Duidelijk. Maar je bent niet zomaar van me af hoor, haha. Weet je toevallig ook hoe het in andere gebieden is in Nederland? Zijn er daar ook van die korte lijnen?
Heb hem op dit forum al eens in een andere context geplaatst, maar voor de komst van de veiligheidsregio's waren de lijnen met de politie een stuk korter. Wij bewaken een afgebakend zwemgedeelte van een recreatiegebied waar ook een zeilschool, een jachthaven, een rondvaartboot en nog allerlei andere faciliteiten zijn. We hebben daar veel overlast van waterscooters die (vaak zonder vaarbewijs) met te hoge snelheid over de plas varen en daarbij soms ook om te pesten of stoer te zijn gewoon het zwemmersgebied in varen. Met die jetaandrijving vaar je gewoon zo over de drijflijn heen.
10 jaar terug kwam de dorpsagent op de fiets langs, stapte bij ons in de boot en dan voerden we gewoon controles uit op vaarbewijs, speedbootregistratie etc. Als we dat aan het begin van het seizoen 1 of 2x deden, was het de rest van het seizoen meestal rustig.
In 10 jaar tijd is de politie in ons gebied gegaan van 2 agenten op de fiets, naar 1 agent op de fiets, naar 2 agenten in een auto, naar 1 agent in een auto en waar hij vroeger nog wel eens uitstapte of zelfs koffie kwam drinken, rijden ze nu alleen nog maar langs. We hebben ook veel hangjeugd, maar hij rijdt alleen maar langzaam voorbij en als ze demonstratief iets kleins flikken (rotzooi neergooien, takken van bomen afbreken, fikkie stoken met papier) dan rijdt hij gewoon door! vol in het zicht! Ja, daar gaan we het wel mee redden.
Vroeger hadden we een 06-nummer, nu mogen we alleen nog de meldkamer bellen. En dan alleen voor de 'grondgebonden' zaken. Overlast van waterscooters? dan word je doorverbonden met KLPD te water en dan komt er misschien over 2 weken een patrouilleboot een keertje kijken. Op een regenachtige dag doordeweeks, wanneer er geen scooter te bekennen is...
En dan komen ze ook nog met zo'n gigagrote boot, waar je niks mee kunt in ons gebied en zeker niet met waterscooters.
Wat ik het liefste zou willen? die dorpsagenten op de fiets terug, die met ons mee de boot ingaan!
Maar als dat niet kan, vind ik BOA niet zo'n slecht optie