Als er bij analoog wat ruis op zit dan kan het nog prima te verstaan zijn, bij digitaal verstoort ruis de data en hoor je niets. Bij digitaal ligt de lat vwb de signaalsterkte dus een stuk hoger.
Daarentegen is digitaal altijd 100% uitgemoduleerd, er wordt gebruik gemaakt van de volledige zwaai.
Op de marifoon werkt het anders. Kan ik iemand op 25 watt met spraak niet meer verstaan, blijft het altijd nog over veel langere afstand mogelijk hem via een personal call met DSC aan te roepen. Je stelt dan een kanaal in waar je elkaar wilt spreken en dat werkt wel, de marifoon springt daar keurig op, maar als je dan met spraak wilt communiceren lukt dat niet, je komt niet meer boven de ruis.
Ik weet wel dat mijn goede vriend Menno goede zaken doet met allerlei hulpdiensten en hen analoge porto's levert, vooral de politie en stadswacht (maar ook brandweer en NS) Wat denk je wat er gebeurt als de BOA's die een analoge porto hebben gehad wel bereik hebben, en de collega agent met C2000 naast 'm niet... Er staan nu op de diverse politie bureau's analoge porto's als backup voor c2000, én als DMO. Wel maken de porto's dankbaar gebruik van een aantal relaisstations op hoge gebouwen*.
In een van de steden ten noorden van Amsterdam wilde men geen duizende euro's uittrekken voor een analoog noodsysteem. Tot een brandweer man op een noodknop drukte en niemand het hoorde...
Toen moest het de volgende dag in orde zijn...
* gegevens bekend, maar ik weet niet of men prijs stelt op publicatie...