Reanimatie na verslikking

Auteur Topic: Reanimatie na verslikking  (gelezen 19904 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #10 Gepost op: 12 februari 2012, 18:00:53
Ah ik zie dat er al een antwoord geplaatst is toen ik mijn reactie aan het typen was.

Je komt een heel eind met gezond boeren verstand, oftewel logisch nadenken.

De vraag is, of eigenlijk zijn:
- Wat veroorzaakt de bewusteloosheid van het slachtoffer?
- Wat zou de reden zijn dat het slachtoffer weer bijkomt?
- Wat zou de reden zijn dat de AED gaat schokken?

T.a.v. de coniotomie: Hoe weet je dat het nootje boven (en niet onder) de plek vastzit waar jij je balpen in wilt steken?

Ben je weer terug of een nieuw vogeltje?  :o 098uo
Arts  www.alphalog.nl


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #11 Gepost op: 12 februari 2012, 21:19:11
Ik heb het nog even nagevraagd op de afdeling, maar de AED heeft waarschijnlijk geen meerwaarde in deze reanimatiesetting aangezien door het luchtwegprobleem ontstane hartprobleem geen defibrilleerbaar ritme zal geven.

Dus basale reanimatie zal het enige zijn wat hierin van nut kan zijn, al zit je ook nog wel met de gebrekkige oxygenatie t.g.v. de luchtwegobstructie


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #12 Gepost op: 12 februari 2012, 21:56:03
Ik heb het nog even nagevraagd op de afdeling, maar de AED heeft waarschijnlijk geen meerwaarde in deze reanimatiesetting aangezien door het luchtwegprobleem ontstane hartprobleem geen defibrilleerbaar ritme zal geven.

Dus basale reanimatie zal het enige zijn wat hierin van nut kan zijn, al zit je ook nog wel met de gebrekkige oxygenatie t.g.v. de luchtwegobstructie

Als de ademhaling stopt zal er na verloop van tijd "gewoon" fibrillatie ontstaan, daarnaast zal door het volledig ontspannen van het lichaam de obstructie waarschijnlijk los komen. (verder schieten of er uit komen...).

Gewoon niet van je protocol afwijken, reanimatie aanvangen, AED aansluiten en het AED laten beslissen of er een schok toegediend moet worden.
Al is de kans om een defibrileerbaar ritme maar 5% Je wilt toch niet dat je net dat ritme hebt en dan gedacht hebben. "ach hij heeft iets vast zitten in zijn keel dus de AED zal toch wel geen nut hebben."

Wij kunnen aan de buitenkant niet zien of een AED zal werken, vandaar dat het ook "Automatisch" is.


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #13 Gepost op: 12 februari 2012, 22:08:58
Ik ga volledig mee met Auditor ;)

Aan de buitenkant zien we weliswaar niets, maar met de AED beter mee als om verlegen. Ook bij het BurgerAED is hiervoor een Alert bij ons afgegeven. Je weet nooit wat het hart wel/niet doet ondanks dat het probleem in de luchtweg zit (zuurstoftekort). Als het probleem is opgeheven, heb je misschien het volgende probleem, dus ach....liever dat laatste probleem nog voor zijn. Het kost je hoogop een setje elektrodes.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #14 Gepost op: 12 februari 2012, 22:15:20
Door die aspiratie is die persoon bewusteloos. Ook al is er misschien op dat moment nog geen circulatiestoornis, hij zal kort daarna VT of VF krijgen. Dan is die aed wel weer handig. Je kan het nootje ook verder de long in blazen, die persoon krijgt dan wel pneumonie maar is in ieder geval in leven. Operatief verwijderen en daarna nooit meer pinda's eten  ;)
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #15 Gepost op: 12 februari 2012, 23:12:11
Ben het volledig met auditor en Sesamzaadje eens.
Protocol volgen en (indien aanwezig) gebruik maken van een AED. Baat het niet, dan zal het zeker niet schaden.

En die balpen, daar schrijf ik alleen mee.
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #16 Gepost op: 13 februari 2012, 12:02:24
Ah ik zie dat er al een antwoord geplaatst is toen ik mijn reactie aan het typen was.

Je komt een heel eind met gezond boeren verstand, oftewel logisch nadenken.

De vraag is, of eigenlijk zijn:
- Wat veroorzaakt de bewusteloosheid van het slachtoffer? Hypoxie beter bekend als zuurstof tekort naar de hersenen, met als gevolg hersen beschadiging
- Wat zou de reden zijn dat het slachtoffer weer bijkomt? Zolang er geen zuurstof naar de hersenen gaat komt de patiënt niet bij maar overlijd ten gevolge van zuurstof gebrek (verstikking)
- Wat zou de reden zijn dat de AED gaat schokken? Ventrikelfibrilleren ten gevolge van hypoxie(zuurstof gebrek van de hartspier).

T.a.v. de coniotomie: Hoe weet je dat het nootje boven (en niet onder) de plek vastzit waar jij je balpen in wilt steken?

P.s Noodconiotomie door Ehbo'ers zijn cowboy verhalen, moet je als ehbo'er niet willen.
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #17 Gepost op: 13 februari 2012, 12:09:41
Stel je zit in een café aan de bar, 2 krukken verderop zit er iemand nootjes omhoog te gooien en op te vangen met zijn mond.. en ineens gebeurt waar jij al bang voor was.. het so vangt er 1 op maar zit vast in de luchtweg. Je begint meteen met de handelingen die je geleerd hebt gekregen.

Maar het lukt je niet de luchtweg vrij te krijgen en het so zakt in elkaar en je moet overgaan tot reanimatie.

Goed 112 wordt gebeld ambulance doet er +/- 10 minuten over om bij je te komen, maar de barman heeft toevallig een AED achter de bar liggen..

Mijn vraag is hoe nu verder?

1) je gaat reanimaeren gebruikt de AED en hoopt dat het nootje eruit is voordat het so na misschien de eerste of 2de stoot van het apparaat weer bij komt.. met het risico dat het slachtoffer alweer in ademnood komt omdat de luchtweg nog steeds niet vrij is en je dus weer over moet gaan op reanimeren..

OF

2) je wacht met het aansluiten van de AED totdat je zeker weet dat de luchtweg vrij is, doordat je het voorwerp hebt "doorgeblazen".

Hier heb ik, ook tijdens de lessen reanimatie, nog niet echt een duidelijk en goed onderbouwd antwoord op gehad.. er wordt meestal gezegd.. "normaal gesproken komt het wel goed" .. Ja maar wat als je een geval heb t wat niet "normaal gesproken is"..

Wat is in deze casus het grootste probleem?
Juist een Ademweg obstructie, die zal eerst opeglost moeten worden. Het blijkt namelijk dat wij als mensen niet lang zonder zuurstof kunnen, hier zijn diverse boeken over geschreven en onderzoeken naar gedaan.
Je kan probelren te klappen met de AED, maar eerst moet de ademweg vrij zijn anders is de mortaliteit 100 %.
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #18 Gepost op: 13 februari 2012, 12:20:25
Precies. De AED komt in de C. Je zit eerst nog met een dodelijk A en B probleem...
Arts  www.alphalog.nl


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #19 Gepost op: 13 februari 2012, 12:46:25
Als de luchtweg niet vrij is en niet vrij te krijgen is, en iemand heeft verder wel tekenen van leven, dan ga je beademen, en borstcompressies geven, dus voor dat iemand volledige bewusteloos is.
Dat is niet waar. We starten volgens de richtlijn NRR2010 pas met borstcompressies als het slachtoffer het bewustzijn verloren heeft. Niet eerder. Zie richtlijn pagina 21 paragraaf 2 en 3.

de aed kun je negeren qua instructie en het log is achteraf mogelijk toch nuttig. Ik zou de aed wel aansluiten, maar niet als eerste prio.
Dus als het advies komt om een schok toe te dienen (er is dan dus VF) dan doen we dat niet? Als de AED een schok wil geven dan doen we dat, want we volgen het reanimatieprotocol, ook bij een luchtwegbelemmering als het slachtoffer niet meer aanspreekbaar is. Rescue geeft al aan waarom:

...De reden dat je reanimeert en eventueel de aed gebruikt, is de toestand in zodanige conditie te houden dat de ambulance dienst er straks nog wat mee kan.
...