ShotgunGeef een op de zes gewone politieagenten een 12 gauge shotgun, zoals die ook in gebruik zijn door Nederlandse arrestatieteams, of in een andere uitvoering. Die shotguns hebben een 18,5 mm kaliber. Daarmee kunnen verschillende soorten munitie worden gebruikt. Bijvoorbeeld: flash-bang, pepperspray, traangas, hagel, bean bag, rubber en massief loden slugs.
Met zo'n shotgun kunnen bijvoorbeeld kleine pepperspray-granaten worden geschoten in een vluchtende auto. Ook kan er (in uitzonderingssituaties) mee door het motorblok of benzinetank heen worden geschoten van een vluchtende auto. Dat is verdedigbaar, want een achtervolging van een auto levert op zich ook dodelijk gevaar op voor verdachte, agenten en omstanders. En sommige gewapende criminelen of terroristen zijn zo gevaarlijk, dat ze beslist niet mogen ontsnappen.
Zo'n shotgun kan ook worden gebruikt in geval van terrorisme, school shooting, mall shooting, enz, als er geen tijd is om op een arrestatieteam te wachten.
Een shotgun kan in een kluisje in de politieauto worden meegenomen. Ook kan de agent die de shotgun gebruikt, bijvoorbeeld een lichtere zaklamp enz. dragen dan andere agenten, om gewicht te besparen. En er kunnen extra sterke agenten voor worden gekozen. Het is ook een optie om bijvoorbeeld alleen hondengeleiders uit te rusten met een shotgun, vanwege hun specifieke taken.
Zoals ik al eerder heb gezegd, pleit ik zeker niet voor een agressievere aanpak door agenten, integendeel! Agenten moeten zo vriendelijk en diplomatiek mogelijk handelen, voor zover de situatie dat toelaat. Maar ik vind wél, dat de politie meer opties moet hebben, om om te gaan met incidentele ernstige geweldsdreigingen, indien speciale bijstandseenheden niet tijdig kunnen arriveren. De afgelopen jaren is dat in verschillende Europese landen nodig gebleken en helaas is Nederland daarop geen uitzondering.