Waarom rijd het SIGMA in busjes?

Auteur Topic: Waarom rijd het SIGMA in busjes?  (gelezen 9182 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Gepost op: 16 februari 2012, 11:48:23
Hey,

Weet er iemand de reden waarom SIGMA team (en AMBU-team ook, tog?) in Mercedes busjes met aanhanger rijd? Dit klinkt misschien als een gekke vraag maar het lijkt niet niet erg praktisch, bijvoorbeeld met het snel uitrukken of dingen achter uit de bus pakken als de aanhanger er achter zit.

Waarom niet bijvoorbeeld alles inpakken zoals de brandweer doet in een HV. Daardoor zou het een soort van "gele brandweerwagen" lijken.

Ik kom zelf voornamelijk uit de Rode kolom en weet niet super veel van de witte af, dus misschien zie ik wel iets over het hoofd. Weet er iemand meer van de keuze om de busjes te gebruiken?

groeten


Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #1 Gepost op: 16 februari 2012, 12:05:44
Ik denk niet dat er een (al dan niet Mercedes) bus is waar de spullen van de GNK aanhangers bij de bussen erin past. De Ambuteam bus is al 2200kg zwaar leeg en als daar het gewicht van de bus en de aanhanger bij komt, dan zit je al aan een vrachtwagen qua inhoud. Nu kunnen vrijwilligers met BE nog in de voertuigen rijden, mocht het een vrachtwagen zijn/worden dan kan dat al niet meer.

Bij een inzet gaan verder de aanhangers direct los, waardoor je vanuit vier plaatsen direct materiaal kunt halen. Bij een inzet staat de aanhanger dus niet in de weg.

Qua snelheid maakt het ook niet uit, een combi bus en aanhanger is dusdanig zwaar (ik denk dat de Ambu combi de 4 ton makkelijk haalt) dat er toch niet veel harder dan 100 tot 110 km/uur gereden kan worden.


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #2 Gepost op: 16 februari 2012, 12:47:48
Hallo Koekerd

Kijk anders eens bij
www.geneeskundigecombinatie.nl/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=1&Itemid=31
Vanaf pagina 72 over het voertuig. Heb je meteen alle nodige informatie. O0
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #3 Gepost op: 16 februari 2012, 15:14:26
Kijk, maar goed dat ik dat bestand mocht aanbieden O0


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #4 Gepost op: 16 februari 2012, 15:28:33
oke, duidelijk wat er allemaal in de beide wagens zit. maar ik heb nogsteeds niet egt het antwoord op de vraag waarom er voor deze wagens wordt gekozen. Het lijkt me dat je bijna de conpelete twee bussen + aanhanger in een vrachtwagen kwijt kan. het argument dat er een ander rijbewijs nodig is zou voor de vrijwillige brandweer ook op kunnen gaan en ik heb nog nooit egt gehoord dat het daar een probleem is......
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
Reactie #5 Gepost op: 16 februari 2012, 15:33:41
Waarschijnlijk omdat zowel de Sigma-bus als de Ambu-bus zelfstandig dus zonder elkaar moeten kunnen worden ingezet


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #6 Gepost op: 16 februari 2012, 15:51:02
Er zijn inderdaad regio's waar men een SIGMA team los inzet. Daarnaast zijn er regio's waar de voertuigen niet bij elkaar staan (Ambu bij de RAV, SIGMA bij het RK), zie http://www.geneeskundigecombinatie.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=16&Itemid=25 voor de standplaatsen.

Daarnaast moeten er ook nog zo'n 14 personen mee en dat gaat wat lastig in een vrachtwagen 98uiye


sb79

  • NHT hollands midden
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 62
Reactie #7 Gepost op: 16 februari 2012, 18:53:20
Arno-BN :
Qua snelheid maakt het ook niet uit, een combi bus en aanhanger is dusdanig zwaar (ik denk dat de Ambu combi de 4 ton makkelijk haalt) dat er toch niet veel harder dan 100 tot 110 km/uur gereden kan worden.

is die van jullie opgevoerd dan ??
die van ons haalde met de laatste inzet in Bodegraven op de A 12 echt niet de 100 waren al blij als we de 90 aantikte (a) 098uo


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #8 Gepost op: 16 februari 2012, 20:06:50
Die van ons rijden "meer" dan gemiddeld en als een ambu chauffeur A1 rijdt dan redden ze dat net.


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #9 Gepost op: 29 februari 2012, 18:34:34
Hmm misschien is de SIGMA-chinook de toekomst ;) 3-4 helikopterteams in nederland lijkt me goedkoper dan al die gnk's onderhouden. 98uiye
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!