Politie CAO onderhandelingen 2012

Auteur Topic: Politie CAO onderhandelingen 2012  (gelezen 103516 keer)

0 gebruikers (en 34 gasten bekijken dit topic.

zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #470 Gepost op: 7 mei 2012, 16:24:17
Maar als we het dan toch gaan hebben over een stijging in salaris, dan zou ik beginnen om de gemeenteambtenaren ipv 2%, 1% te geven. Die andere ene procent kunnen ze dan aan de politieambtenaren geven.

Volgens mij gaat de landelijke overheid niet over de salarissen van gemeenteambtenaren, en betaald deze ook niet. ;)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #471 Gepost op: 7 mei 2012, 17:14:28
Kijk das nou de eerste keer in dit topic dat ik een zinnig antwoord krijg. Klinkt goed :) (overigens kostten secundaire omstandigheden natuurlijk ook geld)

Het gaat zelfs niet om verbetering van de secundaire voorwaarden, maar om handhaving van de huidige. De minister wil ze heel ernstig versoberen, en dat zonder enige echte compensatie.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #472 Gepost op: 7 mei 2012, 17:26:10
Daarnaast wil ik wel even zeggen dat een salarisverhoging zeker in deze tijden wel redelijk hoog gegrepen is. Echter een kleine indexatie met de inflatie zou toch wel mogen? Nu hoeft het niet direct evenredig met de inflatie, maar een echte nullijn is wel weer het andere uiterste.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #473 Gepost op: 7 mei 2012, 18:46:47
Heren en dames,
Ik ben erg benieuwd uit welke potjes jullie deze salarisverhogingen zouden willen halen (dus concreet, welke uitgavenpost moet geschrapt worden).
Kaasje

Ik kan er zo wel een aantal bedenken, maar om er eens een paar te nemen :
- De steun aan Suriname (volgens Bouterse hebben ze daar toch niet om gevraagd, 20 miljoen in de pocket)
- De (overmatig) hoge bijdrage aan europa.
- De steun aan zuid-europese landen verminderen (de tering naar de nering zetten dus)
- De missie in Afghanistan (Egoistisch, maar liever hier eerst veilig en op orde en dan pas over de grenzen kijken)
- De JSF (brengt economisch bij lange na niet terug wat het kost)
- etc. etc.

 998765
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #474 Gepost op: 8 mei 2012, 12:05:14
Heren en dames,

Ik ben erg benieuwd uit welke potjes jullie deze salarisverhogingen zouden willen halen (dus concreet, welke uitgavenpost moet geschrapt worden).

Kaasje

Uit geen enkele post. Bezuinigen doen we in Nederland vrijwel niet, alleen verschuiven. Ik denk (weet het eigenlijk wel zeker) dat een goed econoom en een paar financieel experts de PolitieNederland makkelijk binnen een gelijk blijvend budget toch een aardige salaris verhoging voor het personeel kan realiseren. Maar dat heb ik volgens mij al eerder geschreven.

Mijn bezuinigingsposten:
Brandstof kan veel goedkoper ingekocht worden (amsterdam tankt nu bijvoorbeeld BP)
Personeelskosten en dan met name overhead (10 personeelsleden = 1 chef)
Digitale dossiers invoeren en niet meer uitprinten
handgeschreven mini's/ pvb's afschaffen
basisopleidingen inkorten
meer rijopleidingen voor de dienders (=minder schades)

andere opbrengst posten:
Voor alle papieren rompslomp die justitie veroorzaakt geld vragen
Voor elk bezwaarschrift geld vragen (terug storten bij erkenning van het bezwaar)
Voor ondersteuning bij evenementen kostendekkend
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


sylvester1986

  • Gast
Reactie #475 Gepost op: 9 mei 2012, 18:36:08
Politie Amsterdam staakt donderdagmiddag

AMSTERDAM -  Donderdagmiddag gaan in de politieregio Amsterdam-Amstelland de wijkbureaus van de politie dicht. Politiemensen staken tussen 12.00 en 18.00 uur, uit onvrede over het vastlopen van de onderhandelingen voor een nieuwe politie-cao. Dit hebben de politievakbonden NPB, ACP, VMHP, APV en ANPV woensdag bekend gemaakt.

Sluiting van de wijkteambureaus betekent dat het publiek er niet terecht kan voor zaken die niet spoedeisend zijn. Alleen voor spoedeisende kwesties is de politie in en rond Amsterdam donderdagmiddag inzetbaar en agenten zullen daarvoor aan het bureau zitten of op straat zijn, aldus de bonden.

De politieacties gaan door, omdat er volgens de bonden nog geen zicht is op een opening waardoor de cao-onderhandelingen hervat kunnen worden. De vakbewegingen vinden dat minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) een stap in hun richting moet zetten.
De (stakings)acties begonnen 9 weken geleden met coulanceacties, waarbij politieagenten geen bonnen uitschrijven voor kleine overtredingen. Tijdens een bijeenkomst woensdag van de Regionale Actiecentra van de bonden werd nog eens duidelijk dat politiemensen het behoorlijk zat zijn dat er geen zicht is op rechtvaardige arbeidsvoorwaarden, aldus de vakbewegingen.
Hoe de acties de komende tijd zullen verlopen, is nog niet helemaal duidelijk. Volgens de bonden wordt er gewerkt aan „een landelijke klapper”.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/12097322/__Politie_A_dam_staakt_donderdag__.html


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #476 Gepost op: 10 mei 2012, 02:51:33
Nog maar eens een creatieve mogelijkheid opperren voor als alles muurvast blijft zitten.

Je zou eens kunnen gaan nadenken over de mogelijkheid om in grote getalen (anders werkt het niet) werknemers van de werkvloer en bovenliggende laag in samenwerkingsverbanden bijeen te brengen en gezamelijk 'advies-/uitzendbureaus' voor 'geclassificeerd politiepersoneel' te starten en jezelf te gaan laten inhuren door de overheid tegen reëelere tarieven. Daarmee hanteer je in feite de zelfde truc die je al langere tijd in de hogere lagen terugziet (bijv. korpschefs ad interim die zich voor astronomische bedragen laten inhuren).

Als er op deze wijze ineens meer dan 15.000 dienders vertrekken als regulier personeel, heeft de BV Nederland een probleem en zullen ze niet anders kunnen dan diezelfde mensen daadwerkelijk terug in te huren tegen meer marktconforme bedragen. Ook de overheadkosten voor oudedagsvoorziening etc. kun je dan op een meer acceptabel nivo brengen.

Het is wat rigoreus allemaal, maar kan zelfs als 'dreiging' als een prima drukmiddel functioneren.

Just a thought.
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #477 Gepost op: 10 mei 2012, 15:52:58
Oneerlijk tegenover politiemedewerkers...

Gemeenten houden vast aan loonsverhoging ambtenaren

AMSTERDAM - De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) houdt vast aan de vorige maand overeengekomen cao waarin onder meer een loonsverhoging voor 180.000 gemeenteambtenaren is afgesproken. Dat maakte de organisatie donderdag bekend.

Minister Liesbeth Spies van Binnenlandse Zaken zei begin deze maand dat de salarissen van gemeenteambtenaren moeten worden bevroren . Een loonstijging zou volgens haar niet passen in deze huidige tijd van bezuinigingen.

In 'het Kunduz-akkoord' dat minister Jan Kees de Jager van Financiën sloot met VVD, CDA, D66, GroenLinks en Christenunie over de begroting van volgend jaar is afgesproken dat de nullijn voor ambtenaren in 2012 en 2013 gaat gelden.

De VNG legt het vorige maand gesloten cao-akkoord nu met positief advies voor aan de gemeenten. In dat principeakkoord is onder meer afgesproken dat gemeenteambtenaren er dit en volgend jaar 1 procent op vooruitgaan. „De afspraken over de modernisering van de cao zijn noodzakelijk gezien de reorganisaties waar gemeenten voor staan. Het is een belangrijk akkoord voor de toekomst van gemeenten”, aldus Jantine Kriens van de VNG.

http://www.telegraaf.nl/overgeld/12103681/__Vasthouden_aan_loonsverhoging__.html


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #478 Gepost op: 10 mei 2012, 16:05:06
Ik verwacht een toename van het aantal politie ambtenaren die voorstander zijn van het herinvoeren van de Gemeentepolitie. ;)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #479 Gepost op: 11 mei 2012, 11:01:29
Leuk dat mensen nu met concrete zaken komen (terwijl ik al een tijd geleden noemde dat het systeem verandert moest worden, maar daar was het merendeel het niet mee eens ;))

Nog maar eens een creatieve mogelijkheid opperren voor als alles muurvast blijft zitten.

Je zou eens kunnen gaan nadenken over de mogelijkheid om in grote getalen (anders werkt het niet) werknemers van de werkvloer en bovenliggende laag in samenwerkingsverbanden bijeen te brengen en gezamelijk 'advies-/uitzendbureaus' voor 'geclassificeerd politiepersoneel' te starten en jezelf te gaan laten inhuren door de overheid tegen reëelere tarieven. Daarmee hanteer je in feite de zelfde truc die je al langere tijd in de hogere lagen terugziet (bijv. korpschefs ad interim die zich voor astronomische bedragen laten inhuren).

Als er op deze wijze ineens meer dan 15.000 dienders vertrekken als regulier personeel, heeft de BV Nederland een probleem en zullen ze niet anders kunnen dan diezelfde mensen daadwerkelijk terug in te huren tegen meer marktconforme bedragen. Ook de overheadkosten voor oudedagsvoorziening etc. kun je dan op een meer acceptabel nivo brengen.

Het is wat rigoreus allemaal, maar kan zelfs als 'dreiging' als een prima drukmiddel functioneren.

Just a thought.
Ik weet niet of dit nou echt de oplossing is, je ziet tenslotte ook dat het afstoten van Prorail nu weer wordt omgedraaid. Bedrijven met expertise in huis scoren het nog altijd erg goed (denk aan Rijkswaterstaat).

Ik weet niet hoe de innovaties en besluitvorming nu werkt binnen het politieapparaat maar soms krijg ik het idee dat deze te hiërarchisch is. Dit lijkt misschien een beetje spek om het varken binden, maar hoeveel interactie is er tussen de beleidsmakers (secundaire arbeidsomstandigheden)/innovators (zwaailichten, voertuigen, uitrusting) en de werkvloer. Misschien moet daar gewoon meer in worden geïnvesteerd! Ik weet zeker dat als Arie de Agent en Harry de Hoofdagent het idee krijgen dat hun input kan worden teruggevonden in de politieorganisatie er ook een stuk minder onvrede zou zijn. Toen ik een tijdje geleden bij de stadswacht in Rotterdam was kreeg de directrice te horen dat de mensen van de meldkamer liever extra diensten betaald krijgen in vrije dagen dan een paar uur extra, gewoon door met mensen in gesprek te gaan. De directie dacht altijd dat mensen liever meer geld kregen, alhoewel de directie liever ook haar geld niet uit gaf! Kortom dit moest worden aangepast en werd dan ook gedaan.

Praten, praten, praten daar liggen de oplossingen!
Hobby Bobby eenheid Den Haag