Ik heb dat wel anders gehoord. Op jaarvergaderingen voelen mijn vrienden van de bewakende brigades met een boot en een 24/7 alarmploeg zich niet gehoord vertelden ze mij, het aantal zwembrigades dat niet redt is ver uit in de meerderheid. Iemand zei "de brigades met een 24/7 alarmploeg zouden beter onder de KNRM gebracht kunnen worden", (was jij dat niet Dorus?) en nu wordt mij al schrijvende duidelijk dat dit wellicht zo moet zijn.
Mooi om mijn eigen inzichten zo terug te zien, want die uitspraak kwam van mij Henk!
Maar dan moet je hem wel even in de context plaatsen:
van de 180 reddingsbrigades hebben er ruim 110 een varende afdeling, waarvan ruim 90 ook een vast bewakingsgebied hebben (recreatiegebied, zwemplas, strand). En van de 180 reddingsbrigades geven er ruim 175 les in het zwembad aan jeugd. Die paar brigades (en dat zijn er dus nog geen 5) die geen zwemopleidingen en dus vaak ook geen jeugd hebben, zijn 24/7 alarmploegen die in de praktijk meer weg hebben van HOGE of een KNRM-station. En ik heb die mensen wel eens gesproken op vergaderingen en toen ook aangegeven dat zij qua profiel gewoon beter zouden passen bij de KNRM. Blaricum was er daar een van, en die hebben het ook gedaan.
Je kunt met z'n 5'en wel proberen om Reddingsbrigade Nederland een kopie te laten worden van de KNRM, maar de meerderheid van de jaarvergadering bestaat dus uit brigades die én zwemles geven én een reddingsploeg hebben. En die willen geen bond die een kopie is van de KNRM, want zij willen OOK les blijven geven in het zwembad. En dat is mooi, want dat is ook de visie waar de bond voor staat en wat ook de strategie voor de komende jaren is en blijft: voorkomen door verdrinkingen van zwemles t/m redden.
Die vrienden van jou kunnen wel klagen dat ze niet gehoord werden, maar in mijn ogen waren ze gewoon aangesloten bij de verkeerde organisatie. Ze hadden een verwachting van de bond, die nooit waargemaakt ging worden, omdat zij zelf teveel afweken van de anderen. En dan heb ik het dus over de brigades die beide doen, dat is de meerderheid, geen twijfel over mogelijk!
Reddingsbrigade Nederland heeft gekozen voor dat eigen profiel, dat anders is dan dat van de KNRM. En dat is goed, want anders hebben we straks echt 2 dezelfde organisaties met hetzelfde doel. Vermoedelijk stappen er nog wel een paar meer brigades over naar de KNRM, maar dat zullen vooral de brigades zijn die niks hebben met de zwembadopleidingen en blijkbaar geen behoefte hebben aan instroom vanuit de jeugdafdeling.
Als ik naar mijn eigen brigade kijk, zijn de zwembadopleidingen onmisbaar. Niet alleen voor het bereiken van het doel (minder verdrinkingen), maar ook omdat het onze kweekvijver is voor strandwacht, bewakingen en alarmploeg. Onze hele vaarafdeling is 100% voortgekomen uit het zwembad. Ik zou niet weten hoe we dat anders zouden moeten doen?