Wat ik me naar aanleiding van het verhaal nog wel afvraag:
Nu werk ik op een post met 10 ambulances, 20 brandweer voertuigen en binnen een kilometer zit ook de politie met een voertuigje of 20 (hoofdbureau met zeker 100 man), de Veiligheidsregio (o.a. GHOR) en een grote meldkamer. En stel dat er een fors incident plaatsvind binnen het bereik van nog steeds die zelfde paal. Dan hoop ik dat mijn porto niet tot 28% capaciteit gebruikt of dat ze uitgerekend daar een Super-Capaciteit-Paal hebben geplaatst........
Één voordeel, jij hebt nu al beloofd dat je dan de scan-functie uit zet, dus dan zit je maximaal op 14%, want dan zal je dus op nog maar 1 gespreksgroep actief zijn...
Maar nu het echte antwoord: inderdaad, dat lijkt heel krap. Nu zal de kans natuurlijk wel groot zijn, dat in zo'n (blijkbaar druk, stedelijk?) gebied er wel gekozen is voor een "flinke paal". Daarbij komt dat, als ik mij goed herinner (en anders zal b.v. Hunter wel corrigeren) die meldkamer via vaste lijntjes met het netwerk is verbonden, dus die zit niet "op" dezelfde paal. Maar ook al lijkt dat krap, besef wel dat je die capaciteit past "claimt" op het moment dat de gespreksgroep ook daadwerkelijk actief is. Dus als iedereen zich aan de radiodiscipline houdt (kort, bondig en ter zake doend) de communicatie bij een incident behoorlijk "gespreid" verloopt. Dan zijn niet al die gebruikers een tijdslot aan het claimen, maar zitten grotendeels in dat ene controlekanaal. En daar kunnen er hééél veel van bij elkaar zitten, dat zal het probleem niet worden.
Wil het toevallig tóch zou zijn dat iedereen tegelijk wil praten, dan kan het inderdaad te veel worden. Het voordeel is dan wel dat het netwerk dan zo slim is om een wachtrij samen te stellen. Dit zie je dan ook in je beeldscherm verschijnen, zodra jij de spreeksleutel indrukt. Dan is het dus zaak om even geduld te hebben, het systeem geeft zelf aan (zodra er een plekje vrij is) dat jij aan de beurt bent en je dus wat kan zeggen. Onbekendheid met deze mogelijkheid maakt dat er meestal gesproken wordt over "het werkt niet" en men de poging staakt. Zonde, want meestal binnen een paar tellen is een ander wel weer klaar en kun je dus gewoon je gesprek voeren, mits je je porto dan nog niet in een hoekje hebt gemieterd...
En je zal zien, dat incident gebeurd vast niet bij jullie om de hoek, maar in die afgelegen hoek in de polder.. Precies in de cel van zo'n "minipaaltje".
"Want daar gebeurd toch niets"