Politie CAO onderhandelingen 2012

Auteur Topic: Politie CAO onderhandelingen 2012  (gelezen 103476 keer)

0 gebruikers (en 15 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #510 Gepost op: 14 mei 2012, 16:11:00
Vervoer: Als ik met een beetje geluk mee kan in okt/jan ga ik absoluut niet in de metro van Zuidoost naar Sloterdijk (rit van 25-30 min in de metro) maar met de auto. Je gaat tijdens je opleiding op straat komen met uniform en alle poespas...als je vervolgens in het OV slechte bekende tegenkomt...

Even heel zwart/wit. Tijdens je schoolperiodieken kom je niet (in uniform) op straat. Daarnaast is er bij de Academie in Amsterdam geen parkeerplaats en wordt er zelfs aangeraden om met het openbaar vervoer te gaan.

Ik doel meer op de praktijkperiodieken, waarbij je volle onregelmatigheid gaat draaien en je dus niet om 02.00 uur 's nachts vanuit het bureau bij je woning kunt komen met het openbaar vervoer.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #511 Gepost op: 14 mei 2012, 16:21:03
Even heel zwart/wit. Tijdens je schoolperiodieken kom je niet (in uniform) op straat. Daarnaast is er bij de Academie in Amsterdam geen parkeerplaats en wordt er zelfs aangeraden om met het openbaar vervoer te gaan.

Ik doel meer op de praktijkperiodieken, waarbij je volle onregelmatigheid gaat draaien en je dus niet om 02.00 uur 's nachts vanuit het bureau bij je woning kunt komen met het openbaar vervoer.

Enorm bedankt Jerommeke!  ik was daar totaal niet op de hoogte van (morgen voorlichting e050 @ donauweg)


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #512 Gepost op: 14 mei 2012, 16:47:14
Hoeveel zal de staatskas inmiddels misgelopen zijn vanwege het coulancebeleid ?  e050

Talking about the devil Jerommeke... >:D

CAO Politie (14/05): Staatskas loopt hoge bedragen mis door coulanceactie

In de regio’s Drenthe, Fryslân en Groningen hebben politiecollega’s, in het kader van de coulanceactie, in de afgelopen twee maanden voor ruim 3,5 miljoen euro niet aan bonnen geschreven. Dat blijkt uit een berekening van het Noordelijk Actiecentrum. “Dat er in drie regio’s in slechts twee maanden tijd voor zo’n hoog bedrag niet aan boetes is geschreven, laat duidelijk zien dat politiemensen de coulanceactie actief en met succes uitvoeren. Een duidelijk signaal richting de minister”, aldus een woordvoerder namens de politievakbonden.
Het coulancebeleid, dat als één van de eerste CAO-acties is uitgerold door de gezamenlijke politievakbonden ACP, NPB en VMHP, kan op veel steun rekenen. De actie houdt in dat er voor kleine overtredingen geen bekeuringen worden uitgeschreven maar alternatieve coulancebonnen worden uitgedeeld. Politiecollega’s door het hele land geven deze ‘resultaten’ ook door aan de bonden, waardoor er steeds beter een inschatting gemaakt kan worden van het misgelopen bedrag. Zo geven de resultaten in de regio’s Drenthe, Fryslân en Groningen een indicatie van hoeveel er mogelijk landelijk niet aan bonnen is geschreven die anders tot inkomsten van de staatskas hadden geleid. Om daar een vollediger beeld in te krijgen roepen de ACP, NPB en VMHP de Regionale Actiecentra op om net als het Noordelijk Actiecentrum een berekening te maken. Een rekensom met maar één mogelijk eindsaldo: een rechtvaardige CAO voor politiemensen.


--------------------------------------------------------------------------------

Door: Team communicatie

14/05/12 16:39

http://www.acp.nl/de-acp/actueel/nieuws/single-item/artikel/2012/05/14/cao-politie-1405-staatskas-loopt-hoge-bedragen-mis-door-coulanceactie/

Overigens ben ik net gaan rekenen...bij de vorige CAO onderhandelingen 07-08 heeft het 3 maanden en 29 dagen geduurd tot er een akkoord kwam tussen Ter Horst en de bonden. Ik heb gekeken naar de dag van eerste berichten mbt ontevreden dienders tot de dag dat er een akkoord kwam.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #513 Gepost op: 14 mei 2012, 18:53:05
Wat niet vergeten moet/mag worden is dat zo'n beetje alle andere opleidingen (brandweer, ambulance en dergelijke niet meegerekend) bruikbaar zijn voor meerdere werkgevers. De politie-opleiding is puur en alleen bruikbaar voor politie-agenten. Persoonlijk kan een aspirant er dus helemaal niets mee en de opleiding is dus eigenlijk 100 % ten behoeve van het uitvoeren van de functie voor de specifieke werkgever.

De kleding die de student betaald krijgt is (tevens) puur en alleen het (basis)kledingpakket, waarvan zo'n beetje elk stuk nodig is om de functie uit te voeren. Met het huidige salaris (en bijkomende reiskosten) is het nauwelijks nog mogelijk om een auto/motor te kopen en te onderhouden, reizen met openbaar vervoer is vanwege de werktijden en lokatie's niet mogelijk ....


Als jij een paar jaar hebt meegedraaid in het politiewerk dan kom je echt wel bij andere werkgevers aan de bak en zo niet dan denk ik dat er als z.z.p.'er ook voldoende werk te vinden is. Zodra studenten stufi krijgen krijgen ze ook een OV studentenkaart, is dat probleem ook weer opgelost. Ik heb mijn halve studententijd moeten doen van 93 euro per maand. Daarvan kan ik ook geen auto onderhouden, ook geen kledingpaketten kopen en daarvan heb ik ook even mijn studie mogen betalen. En ja ik heb ook gewoon nachtdiensten gedraaid waarbij ik s'ochtends gewoon kon gaan OV'en naar huis. Kokend hete drap over je heen gehad in de fabriek dus ook mijn werk was gevaarlijk...

Sluit me volledig aan bij Jerommeke.

Studie: Zie post van J

Vervoer: Als ik met een beetje geluk mee kan in okt/jan ga ik absoluut niet in de metro van Zuidoost naar Sloterdijk (rit van 25-30 min in de metro) maar met de auto. Je gaat tijdens je opleiding op straat komen met uniform en alle poespas...als je vervolgens in het OV slechte bekende tegenkomt...

Kleding: Zie post van J, maar zelfs dan ik acht de kans groot dat je toch een dagje gaat shoppen omdat je iets meer comfort en kwaliteit wilt mbt kleding en spullen.

Huis: Ik heb nog nooit gehoord dat ze je huis huur betalen, of ik ben gek. Wat ze wel voor je kunnen doen is dmv "connecties" op academie ervoor zorgen dat in geval van woningnood, ze samen met je kijken naar huurwoningen waar je in terecht kunt. Voorbeeldje: Gozer uit Oldenzaal (Twente) komt naar Amsterdam om hier bij A-A voor hoofdagent te gaan, maar ook om hier te werken qua regiokeuze. Met hulp van de academie hebben ze inderdaad een huis voor hem gevonden in Amsterdam wat in verhouding erg goedkoop is, maar ze hebben niks vergoed.

En dan nu de absolute klapper *trommelgeluid*:
Principieel, ga je aspiranten niet in de frontlinies dumpen met uniform, vest en Walther om ze vervolgens als blijk van waardering stufi te geven.

Bij niv 6 en meen ook niv 5 wordt er óf een kilomtervergoeding gegeven of een steun in een kamer. Ik snap best dat het zwaar werk is en voor mensen die al gewerkt hebben vind ik het best logisch dat er een vangnet is, maar voor een 17,18 of 19 jarige die aan een opleiding aan de academie begint vind ik het heel normaal als hij/zij daar alleen stufi voor krijgt en wellicht een beetje zakgeld extra, net zoals zijn/haar leeftijdsgenootjes (die ook nog eens een studie moeten betalen!).
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Invoker

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #514 Gepost op: 14 mei 2012, 19:23:24
Kaasje, was geld voor jou niet de reden om af te zien van een functie bij de politie?

Wat betreft de stufi die studenten zouden krijgen; zeker in hogere kwartielen worden de studenten 'gewoon' in de noodhulp ingezet, veiligheidsvest is verplicht en zonder walther mag je niet eens aan de noodhulp denken! Maar een studiefinanciering is inderdaad voldoende want het zijn nog maar studenten.

Wat betreft andere studies: zo ongeveer iedereen die ik ken, en die HBO of WO doet, heeft zoveel tijd over dat ze er wel drie bijbaantjes bij kunnen doen, en ik heb van hun nog nooit iemand in een onbetaalde nachtdienst gezien.

Wat betreft de acties; hopen dat er snel een einde aan komt, en de 'gouden actie' waar zowel agenten als burgers tevreden mee zijn zal niet te vinden zijn ben ik bang.


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #515 Gepost op: 14 mei 2012, 19:31:36
Dus Invoker en kaasje...ik ben 19 jaar, bijna klaar met mijn MBO-4 maar altijd bij een tussenpersoon c.q. verzekeraar gewerkt, en nu op dit moment bij een vermogensbeheerder maar ondanks dat moet ik het maar accepteren want ik ben 19 jaar ?

Come on guys...


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #516 Gepost op: 14 mei 2012, 19:44:08
Overigens, morgen toevallig naar voorlichting academie in Amsterdam zal ik over dit onderwerp vragen stellen, ben benieuwd.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #517 Gepost op: 14 mei 2012, 19:44:28
Invoker heeft het over studenten en een student kan ook 25 jaar zijn.
Maar een studiefinanciering is inderdaad voldoende want het zijn nog maar studenten.
Agent worden is dus straks alleen weggelegd voor mensen met een vermogend echtgenoot/echtgenote/vader/moeder en/of vriend(in)?


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #518 Gepost op: 14 mei 2012, 20:02:47
Kaasje, was geld voor jou niet de reden om af te zien van een functie bij de politie?

Wat betreft de stufi die studenten zouden krijgen; zeker in hogere kwartielen worden de studenten 'gewoon' in de noodhulp ingezet, veiligheidsvest is verplicht en zonder walther mag je niet eens aan de noodhulp denken! Maar een studiefinanciering is inderdaad voldoende want het zijn nog maar studenten.

Wat betreft andere studies: zo ongeveer iedereen die ik ken, en die HBO of WO doet, heeft zoveel tijd over dat ze er wel drie bijbaantjes bij kunnen doen, en ik heb van hun nog nooit iemand in een onbetaalde nachtdienst gezien.

Wat betreft de acties; hopen dat er snel een einde aan komt, en de 'gouden actie' waar zowel agenten als burgers tevreden mee zijn zal niet te vinden zijn ben ik bang.
Je bent aardig ingelezen voor een nieuwtje;)

Geld was één van de redenen ja, maar voornaamste redenen waren gebrek aan beroepsperspectief (na de opleiding konden ze niet beloven/niet waarschijnlijk dat ik naar een passende functie zou kunnen doorgroeien), het feit dat ik zou moeten verhuizen en nog wat andere redenen. En ja, als je net 25.000 heb geinvesteerd in een opleiding dan is het een beetje raar om daarna 1000 euro per maand te moeten verdienen.

En ja er zijn een hoop luie studenten, maar ik heb in 90% van de keren mijn 40 uur echt nodig gehad of ging er zelfs zwaar overheen, daarnaast gruwelijk veel vrijwilligerswerk gedaan en inderdaad een zaterdag baantje om toch wat geld op zak te hebben (overheid gaat er zelfs van uit dat je dit doet). En nee mijn nachtdienst was niet onbetaald, ik kreeg 365 euro per maand, bruto. Dat heet dus zakgeld.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Invoker

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #519 Gepost op: 14 mei 2012, 20:16:58
Dus Invoker en kaasje...ik ben 19 jaar, bijna klaar met mijn MBO-4 maar altijd bij een tussenpersoon c.q. verzekeraar gewerkt, en nu op dit moment bij een vermogensbeheerder maar ondanks dat moet ik het maar accepteren want ik ben 19 jaar ?

Come on guys...
Invoker heeft het over studenten en een student kan ook 25 jaar zijn.Agent worden is dus straks alleen weggelegd voor mensen met een vermogend echtgenoot/echtgenote/vader/moeder en/of vriend(in)?
De regel 'Maar een studiefinanciering is inderdaad voldoende want het zijn nog maar studenten.' was sarcastisch ;)

En Kaasje, het is inderdaad hoe je het zelf invult, maar het is totaal niet te vergelijken met een studie bij de politie!