Vragen over meldingen NHN

Auteur Topic: Vragen over meldingen NHN  (gelezen 28039 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #20 Gepost op: 20 februari 2012, 16:32:20
Vandaag op de GMK in Lelystad geweest en meteen even gevraagd. Volgens de bezetting had het niet veel te maken met de capaciteit maar met de patientgegevens.

Bij de inzet van meerdere auto's bij het zelfde incident worden de groepen gekoppelt. Zelfde geld voor de heli wanneer die naar de regio komt. Dit is met een muis klik voor de MKA te doen.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #21 Gepost op: 20 februari 2012, 16:45:32
In Flevoland hebben de ambulance's ook allemaal een eigen gespreksgroep.

In Utrecht inderdaad ook ;)

ook handig, mochten er dan meer dan 9 verschillende meldingen zijn (de kans is erg klein) dan gaat de info over de incidenten tenminste niet door elkaar heen!

Er zijn niet slechts 9 gespreksgroepen, maar veel meer. Alleen op het statuskastje staan in eerste instantie maar 9 gespreksgroepen aangegeven, dus je moet doorklikken voor verdere groepen).

Als je toch wilt houden dat eenheden kunnen meeluisteren met incidenten in hun district zou je ook met districtgroepen kunnen werken lijkt me dan. Helft qua capaciteit en toch niet met 1 eenheid op 1 groep zitten.
Het was nogal eens een klacht bij de RAV Flevoland dat men niet kon horen waar de andere heen gingen.


Bij de procedure grote drukte voor de brandweer in de VRU wordt dit principe ook gehanteerd inderdaad. Voor Binnensticht-Lekstroom bijvoorbeeld 1 kanaal Binnensticht en één Lekstroom (alhoewel dat er meerdere zullen worden i.v.m. capaciteit). De voertuigen luisteren dan op C2000 uit. Maar toch, het is vrij veel berichtenverkeer en ik weet niet of de ambubemanning daar vrolijk van zou worden (immers hoor je zoveel informatie en moet je ook nog opletten of 'jouw' voertuig niet genoemd wordt)....
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #22 Gepost op: 20 februari 2012, 17:00:08
Bij de procedure grote drukte voor de brandweer in de VRU wordt dit principe ook gehanteerd inderdaad. Voor Binnensticht-Lekstroom bijvoorbeeld 1 kanaal Binnensticht en één Lekstroom (alhoewel dat er meerdere zullen worden i.v.m. capaciteit). De voertuigen luisteren dan op C2000 uit. Maar toch, het is vrij veel berichtenverkeer en ik weet niet of de ambubemanning daar vrolijk van zou worden (immers hoor je zoveel informatie en moet je ook nog opletten of 'jouw' voertuig niet genoemd wordt)....

True, al zal dat laatst een kwestie van gewenning, tekst oproepen (porto en/of pager) en goed statussen geen probleem hoeven zijn.

De brandweer in Flevoland werkt overigens standaard in districtsgroepen. :)


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #23 Gepost op: 21 februari 2012, 00:11:34
True, al zal dat laatst een kwestie van gewenning, tekst oproepen (porto en/of pager) en goed statussen geen probleem hoeven zijn.

De brandweer in Flevoland werkt overigens standaard in districtsgroepen. :)

Ik vond het met oud&nieuw leuk om een uurtje of 8 mee te luisteren wat er in het district gebeurde, maar volgens mij word je horendol als je dat iedere dienst aan je hoofd hebt. Maar toch, als je net eten staat te bestellen in een wat rumoerige tent en je moet constant luisteren of je wordt opgeroepen..... (alhoewel je daarvoor weer oortjes zou kunnen gebruiken).
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #24 Gepost op: 29 februari 2012, 15:50:46
Bij een regionale gespreksgroep zouden (er vanuitgaande dat er wagens door de hele regio rijden) alle masten in die regio (en wellicht zelfs erbuiten) die ene gespreksgroep moeten uitzenden, terwijl het berichtenverkeer vaak voor maar 1 wagen is bestemd. Bij 1 gespreksgroep per voertuig kun je er vanuit gaan dat die ene gespreksgroep ook daadwerkelijk maar via 1 mast wordt uitgezonden, dus in dat opzicht zal het zeker capaciteit schelen :)

Ik zat dit topic nog eens terug te lezen en kwam deze reactie tegen. Maar volgens mij zit er een keerzijde aan deze redenering :)

Voortbordurend op het voorbeeld van de ambulances:
Als je binnen het bereik van één mast één ambulances hebt rijden met een eigen gespreksgroep, wordt alleen die enkele gespreksgroep naar de mast meegenomen. Dat neemt dus één plek in binnen de capaciteit van de mast, om het maar even in lekentaal uit te drukken. Overige masten worden niet belast met het gesprek tussen meldkamer en die ene ambulance.
Maar nu rijden er tien ambulances binnen het bereik van die ene mast, met elk hun eigen gespreksgroep en ben je dus 10 plekken kwijt. Zou je één regionale gespreksgroep hebben voor al die 10 ambulances, dan ben je maar één capaciteitsplek kwijt.

Dus, als mijn redenering klopt, is het volgens mij een keuze tussen óf meerdere masten belasten met één groep óf enkele masten belasten met meerdere groepen. Nou heb ik helaas te weinig verstand van de techniek om te beoordelen wat dan het meest geschikt is.

Vanuit organisatorisch oogpunt heb ik er wel ideeën bij. Wat mij betreft hebben gespreksgroepen per geografisch gebied (land, regio, district) de voorkeur, ten opzichte van eenheidgebonden groepen. Op die manier blijf je op de hoogte van wat er speelt in jouw werkgebied. Als zal dat bij de ene discipline (vb: politie) waarschijnlijk belangrijker gevonden worden dan bij andere disciplines (vb: ambulance). Daarnaast ben je mijns inziens beter voorbereid op grootschalige incidenten (met dus ook communicatie op grote schaal), omdat je gewend bent in een grotere groep te communiceren. Je hebt dan een beter getraind oor en de radiodiscipline zal wellicht ook beter tussen de oren zitten.

Een nadeel is de ballast aan communicatie op het relatief drukke kanaal. Ik kan me voorstellen dat je als ambupleeg bijv. niet zit te wachten op onrustgevende communicatie die uit de speaker schalt, als je je patiënt behandelt. Dat zou je kunnen ondervangen door onderscheid te maken tussen een gezamenlijk uitgifte- en inmeldkanaal en simplex werkkanalen voor onderlinge communicatie binnen de eenheid. Al die simplex kanalen voor onderlinge communicatie vormen dan ook geen extra belasting voor het netwerk, maar je kunt wel onderling babbelen.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #25 Gepost op: 29 februari 2012, 22:44:02
Volgens mij moet je mijn eerdere reaktie nog even lezen, want volgens mij lees ik vragen in jouw posting die toch echt ter sprake zijn gekomen :) Ook al rijden er 100 ambu's bij 1 mast met allemaal een eigen gespreksgroep, er is pas sprake van het gebruiken van capaciteit op het moment dat een groep daadwerkelijk gebruikt wordt. Aangezien er doorgaans met slechts 1 ambu tegelijk wordt gecommuniceerd wordt slechts via die ene mast 1 deel capaciteit gebruikt, terwijl bij een regionale gespreksgroep alle masten in die regio (of zelfs erbuiten) staan te tetteren en dat is toch echt vele malen minder efficient.

Laat ik het gemakshalve even capaciteitsdelen (technisch: tijdsloten) noemen. Als er 10 ambu's op 1 groep staan afgestemd en die rijden allemaal bij een andere mast, dan worden er netwerktechisch 10 capaciteitsdelen gebruikt. Vroeger in de analoge tijd had de KLPD 1 landelijk kanaal, als dat nu nog steeds het geval is en de KLPD heeft bijvoorbeeld 30 voertuigen (verschillende diensten, etc) rijden, dan worden er landelijk gezien via verschillende masten 30 capaciteitsdelen gebruikt, of als sommige voertuigen in de omgeving van dezelfde mast rijden, misschien een stuk of 20. Gericht met 1 voertuig communiceren is derhalve vele malen efficienter, het grote nadeel is echter dat andere voertuigen dus niet mee kunnen luisteren.

Uit dit alles is het eerder genoemde probleem rondom de communicatieproblemen tijdens de Turkish Airlines Crash te distilleren; er kwam zoveel assistentie uit omliggende regio's die hetzij via de mobilofoon, hetzij via de portofoon (of beiden!) hun 'eigen' gespreksgroepen meenamen en dat kan zo'n arm mastje nooit van zijn leven aan :)


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #26 Gepost op: 2 maart 2012, 16:34:08
@Hunter: Exact.

Denk verder dat dit ook per kolom verschil maakt (niet netwerk technisch gezien, maar wat handig is).

Als ambu heb je er volgens mij niets aan om te weten dat een andere ambu in dezelfde stad een hoogwerker nodig heeft of bijvoorbeeld navraag doet of mevrouw X toevallig naar haar eigen ziekenhuis in Y mag. Als je met 2 ambu's of met een MMT naar een melding moet kan de meldkamer je makkelijk kopelen.

Als brandweer heb volgens mij ook niets aan communicatie over een ongeval in een dorp verderop als je zelf een huis staat te blussen. Als je samen een huis staat te blussen kan de meldkamer je makkelijk koppelen (maar volgens mij gebruiken ze dan DMO?)

Als politie zou ik het wel handig vinden om te horen dat het op plein x erg onrustig is als ik verderop een fietser sta aan te spreken op slechte verlichting.

RemcoV
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #27 Gepost op: 3 maart 2012, 23:17:00
Helder verhaal HunterT :)

Volgens mij moet je mijn eerdere reaktie nog even lezen, want volgens mij lees ik vragen in jouw posting die toch echt ter sprake zijn gekomen :) Ook al rijden er 100 ambu's bij 1 mast met allemaal een eigen gespreksgroep, er is pas sprake van het gebruiken van capaciteit op het moment dat een groep daadwerkelijk gebruikt wordt.

Ik heb wel eens begrepen dat alleen al het ingeschakeld staan op een bepaalde gespreksgroep capaciteit vraagt (dataverkeer enzo), dus dat ook zonder te zenden- en ontvangen die gespreksgroepen een belasting vormen. Verkeerd begrepen of verkeerd geïnformeerd dus, maar vandaar de vraag ;)

Denk verder dat dit ook per kolom verschil maakt (niet netwerk technisch gezien, maar wat handig is).

Als ambu heb je er volgens mij niets aan om te weten dat een andere ambu in dezelfde stad een hoogwerker nodig heeft of bijvoorbeeld navraag doet of mevrouw X toevallig naar haar eigen ziekenhuis in Y mag. Als je met 2 ambu's of met een MMT naar een melding moet kan de meldkamer je makkelijk kopelen.

Yep, met de opmerking dat dit ook verschilt ten opzichte van vroegâh. Nu kan de meldkamer iedere eenheid zien rijden en zien wat de status is (bezet/beschikbaar) en eventueel oproepen. Dat was +/- 10 jaar terug nog niet het geval en kan het dus wel degelijk nuttig zijn als je hoort dat in de buurt een ongeval gaande is, waar je op de terugweg van het ziekenhuis naar de post toevallig langs komt (ik noem maar een voorbeeld).

Als brandweer heb volgens mij ook niets aan communicatie over een ongeval in een dorp verderop als je zelf een huis staat te blussen.

Als het storend is voor de eigen communicatie bij een inzet wellicht niet, maar het is denk ik goed om enigszins op de hoogte te blijven van wat er speelt in je district. Dan kun je ook anticiperen op eventuele bijstand, of weet je dat je niet hoeft te rekenen op je buurpost bij een inzet, omdat die al aan het werk zijn.

En bij de politie sowieso, maar dat is een hele andere structuur van werken (meer surveillance vs. incidentgerichte uitruk).
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Bas Witvliet

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,099
Reactie #28 Gepost op: 5 maart 2012, 19:22:37
Vanaf 1 april 2012 gaat de opbouw van de ambulance meldingen in Noord-Holland Noord er anders uit zien.
Zo bijvoorbeeld: A1 (GG: ANH-INCI-9) ivm de privacy.
Vernomen van iemand van de VR-NHN.


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #29 Gepost op: 5 maart 2012, 19:33:11
Het kan natuurlijk, maar die datum..