Politie CAO onderhandelingen 2012

Auteur Topic: Politie CAO onderhandelingen 2012  (gelezen 103558 keer)

0 gebruikers (en 47 gasten bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #390 Gepost op: 23 april 2012, 12:52:27
Mark Rutte is om 14:00 uur bij de Koningin om het ontslag van het Kabinet aan te bieden.

12:06 uur Kabinet biedt ontslag aan
www.twitter.com/fritswester

12:15 uur Rutte om 2 uur naar koningin, paleis Huis ten Bosch
www.twitter.com/josheymans

=========================================================

Ik hoop dat het voor de CAO onderhandelingen geen grote gevolgen zal hebben want jullie verdienen een betere en nieuwe CAO.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #391 Gepost op: 23 april 2012, 13:49:17
Het beste nieuws: we zijn van Opstelten af  098uo

Het is natuurlijk nog maar de vraag wat je ervoor terugkrijgt ;).

Arbeidsrecht is niet echt mijn specialiteit, weet iemand hoe het zit als er geen nieuwe CAO wordt afgesloten? Blijft dan de oude CAO van kracht of treden er andere regelingen in werking?
Senior GGP / Oost-Brabant


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #392 Gepost op: 23 april 2012, 14:56:24
Het is natuurlijk nog maar de vraag wat je ervoor terugkrijgt ;).

Arbeidsrecht is niet echt mijn specialiteit, weet iemand hoe het zit als er geen nieuwe CAO wordt afgesloten? Blijft dan de oude CAO van kracht of treden er andere regelingen in werking?

Arbeidsrecht is ook niet mijn specialiteit, maar dit is wat ik er van weet:

Een CAO heeft normaal een eind datum. Na die datum is de CAO niet meer geldig, er wordt dus niet automatisch verlengd als er nog geen nieuwe CAO is.
Wat de gevolgen daarvan zijn hangt af van de afspraken binnen die CAO. Sommige van die afspraken worden namelijk juridisch gezien als onderdeel van de arbeidsovereenkomst tussen de werkgever en de individuele werknemers, en die kunnen dus niet eenzijdig terug gedraaid worden. (Loon, Arbeidstijden, onkosten vergoedingen etc.) Andere afspraken zijn algemeen van aard, en die kunnen dan ophouden. (Bijv. Scholing, Kinder opvang, etc...).

Zonder alle uitzonderingen te noemen, is het wel belangrijk om te weten dat bovenstaande geld voor werknemers die in dienst waren voordat de CAO afliep. Met nieuwe werknemers mag de werkgever andere afspraken maken.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #393 Gepost op: 23 april 2012, 22:12:45
Het is natuurlijk nog maar de vraag wat je ervoor terugkrijgt ;).

Arbeidsrecht is niet echt mijn specialiteit, weet iemand hoe het zit als er geen nieuwe CAO wordt afgesloten? Blijft dan de oude CAO van kracht of treden er andere regelingen in werking?

Ik haat recht.... doe mij maar krom  0098

Volgens mij loopt een CAO tot een bepaalde datum en zijn de partijen (werkgever/ bonden) "verplicht" op tijd een nieuwe cao af te sluiten. ALS dat niet lukt blijft de oude CAO van kracht en soms wordt de nieuwe cao met terug werkende kracht van kracht. Dat gebeurd vaker en met instemming (zoals nu al het geval is want de oude politie cao is al een tijdje afgelopen....) van beide partijen. Naar wat ik weet staat er geen "straf" op dat er geen cao of niet tijdig een nieuwe cao afgesloten wordt.

Als je het verloop van de politie cao's bekijkt zijn er verscheidene te laat afgesloten. We hebben er ervaring mee dus  >:(

http://www.cao-politie.nl/nieuws/digitale_collectie.shtml#onderhandelingen2001
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #394 Gepost op: 23 april 2012, 22:28:36
Hmm, het lijkt me in ieder geval belangrijk dat er dus zsm een nieuwe CAO wordt afgesloten. Het lijkt me ook dat dit een 'controversieel onderwerp' zal zijn, waardoor Opstelten hier geen beslissing meer over kan/mag nemen. Erg benieuwd hoe het vervolg eruit zal zien, maar dat zullen we binnen enkele dagen wel horen denk ik.
Senior GGP / Oost-Brabant


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #395 Gepost op: 24 april 2012, 12:53:30
Woensdag opnieuw politie-acties

De Politie Amsterdam Amstelland voert woensdag weer actie in verband met de vastgelopen CAO-onderhandelingen.
De politie sluit tussen 12.00 en 16.00 uur in het noorden van de stad verschillende wijkbureaus. Het gaat om bureaus Waddenweg, Klimopweg, IJburg en Balistraat. Verder zijn aan de zuidkant van de stad tussen 14.00 - 16.00 bureaus Van Leijenberghlaan, Ferdinand Bolstraat, Koniginneweg en Rivierenbuurt dicht. Ook in Amstelveen, Almere en Uithoorn zijn bureaus overdag enige uren gesloten.

De politievakbond ACP heeft maandag tijdens een spoedbijeenkomst besloten de acties door te zetten ondanks de val van het kabinet. Inzet van de onderhandelingen is 3 procent loonsverhoging. In eerste instantie zagen de bonden daarvan af, in ruil voor andere arbeid- en rusttijdenregeling. Dat veranderde toen bekend werd dat gemeente ambtenaren wel loonsverhoging kregen.  

Begin gooide de politie ook al verschillende wijkbureaus dicht.

http://www.at5.nl/artikelen/79969/woensdag-opnieuw-politie-acties


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #396 Gepost op: 24 april 2012, 14:18:21
Ik haat recht.... doe mij maar krom  0098

Volgens mij loopt een CAO tot een bepaalde datum en zijn de partijen (werkgever/ bonden) "verplicht" op tijd een nieuwe cao af te sluiten. ALS dat niet lukt blijft de oude CAO van kracht en soms wordt de nieuwe cao met terug werkende kracht van kracht. Dat gebeurd vaker en met instemming (zoals nu al het geval is want de oude politie cao is al een tijdje afgelopen....) van beide partijen. Naar wat ik weet staat er geen "straf" op dat er geen cao of niet tijdig een nieuwe cao afgesloten wordt.

Als je het verloop van de politie cao's bekijkt zijn er verscheidene te laat afgesloten. We hebben er ervaring mee dus  >:(

http://www.cao-politie.nl/nieuws/digitale_collectie.shtml#onderhandelingen2001

Recht of krom maakt niet uit, maar ik heb het geprobeerd wat verder uit te zoeken:
CAO is geregeld in de Wet op de Collectieve ArbeidsOvereenkomst.
Die wet regelt de bevoegdheden van organisaties voor het afsluiten van CAO's, en hoe die afspraken zich dan verhouden tot de arbeidsvoorwaarden die zijn afgesloten met individuele werknemers.
Er is, volgens mij, niets in die wet wat werkgevers en nemers organisaties wettelijk verplicht om CAO onderhandelingen te voeren. Vandaar dat er ook geen "straf" staat op het verlopen van een CAO.

Een verlopen CAO is niet meer rechtsgeldig, en dus juridisch gezien niet meer van kracht (uitzonderingen daar gelaten). Wat wel van kracht blijft zijn de afspraken binnen die CAO zolang die betrekking hebben op Arbeidsvoorwaarden.
Dat komt omdat (door de wet CAO, en jurisprudentie door de jaren heen) de afspraken op dat gebied worden beschouwd als toevoeging aan het arbeidscontract van elke individuele werknemer die op dat moment onder de CAO viel. Dit is gewoon juridisch bepaald en heeft niets te maken met wederzijds goed vinden.

Voor jou als werknemer veranderd er dus niet zo veel. Maar in theorie kan een werkgever nieuwe werknemers arbeidsvoorwaarden aanbieden die afwijken van de verlopen CAO.
(Iets wat niet kan als er een geldige CAO is). Op dat gebied kunnen werkgevers wel besluiten om uit "goodwill" de verlopen CAO toe te passen op deze nieuwe werknemers.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #397 Gepost op: 26 april 2012, 21:07:46
Het ziet er helaas slecht uit vermoed ik voor o.a. de politie wat betreft de CAO onderhandelingen maar ik hoop op het beste
voor jullie en wel zo snel mogelijk als het even meezit.
Oké het citaat van mij hieronder uit een ander onderwerp gaat dan wel over 2013 maar toch wil ik het jullie niet onthouden.

Details miljardenakkoord op een rij

VVD, CDA, D66, GroenLinks en de ChristenUnie zijn in principe akkoord met een grote hoeveelheid bezuinigingen voor 2013.
Dit is het akkoord, dat RTL Nieuws boven tafel heeft gekregen:


- Er komt een nullijn voor ambtenaren
  Dit geldt voor alle ambtenaren, met uitzondering van mensen in de zorg of met een uitkering.

- De loontabellen worden bevroren. Hiermee wordt ongeveer 1 miljard bezuinigd.
  Normaal worden de belastingschijven jaarlijks aangepast aan de inflatie. Met de eerste twee schijven gebeurt dat nu niet,
  waardoor werknemers sneller in een hogere belastingschijf terechtkomen dus meer belasting betalen.

BRON: http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2012/04_april/26/binnenland/alle_details_akkoord_op_een_rij.xml
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #398 Gepost op: 26 april 2012, 21:32:03
Ja dat is wel lekker makkelijk zo afgesproken terwijl er diverse ambtenaren CAO's moeten worden afgesloten. Vraag me af of bij deze salarissen ook die van de kamerleden horen, of zouden die nu opeens geen ambtenaren zijn  98uiye
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #399 Gepost op: 26 april 2012, 21:44:37
Lijkt mij wel dat kamerleden ook gewoon onder ambtenaren vallen dus zouden zij ook op de 0-lijn moeten blijven ja.
Wat wel positief is, is dat de wachtgeldregeling per 01-01-2013 voor kamerleden gekoppelt wordt aan de WW-duur die voor iedereen geldt.
Dus als dat zo blijft dan zullen ze ook veel eerder als nu moeten gaan solliciteren en kunnen ze minder lang genieten zonder
er ook maar wat voor te doen.

Maar na de verkiezingen kan er nog van alles veranderen over het pakket wat nu voor ligt met een minimale meerderheid van 77 kamerleden.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen