Brandweer kan geprivatiseerd worden

Auteur Topic: Brandweer kan geprivatiseerd worden  (gelezen 7347 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 21 december 2010, 12:31:03
Wat zal dit gaan kosten als je ooit eens de brandweer nodig zult hebben?

Wie zal er de brandweer nog bellen als er betaald moet worden? Ik zou eerst zelf met een tuinslang naar binnen stormen in plaats van duizenden euro's neer te tellen als de (private) brandweer moet komen blussen.
Bovendien, hoe ga je om met brandstichting? Wie gaat dat betalen?
Ik heb het idee dat het een (enigszins misplaatste, dat wel) vroege 1-aprilgrap is..........
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 21 december 2010, 12:35:04
Wat zal dit gaan kosten als je ooit eens de brandweer nodig zult hebben?

brandverzekering ;) Of net als in de zorg gaan de verzekeringsmaatschappijen bepalen wie de brand mag blussen ;)

Pyro_loe

• Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #22 Gepost op: 21 december 2010, 19:20:32
Wie zal er de brandweer nog bellen als er betaald moet worden?

Ach voor een ambulance moet je ook betalen en die worden toch ook gewoon nog steeds gebeld.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 21 december 2010, 19:26:58
Wat kost een vrijwillige/beroepsploeg (opleiding, loon, vergoeding, enz) per dag/week/maand en wat zijn de afschrijving op materieel, materiaal en huisvesting? En over hoeveel incidenten moet dit bedrag verdeeld worden?

kens62

• Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 11 februari 2012, 15:31:31
Even nieuw leven in een oud topic mede ingegeven door de discussie om met minder mensen uit te rukken.

Weet iemand wat het kost als ik 112 bel, meldt dat ik op een flat woon, 6 hoog, vlam in de pan heb en de afgzuigkap in de brand staat?

Hierbij er vanuit gaande dat de brandweerkazerne (beroeps) om de hoek is en deze binnen 4 minuten mijn keukenbrand geblust heeft.

Wie biedt er het minst? Graag met onderbouwing

Ik ben benieuwd.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 11 februari 2012, 19:33:42
Misschien omdat een commercieel bedrijf de "wachturen" kan gebruiken om betaalde werkzaamheden te verrichten. Dat levert natuurlijk geld op en, zou kun je de uitrukdienst misschien wel kosten dekkend maken. Te denken valt aan onderhoud blusmiddelen van particulieren, maken van ontyruimingsplannen, geven van instructie. Verder bijvoorbeeld het verhuren van personeel etc bij evenementen en dergelijke. Nu zie je vaak dat een korps bij een evenement in het dorp met een aantal enthousiaste vrijwilligers rondloopt, dan kan dat ook maar moet er wel betaald worden.
Wateroverlast, rekening sturen, lift opsluiting, rekening sturen, verkeersrongeval, rekening sturen. Commercieel bedrijf weet je wel.
Brand in woning, pand wordt schoon opgeleverd, en die uren worden ook weer betaald.

Nadeel van de Falck organisatie is dat zij een ruimere opkomsttijd hanteren, en met name in de buitengebieden een matige brandweerzorg leveren. Daar ontstaan dan weer particuliere initiatieven die tweede hands brandweervoertuigen uit o.a. Nedreland kopen om hun dorp te beschermen.

Dat kennen we al, in wachturen betaalde andere werkzaamheden doen, dat heet vrijwillige brandweer.