Ik las net dat er een leegloop zou zijn, hoeveel is dat?
Wat de cijfers/percentage precies is weet ik niet. Maar weet wel dat de gaten niet opgevuld worden door de nieuwe studenten, omdat er simpelweg te weinig worden aangenomen. A-A is bijvoorbeeld een relatief grijs korps en er zullen dan ook de komende jaren veel collega's gaan genieten van hun welverdiende pensioen. Als dat niet opgevuld gaat worden door nieuwe studenten, dan krijgen we daar echt problemen.
Dat voorbeeld van mij gaat namelijk over een wijkteam in A-A. Zo weet ik ook dat er bureau's zijn die helemaal dicht gaan in de nacht. De collega's van die bureau's werken dan vanuit een centraal punt. Dit heeft allemaal te maken met capaciteit en bezuinigingen. De werkdruk wordt daardoor hoger, omdat de diender dezelfde kwaliteit wil behalen naar de burger. Alleen de burgers zien die dingen niet, omdat dit zich achter de schermen afspeelt. Daarom ben ik er ook voor om dit naar buiten te brengen.
Een ander voorbeeld is de brancherichtlijnen. Je mag niet harder dan 40 km/h te hard rijden met OGS. Maar er worden wel bepaalde tijden van je verwacht. Dit geld ook voor de nachtelijke uren, waar het verkeer minder is EN er minder personeel is. Veel collega's rijden dan toch harder omdat het toch rustig is en om de burger de service te kunnen verlenen die zij verwachten. Misschien moeten we ons wel strikt gaan houden aan deze brancherichtlijnen. Want de overheid wilt dat, als dat inhoud dat wij aan service en kwaliteit in moeten inleveren, so be it! We doen niks verkeerds op dat moment, beter nog we doen het dan juist volgens het boekje!
Als de burger dan klachten heeft, dan kan je ze in ieder geval simpel uitleggen met tja we mogen niet harder rijden en ook wij moeten ons aan de regels houden. Als ze dan vragen waarom het dan zo lang duurde... We zijn de enige auto en moesten van ver komen. Dat komt door de bezuinigingen.
Misschien dat men zich dan een keer achter de oren gaan krabben en beseffen dat ze ons het werk bijna onmogelijk maken.