Er zijn niet slechts 9 gespreksgroepen, maar veel meer. Alleen op het statuskastje staan in eerste instantie maar 9 gespreksgroepen aangegeven, dus je moet doorklikken voor verdere groepen).
Nou moet je niet meteen je kennis over je lokale brandweer-fleetmap projecteren over andere disciplines in andere regio's... De Ambulancedienst NHN werkt namelijk echt niet met "veel meer" gespreksgroepen dan die 9 incidentgroepen... Natuurlijk hebben ook zij wel de multidisciplinaire groepen, de externe-inmeldgroepen, de landelijke groepen enz. Maar de "standaard" incidentgroepen zijn wel degelijk zo "beperkt" als hier is besproken.
Is dat een probleem? Blijkbaar niet, anders hadden ze er inmiddels wel een aantal extra "bijgeprogrammeerd"...
Helder verhaal HunterT
Ik heb wel eens begrepen dat alleen al het ingeschakeld staan op een bepaalde gespreksgroep capaciteit vraagt (dataverkeer enzo), dus dat ook zonder te zenden- en ontvangen die gespreksgroepen een belasting vormen. Verkeerd begrepen of verkeerd geïnformeerd dus, maar vandaar de vraag
Klopt, het ingeschakeld hebben van de gespreksgroep vraagt ook capaciteit! Hunter schrijft in z'n verhaal een heel belangrijk detail: "
er is pas sprake van het gebruiken van capaciteit op het moment dat een groep daadwerkelijk gebruikt wordt." Dus nee, zolang de geselecteerde gespreksgroep niet actief is (niemand praat) vraag je geen (of eigenlijk minimale, alleen op het controle- (of data-) kanaal) capaciteit. Echter, zodra iemand in de geselecteerde gespreksgroep z'n spreeksleutel inknijpt, vraag je als meeluisteraar wel degelijk capaciteit! Er zal op de paal waarop jij actief bent een tijdslot (Hunters capaciteitsdeel) vrijgehouden moeten worden om jou mee te laten luisteren! Zit je toevallig op de paal waarop de betreffende eenheden zelf ook zitten, is dat niet zo'n probleem... Echter wanneer jij (voorbeeld) in Maastricht mee wilt luisteren met een incident van de brandweer Den Helder ben je in pricipe "vervuiling" op die paal in Maastricht. Sterker nog: Mocht er in Maastricht ook een incident gaande zijn die de volledige capaciteit van de Maastrichter paal bezet houd, dan zal het netwerk het gesprek van de brandweer Den Helder blokkeren (communicatie niet mogelijk!) omdat jij geen vrij plekje kan krijgen in Maastricht om mee te luisteren!
De "professionele scannerluisteraars", zoals hieronder een mooi voorbeeld van staat (Niet als persoonlijke aanval naar
Fotojbz ), kunnen dus wel degelijk voor "grote" problemen in de communicatie zorgen tussen eenheden die het écht nodig hebben!
Ik vond het met oud&nieuw leuk om een uurtje of 8 mee te luisteren wat er in het district gebeurde, maar volgens mij word je horendol als je dat iedere dienst aan je hoofd hebt. Maar toch, als je net eten staat te bestellen in een wat rumoerige tent en je moet constant luisteren of je wordt opgeroepen..... (alhoewel je daarvoor weer oortjes zou kunnen gebruiken).
Wat ik heb begrepen uit mijn "bijscholing" pas geleden door het "Meldkamer Diensten Centrum (MDC)", is dat hier ook steeds meer aandacht voor komt en er in voorkomende gevallen eventueel tegen opgetreden zou kunnen worden door het randapparaat op afstand "uit het netwerk te gooien".