Uitspraak rechter: in rekening brengen administratiekosten is rechtmatig

Auteur Topic: Uitspraak rechter: in rekening brengen administratiekosten is rechtmatig  (gelezen 12931 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Rechter verbiedt administratiekosten bij bekeuring

AMSTERDAM – Volgens de rechtbank Amsterdam in een zaak van een hoogleraar Recht mag justitie geen 6 euro administratiekosten vorderen bij verkeersboetes.

Omdat justitie stelselmatig burgers heeft misleid kunnen ze betaald geld mogelijk nog steeds terug vorderen.
Dat blijkt uit een vonnis dat professor Recht en Bestuur aan Wageningen Universiteit Bernd van der Meulen voor de rechtbank Amsterdam heft gewonnen.
Hij kreeg een bekeuring van 99 euro die hij keurig betaalde. Hij weigerde echter de 6 euro administratiekosten te betalen. “Met de bekeuring was ik het eens want ik had echt te hard gereden, maar met de administratiekosten niet”, zegt hij tegenover NU.nl.

Geen beroep
Omdat er op de beslissing stond “u kunt geen beroep instellen tegen de administratiekosten” deed hij dat ook niet. Daarop kreeg hij een verhoging van €24,75 en daarna nog eens €61,88 als extra prikkel om de 6 euro alsnog te betalen. Ook die rekeningen betaalde hij niet.
Pas toen er een dwangbevel op de mat viel kon hij naar de rechter stappen en deed dat ook prompt. Daar betoogde hij vervolgens dat het onacceptabel is dat er tegen een besluit van de overheid niet geprocedeerd kan worden.

Hellend vlak
“Wat mij motiveert is niet de 6 euro, maar het hellende vlak”, vertelt hij aan NU.nl. “Als je een keer begint te zeggen dat er allerhande beslissingen zijn waar je de overheid niet over ter verantwoording kunt roepen, dan is het eind zoek.” Al in juni 2011 kreeg hij op dat punt van de rechter al gelijk.
Ook eerder won Van der Meulen een uitspraak dat er wel degelijk beroep tegen de administratiekosten gevoerd kan worden. Justitie heeft die uitspraak naast zich neergelegd. Het bleef burgers echter vertellen dat beroep niet mogelijk is.
Daarop besloot de hoogleraar opnieuw een bekeuring aan te vechten. “Ze blijven willens en wetens tegen de uitspraak van de rechter in foute informatie verstrekken. Dan moet een rechter een signaal geven: dit kan echt niet”, stelt hij.

Zes euro
Dat signaal heeft de Amsterdamse rechter nu gegeven. Daarbij haakt de rechter aan bij de mening van het parlement dat een burger niet voor straf hoeft te betalen. Voor een werkstraf of gevangenisstraf worden de kosten doorberekend. Volgens de rechter mag er geen uitzondering gelden voor het computersysteem voor het innen van bekeuringen.
Het vonnis legt uit dat een boete ‘moet prikkelen om niet in herhaling te vallen’. Dat is volgens de magistraat dan ook geen dienst. “De boete wordt in feite als belasting gepresenteerd, waarvan de perceptiekosten, anders dan bij de overige belastingen, ook nog eens in rekening worden gebracht.”

Terugvragen
Van der Meulen hoeft dat dus niet te betalen en dat geldt ook voor de incassokosten. “Ik vind het een moedige uitspraak. Ik vind hem goed”, reageert hij enthousiast. “De rechter past keihard het recht toe ook als dat politiek niet zo goed uitkomt. Ik vind het goed dat justitie, een rechtshandhaver, ook zelf aan het recht gehouden wordt.”

Bron: NU.nl




WRRacing

  • Geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
  • AED's redden een leven
Reactie #1 Gepost op: 18 februari 2012, 19:34:38
ik ga per a.s. maandag wat geld terug vorderen van justitie.
 :)
De brief komt, eindelijk gerechtigheid  0098
De ene zijn dood is de andere zijn brood. Doe ff normaal, dan doe je al gek genoeg. Behandel de mensen in alles zoals je wilt dat ze jullie behandelen


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #3 Gepost op: 19 februari 2012, 01:31:45
ik ga per a.s. maandag wat geld terug vorderen van justitie.
 :)
De brief komt, eindelijk gerechtigheid  0098

Je bent niet de enige :D


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #4 Gepost op: 19 februari 2012, 02:02:18
Dus het houdt in, dat sinds deze uitspraak men geen 6 euro administratiekosten hoeft te betalen?
Dus zeg een gele á 66 euro, daar hoef je maar (66-6=)60 euro voor over te maken voor de belastinginners van het CJIB?


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #5 Gepost op: 19 februari 2012, 02:36:26
Dus het houdt in, dat sinds deze uitspraak men geen 6 euro administratiekosten hoeft te betalen?
Dus zeg een gele á 66 euro, daar hoef je maar (66-6=)60 euro voor over te maken voor de belastinginners van het CJIB?

Ik weet niet of het nog zo is, maar het was toch gele uitschrijven en dan melden dat er nog  6euri bij zou komen?
Ik heb zelf al meer dan twaalf jaar geen boete meer gehad(ffafkloppenopongelakthout) dus ik weet niet of het als totaalbedrag op het geeltje komt.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #6 Gepost op: 19 februari 2012, 03:14:22
Op de beschikking die de overtreder krijgt staat puur het bedraf wat bij die feitcode hoort er wordt dan wel bijgezegd dat
het CJIB € 6,00 administratiekosten berekend als men de acceptgiro ontvangt.
Dit wordt puur verteld zodat men niet vreemd staat te kijken omdat het bedrag ineens € 6,00 hoger uitvalt als wat bekent is.

Als je zondag kijkt naar Wegmisbruikers of BODW van donderdag terugkijkt dan zal je het ze ook inderdaad horen zeggen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #7 Gepost op: 19 februari 2012, 03:15:52
Dus het houdt in, dat sinds deze uitspraak men geen 6 euro administratiekosten hoeft te betalen?

Heel waarschijnlijk gaat justitie in beroep tegen deze uitspraak. Ze zullen wel moeten anders moet er flink wat geld terug gestort worden. Pas als deze uitspraak definitief is geworden dan heb je kans dat je niet meer hoeft te betalen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #8 Gepost op: 19 februari 2012, 06:14:47
ga er dan maar vanuit dat de bekeuringen prompt met 6eu zullen stijgen. Ik heb me al sinds het begin afgevraagd waarom ze niet gewoon de boetes verhoogd hebben, maar voor deze moeilijke en zo het nu blijkt illegale oplossing hebben gezocht.

Ik vind het persoonlijk pure kul die admin kosten.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #9 Gepost op: 19 februari 2012, 07:29:52
ga er dan maar vanuit dat de bekeuringen prompt met 6eu zullen stijgen. Ik heb me al sinds het begin afgevraagd waarom ze niet gewoon de boetes verhoogd hebben, maar voor deze moeilijke en zo het nu blijkt illegale oplossing hebben gezocht.

Je kunt mij niet vertellen dat er in het boetegeld nu al geen 6 euro afgeschoven kan worden naar het CJIB, zonder het nu (hier) over de boetebedragen te gaan hebben .... Ik weet nog dat de bekeuring voor het vasthouden van een mobiele telefoon 120 euro was (2007) , inmiddels 220 (+6) euro ...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !