Reanimatie na verslikking

Auteur Topic: Reanimatie na verslikking  (gelezen 19891 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #30 Gepost op: 14 februari 2012, 20:28:24
Door die aspiratie is die persoon bewusteloos. Ook al is er misschien op dat moment nog geen circulatiestoornis, hij zal kort daarna VT of VF krijgen. Dan is die aed wel weer handig. Je kan het nootje ook verder de long in blazen, die persoon krijgt dan wel pneumonie maar is in ieder geval in leven. Operatief verwijderen en daarna nooit meer pinda's eten  ;)

Aspiratie? nee het is een corpus alienum (vreemd lichaam) en geeft een luchtwegobstructie (en geen aspiratie.)

Overigens BLS starten, A vrijmaken, 5 x thoraxcompressie wanneer bij patient geen heimlich gedaan kan worden, 2x beademen, geen resultaat? dan BLS 2:30 starten en AED erbij, AED heft luchtwegobstructie niet op maar patient zal veelal eerst in VF gaan en dit dan opheffen dmv de AED. Gebeurt dit niet dan ontstaat vaak snel bradycardie met asystolie als gevolg. Wat er exact bij jouw patient zal gebeuren weet je dus niet van te voren, lange discussie hierover zal jouw patient niet redden, BLS en ALS wel.
De thoraxcompressie moet zorgen voor intrathoracale drukverhoging waardoor het corpus alienum hoplijk naar de keelholte schiet, en anders doorblazen richting een long, ook niet zo leuk maar patient kan in ieder geval weer ventileren.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #31 Gepost op: 14 februari 2012, 20:32:26
Aspiratie? nee het is een corpus alienum (vreemd lichaam) en geeft een luchtwegobstructie (en geen aspiratie.)

Overigens BLS starten, A vrijmaken, 5 x thoraxcompressie wanneer bij patient geen heimlich gedaan kan worden, 2x beademen, geen resultaat? dan BLS 2:30 starten en AED erbij, AED heft luchtwegobstructie niet op maar patient zal eerst in VF gaan en dit dan opheffen dmv de AED. De thoraxcompressie moet zorgen voor intrathoracale drukverhoging waardoor het corpus alienum hoplijk naar de keelholte schiet, en anders doorblazen richting een long, ook niet zo leuk maar patient kan in ieder geval weer ventileren.

Fijn dat de professionals het ook gewoon eens zijn met mijn post en ook gewoon duidelijk zijn hoe wat en waarom zonder gewoon met veel vaktermen te gaan gooien om kennis te bewijzen  O0


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #32 Gepost op: 14 februari 2012, 21:36:57
@ Auditor; Nog een beetje onervaren?   998765 komt wel goed in de komende 40 jaar.  O0

Wellicht dat Joffry Ambu-Vpk of een ander gewaardeerde Ambu man/vrouw zo vriendelijk wil zijn voor ons de Jip en Janneke lekentaal spellingscontrole overheen te gooien.  :D
Ik begrijp het wel, maar snap niet alles 098uo
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #33 Gepost op: 14 februari 2012, 22:31:35
Op EHBO nivo.

SO bij bewustzijn met effectieve hoest > moedig aan tot hoesten (evt. kloppen op de rug)
SO bij bewustzijn met niet-effectieve hoest > heimlichgreep
SO bewusteloos zonder normale ademhaling > reanimatie opstarten
Zodra de AED aanwezig is, de AED aansluiten, pads plakken en volg de commando's.


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #34 Gepost op: 14 februari 2012, 23:30:18
Op EHBO nivo.

SO bij bewustzijn met effectieve hoest > moedig aan tot hoesten (evt. kloppen op de rug)
SO bij bewustzijn met niet-effectieve hoest > heimlichgreep
SO bewusteloos zonder normale ademhaling > reanimatie opstarten
Zodra de AED aanwezig is, de AED aansluiten, pads plakken en volg de commando's.

Dat had ik wel begrepen en auditor ga ik vanuit ook, de vraag is om een kleine vertaling van bv
intrathoracale drukverhoging
corpus alienum
bradycardie met asystolie
terminale hypoxie.
Ruiterembolie
oxygenatie

om maar enkele termen te noemen in deze topic   :o
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #35 Gepost op: 15 februari 2012, 00:17:46
Dat had ik wel begrepen en auditor ga ik vanuit ook, de vraag is om een kleine vertaling van bv
intrathoracale drukverhoging
corpus alienum
bradycardie met asystolie
terminale hypoxie.
Ruiterembolie
oxygenatie

om maar enkele termen te noemen in deze topic   :o

 98uiye


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #36 Gepost op: 15 februari 2012, 10:38:33
Tja, absoluut gelijk,  het lijkt wel een beetje, of hoe meer moeilijke termen. hoe slimmer men is..

Ik zou graag zien, dat iedereen (inclusief mezelf) probeert te schrijven, zodat iedereen kan begrijpen, wat er er bedoeld word te zeggen.
Volgens mij kan je dan net zo goed duidelijk maken, en kunnen mensen ook aan je zien dat je niet alleen slim bent, maar het ook nog begrijpbaar voor iedereen kan uitleggen.  Dat is trouwens op zich best moeilijk.

Natuurlijk mag iedereen zich ook een beetje verdiepen in materie, en proberen sommige termen zich eigen maken.


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #37 Gepost op: 21 februari 2012, 15:41:23
Mijn ehbo kennis er eens op los gelaten in het groen. mocht het niet kloppen dan graag verbetering. :)


Dat had ik wel begrepen en auditor ga ik vanuit ook, de vraag is om een kleine vertaling van bv
intrathoracale drukverhoging  verhoogde druk in de borstkast/borstholte
corpus alienum    vreemd voorwerp
bradycardie met asystolie   te langzame hartslag   geen hartslag, op strookje en in films te zien als platte lijn
terminale hypoxie.  dodelijk zuurstof tekort
Ruiterembolie   geen idee ben ik ook benieuwd naar
oxygenatie  voorzien van zuurstof

om maar enkele termen te noemen in deze topic   :o
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #38 Gepost op: 21 februari 2012, 16:19:37
Mijn ehbo kennis er eens op los gelaten in het groen. mocht het niet kloppen dan graag verbetering. :)

Klopt allemaal, ruiterembolie is een bloedprop welke vast gaat zitten op de splitsing van de longslagaders (kleine circulatie) en daar de bloedstroom tegenhoudt. Geen bloed door de kleine circulatie dus dan is er ook geen bloed voor de grote circulatie. De naam ruiterembolie komt omdat hij vast komt te zitten op het "zadel" (zo ziet het eruit)

Verder een oproep om inderdaad in het EHBO-deel van het forum het gebruik van al te specifieke termen te beperken danwel ze uit te leggen.


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #39 Gepost op: 21 februari 2012, 21:44:56
Verder een oproep om inderdaad in het EHBO-deel van het forum het gebruik van al te specifieke termen te beperken danwel ze uit te leggen.

 O0
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw