringer zijn. De politiebonden betwijfelen of dat meteen betekent dat ongeregeldheden mogen verwacht. Tijdens het kort geding vanmiddag tussen korpsleiding/beheerder en politiebonden zei de advocate van de bonden dat het dan aan de korpsbeheerder is om de wedstrijd af te gelasten. Volgens de advocaat van de korpsbeheerder leidt een afgelasting echter ook tot ongeregeldheden. Dat heeft ermee te maken dat de situatie bij Go Ahead door tegenvallende prestaties en ontwikkelingen toch al gespannen is. De politie vreest dat de harde kern van de Eagles zo gefrustreerd zal zijn door de afgelasting dat het tot ongeregeldheden komt.
De jurisprudentie is in het nadeel van de eisende partij, de korpsbeheerder. Vijf jaar geleden was een actievergadering van de politie gepland tijdens de wedstrijden Ajax-PSV en AZ-Feyenoord. Ook toen zei de korpsleiding te vrezen voor ongeregeldheden bij een afgelasting, maar er gebeurde niets. Ook toen kwam er een kort geding aan te pas, maar de rechter oordeelde dat de politieacties rechtmatig waren.
Bron: De Stentor
Gemaakt: 29, mrt., 2012, 4:38 | Door ANP
'Voetbalterreur wint van grondrecht politie'Politiebond ACP reageert zwaar teleurgesteld op het verbod van politieacties tijdens de risicowedstrijd Go Ahead Eagles - Den Bosh vrijdag in de Jupiler League. ,,Voetbalterreur wint het van de gr...
ZWOLLE (ANP) - Politiebond ACP reageert zwaar teleurgesteld op het verbod van politieacties tijdens de risicowedstrijd Go Ahead Eagles - Den Bosh vrijdag in de Jupiler League. ,,Voetbalterreur wint het van de grondrechten van politiemensen'', constateert ACP-voorzitter Gerrit van de Kamp direct na de uitspraak van de rechter in Zwolle. ,,Als er genoeg risico is, is politieactie niet mogelijk.''
Saskia Dorrestein, vicevoorzitter van de Nederlandse Politiebond, reageert ook teleurgesteld. ,,Kennelijk weegt het stakingsrecht hier niet zwaar genoeg. Andere aangekondigde acties zoals zondag tijdens de wedstrijd FC Cambuur-FC Zwolle gaan overigens wel gewoon door.''
http://nieuws.nl.msn.com/binnenlands-nieuws/voetbalterreur-wint-van-grondrecht-politieEcht schandalig zoiets. Als ik voetballer was kapte ik ermee, ging ook in staking. Als mijn beroep (voetbal) dan zoveel agressie teweeg brengt reden om wat anders te zoeken. Dat is het niet waard. Het doet me denken aan het oude romeinse rijk waar de massa stil werd gehouden met "brood en spelen"
Vroeger keek ik ook wel eens voetbal met de kinderen. Sinds al dat geweld enz. is voetbal eruit bij mij, helemaal. Het interesseert me niet meer.
Opstelten, zoek een andere job of ga rentenieren.