Stopteken i.v.m technisch mankement

Auteur Topic: Stopteken i.v.m technisch mankement  (gelezen 10568 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Gepost op: 14 februari 2012, 14:35:20
Hallo,

Wellicht een rare vraag, maar mag je als burger iemand een stopteken geven d.m.v. armbewegingen als iemand een technish mankement heeft. (dan heb ik het niet over een kappote lamp) Ik zag laatst een auto op de snelweg rijden waarbij iets los hing onder de auto en daardoor ontstonden vonken ik vond het er zelf erg gevaarlijk. Diegene had overigens niet door dat er iets mis was.

Ik snap dat iemand daar geen gehoor aan hoeft te geven, maar los daarvan. Mag dat?

Alvast bedankt :)




DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #1 Gepost op: 14 februari 2012, 14:39:31
iedereen mag stoptekens geven met de handen...
alleen zijn er maar een paar wetsgeldig... die van de daartoe herkenbare bevoegde personen
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


Nachtbroeder1978

  • verpleegkundige, evenementen verkeersregelaar, niet gecertificeerde hoogtewerker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #2 Gepost op: 14 februari 2012, 15:25:50
iedereen mag stoptekens geven met de handen...
alleen zijn er maar een paar wetsgeldig... die van de daartoe herkenbare bevoegde personen

Neemt natuurlijk niet weg dat je altijd kan proberen om het middels gebaren aan iemand duidelijk te maken. Wat ze er dan mee doen is punt twee  ;)


GreetZ,
Nachtbroeder1978
ook al heb je ergens geen verstand van, kan je er toch een mening over hebben.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #3 Gepost op: 14 februari 2012, 16:10:42
Je kan het proberen om d.m.v. handgebaren iemand te laten stoppen.
Maar je moet niet verbaasd zijn als men door rijd, want er zijn te veel voorbeelden dat mensen op deze manier zijn beroofd (in het buitenland)

Volgens mij kan je gerust 112 bellen   dan zou ik kiezen voor de politie.


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #4 Gepost op: 14 februari 2012, 17:25:41
Neemt natuurlijk niet weg dat je altijd kan proberen om het middels gebaren aan iemand duidelijk te maken. Wat ze er dan mee doen is punt twee  ;)


GreetZ,
Nachtbroeder1978

Als je het goed duidelijk maakt snappen sommigen het wel. Hier mij ervaring ooit:
"Op de A67 reed voor mij een Duitse Ford zonder achterverlichting in schemer tegen  donker aan. Die ging via de A73 en Eindhovenseweg richting Venlo. Bij de lichten aan de afrit probeerde ik hun met lichtsignalen te waarschuwen. Daar het rood was ging ik naast ze staan en zag dat koplampen wel branden. Ik heb ze ingehaald en met handgebaar en claxon proberen duidelijk te maken even aan de kant te gaan, wat niet lukte. Ze begrepen het niet. Bij volgende stoplichten weer rood en kon ik ze duidelijk maken dat er iets niet in orde was. We zijn samen aan de kant gaan staan en toen de dames verteld wat er mis was. Ze hadden materiaal bij om de verlichting te herstellen."


specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #5 Gepost op: 14 februari 2012, 17:43:48
Je kan het proberen om d.m.v. handgebaren iemand te laten stoppen.
Maar je moet niet verbaasd zijn als men door rijd, want er zijn te veel voorbeelden dat mensen op deze manier zijn beroofd (in het buitenland)

Volgens mij kan je gerust 112 bellen   dan zou ik kiezen voor de politie.

Je brengt me op ideeen >:D
Nee hoor, ik snap goed dat mensen doorrijden, vooral waneer het donker is lijkt het me erg eng om aan de kant van de weg te worden gezet door iemand die met zijn armen op en neer gaat... Tja, er lopen gekken genoeg rond helaas..


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #6 Gepost op: 14 februari 2012, 17:50:21
Ik zag laatst een auto op de snelweg rijden waarbij iets los hing onder de auto en daardoor ontstonden vonken ik vond het er zelf erg gevaarlijk.
1 tip die ik je wil geven: Ga nooit op het midden van de snelweg staan en iemand een stopteken geven. Grote kans dat je in het ziekenhuis uit moet leggen waarom je DAAR een stopteken wilde geven.

Volgens mij kan je gerust 112 bellen   dan zou ik kiezen voor de politie.  
112 (Politie) bellen werkt niet. Ze vragen jou het kenteken op te noemen en wensen je een fijne dag.

Zo ben ik een keer voor iemand die artikel 8, zigzaggend over de weg, zonder verlichting in de mist om half 1 's nachts, met 130 over 5 banen breed van Den Haag naar Arnhem gereden. 5 meldkamers gehad, en uiteindelijk stond er een politiebusje klaar langs de weg dat er bijna 3 minuten over heeft gedaan om op te trekken van 0 naar de 150 die we inmiddels reden. Laatste keer dat ik politie heb gebeld voor een rijdend iets. Meneer van 60 bleek later én teveel gedronken te hebben én een suikertekort/overschot te hebben (sorry, ben geen medicus) waardoor hij zelf bijna geen controle meer had over zijn doen en laten. En ondertussen stonden Duitse plaatsnamen al aangegeven op de borden, reken maar uit....

Het lijkt me overbodig te vermelden dat ik bij incidenten op rijkwegen wel gewoon 112 bel.


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #7 Gepost op: 14 februari 2012, 18:10:44
112 (Politie) bellen werkt niet. Ze vragen jou het kenteken op te noemen en wensen je een fijne dag.

Zo ben ik een keer voor iemand die artikel 8, zigzaggend over de weg, zonder verlichting in de mist om half 1 's nachts, met 130 over 5 banen breed van Den Haag naar Arnhem gereden. 5 meldkamers gehad, en uiteindelijk stond er een politiebusje klaar langs de weg dat er bijna 3 minuten over heeft gedaan om op te trekken van 0 naar de 150 die we inmiddels reden.

Ik heb andere ervaringen. Laatst nog, na avonddienst op de A28 bij Zwolle achter een busje met aanhanger terecht gekomen, achterzijde aanhanger geen enkele verlichting, verlichting van de bus niet te zien. 112 gebeld, situatie uitgelegd, direct doorgeschakeld met Meldkamer Oost Nederland, en bij Staphorst stond er al een eenheid om het spul aan de kant te zetten. Onder dankzegging vervolgens doorgereden naar huis.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #8 Gepost op: 14 februari 2012, 18:15:47
Maar ik neem aan dat je zelf eerst signalen hebt gegeven toch?


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #9 Gepost op: 14 februari 2012, 18:25:16
Ja, knipperen met groot licht, etc, maar verder ga ik op een autosnelweg geen rare capriolen uithalen. Ben er achter blijven rijden zodat overig verkeer er niet op zou klappen en ondertussen de meldkamer gebeld. Bij Staphorst werd de combinatie van de weggehaald, bestuurder was blij dat hij op deze manier aan de kant stond en niet met een in elkaar gereden combinatie.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!