EHBO-kennis jonge ouders schiet tekort

Auteur Topic: EHBO-kennis jonge ouders schiet tekort  (gelezen 6411 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Gepost op: 16 februari 2012, 09:58:13
ROTTERDAM - De meeste ouders weten niet hoe ze moeten handelen wanneer hun kind dreigt te stikken of giftige stoffen inslikt.
Dat blijkt uit een onderzoek van de EHBO-opleider IedereenEHBO.nl onder 53.000 mensen. Jaarlijks worden er gemiddeld 23.000 kinderen van 0 tot 4 jaar behandeld op een Spoedeisende Hulp na een ongeval in of rondom huis, zo blijkt uit cijfers van Consument en Veiligheid.

EHBO
Omdat ouders vaak niet precies weten wat ze moeten doen bij een ongeval, belanden kinderen vaker in het ziekenhuis dan nodig is. Een simpele schaafwond wordt door 41 procent van de ouders niet op de juiste manier behandeld en 57 procent van de ouders houdt hun baby met verstikkingsverschijnselen onterecht ondersteboven.
Ook bij een eenvoudige bloedneus weet 14 procent van de ouders niet wat ze moeten doen en 36 procent ontsmet een tekenbeet terwijl dat juist niet mag. Dat een 2 procent lichaamsverbranding op de hals, luchtwegen of genitaliën van een baby al levensgevaarlijk kan zijn weet ook 60 procent van de ouders niet.

Cursus
Veel ouders zijn zich bewust van de voordelen van een EHBO-cursus, maar 80 procent geeft aan dat ze geen tijd hebben om de cursus te volgen. Toch nemen steeds meer ouders deel aan online EHBO-cursussen en ook de app van het Nederlandse Rode Kruis is al door 320.000 mensen gedownload.
"De EHBO-markt is weer aan het groeien en we zijn op de goede weg", aldus Eugène Kuipers, directeur van IedereenEHBO.nl. "Toch zijn er nog teveel mensen die zelfs de meest basale EHBO-kennis niet bezitten."
http://www.nu.nl/gezondheid/2741620/ehbo-kennis-jonge-ouders-schiet-tekort.html

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #1 Gepost op: 17 februari 2012, 20:08:29
Ik vind dat je als ouder een grote verantwoordelijkheid draagt.
Koop dus simpelweg een boekje wat gericht is op kinder EHBO. Er zijn tal van goede boeken met foto's en alles erop en eraan.
Daar kun je echt al veel uit leren. Kijk bv eens in het boekje van het Oranje Kruis.
Een cursus is dan niet eens perse noodzakelijk.

Stelling: Je bent geen goede ouder als je je niet verdiept in EHBO bij kinderen!
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #2 Gepost op: 17 februari 2012, 20:09:48
57 procent van de ouders houdt hun baby met verstikkingsverschijnselen onterecht ondersteboven.

En dat is nou eigenlijk nog het beste wat je kunt doen als je echt niet weet hoe het moet!
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.

Kusje

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 17 februari 2012, 20:31:41
Stelling: Je bent geen goede ouder als je je niet verdiept in EHBO bij kinderen!

Dus mijn ouders waren geen goede ouders?   En toch ben ik groot geworden ondanks zij geen kennis hadden van EHBO.
Ik heb dus gewoon geluk gehad   :o  

Ik had ooit een leuke lijst met voorbeelden dat het eigenlijk een wonder is dat er nu zo veel 40-ers zijn.  
Er stonden dingen op  als
- wij hadden geen fiets-vlaggetjes
- speelden gewoon in zandbakken
- de trap was niet beveiligd met een hekje                      
- was er geen 30km zone  en voetbalden we gewoon op straat

deze kan er ook eigenlijk wel bij
- onze ouders hadden toen geen EHBO en gaven ons een kusje op de knie als we gevallen waren (en een pleister zonder tekening)

Sesamzaadje

• Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • Eenheid ZWB
Reactie #4 Gepost op: 17 februari 2012, 20:43:17

Niet mee eens, een goede ouder zijn bestaat uit veel meer dingen dan alleen EHBO.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #5 Gepost op: 17 februari 2012, 23:01:20
Het probleem van gebrekkige ehbo kennis van (jonge) ouders en gebrek aan ehbo kennis in algemeenheid, los je niet op met het aanbieden en volgen van de zeer laag niveau "iedereenehbo.nl" cursussen, al dan wel of niet in combinatie met apps.
Een commerciele kaskraker voor E.K., met massa's bedroevend laag opgeleide EHBO-ers tot gevolg.
Volg als ouders andere volwaardige ehbo cursussen en geen eenvoudige "zo simpel dat je het eigenlijk al weet" cursus.
De EHBO markt is inderdaad aan het groeien, alleen op een discutabel te laag niveau dan wenselijk.  :-X

Geen tijd is nooit een excuus als het gaat om de veiligheid en gezondheid van je kind(eren).
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

Johanna

• Forum gebruiker
  • Lotus
Reactie #6 Gepost op: 31 december 2012, 21:13:14
Ik heb zelf de kinder-EHBO gedaan voor ik mijn eerste kreeg, maar het hielp voor mij wel dat ik ontdekt had dat mijn aanvullende zorgverzekering tot een bepaald bedrag per jaar EHBO-cursussen (of andere gezondheidscursussen) vergoedde. Ik heb die tip ook aan andere ouders gegeven, maar ik geloof niet dat er iemand iets mee gedaan heeft. Ze vonden het fijn om te weten, maar uiteindelijk bleef het toch in het stukje 'tijd vrijmaken' zitten (is mijn inschatting). Misschien moet je het ook onder de aandacht brengen van de aanstaande ouders - die hebben de tijd nog  ;D

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #7 Gepost op: 3 januari 2013, 08:28:19
Niet mee eens, een goede ouder zijn bestaat uit veel meer dingen dan alleen EHBO.

Er wordt hier toch niet gezegd dat een opvoeding alleen maar valt of staat met het hebben van EHBO???
Ik kan van een auto zeggen: hij is niet goed als er geen stuur in zit. Jou reactie lijkt dan op: hij is wel goed want de rest zit er toch op?

Sophia_deVries

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 9 februari 2013, 16:34:36

Wat is er met de plannen gebeurt  dat ze van plan waren scholieren al kennis van EHBO te geven?
Zeker te duur bevonden?

Dat zou denk ik wel een goede insteek zijn om meer mensen op te leiden voor Eerste Hulp bij ...
Tja aan de andere kant moeten ze al zoveel leren op school.   Maar in de combi  Gym en Biologie moet er toch wel een basis Eerste Hulp zijn mee te geven?

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #9 Gepost op: 9 februari 2013, 18:22:38
Lijkt me zeker haalbaar. Zo krijg je een brede groep die EHBO opgeleid is.