Volgens mij gaat dit topic niet over waar de bezuinigingen volgens ons moeten plaats vinden maar meer of de dienstverlenende meldingen nog bij het karakter van de brandweer passen.
Daarnaast zou in het kader van bezuinigingen dit wat op kunnen leveren als we het niet meer doen.
Mijn mening is wat verdeelt. Als iemand ons roept voor mensen en dieren in nood dan moeten we daar gewoon optreden, zonder twijfel.
Toegang verschaffen omdat iemand zich buitengesloten heeft is erg netjes om te doen net als kleine wateroverlasten bij gesprongen leidingen.
Vaak kunnen we dan niet echt wat doen maar het geeft de burger een goed gevoel om even iemand ter plaatse te hebben die wat dingen van organiseren of wat tips kan geven.
Wegdek reinigen vind ik al op het randje (hier in Maarssen doen we het ook). Als het een groot spoor is zijn we daar gewoon niet op toegerust. Dan moet je gewoon als gemeente of wegdek eigenaar contracten hebben met bedrijven zoals Ecoloss. Die kunnen het keurig opruimen. Kleine lekken kan nog al tricky zijn. Als wij zeggen dat we het "schoon" gemaakt hebben en daarna gaat een motorrijden op zijn/haar plaat, wie is dan aansprakelijk..... Ik vind dit wel een schoenmaker blijf bij je leest verhaal. Dus bij olie, bezine en anderer troep uitbesteden. Bij modder, glas, zand en dergelijke vegen en spuiten want die hebben we genoeg.
Stormschades doen we hier alleen als het het gevaar oplevert (los hangende tak, ramen, dakpannen e.d.) of als de doorgang (voet-, Fiets, rij pad) gestremd is.
Particulier terrein doen we in pricipe niets tenzij een boom op een schuur, huis o.i.d. rust (dan kan hij verder vallen dus gevaar).
Gemeente terrein doen we ook niets, maar ligten de gemeente in en zij gaan verder aan de gang
Er zijn nog meer van die klussen natuurlijk maar ik zeg, gezond boeren verstand gebruiken.
Als je geroepen wordt ga je er gewoon heen, bepaal in overleg met de melder/eigenaar de mogelijkheden en onmogelijkheden, spreek wat af, en ga aan de slag.