C2000 bugg?

Auteur Topic: C2000 bugg?  (gelezen 4203 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ierlandfan

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 1 maart 2005, 23:29:58
Ik denk dat je in de buurt zit maar niet helemaal.
Tetra lijkt wel wat op VoIP, de pakketjes (spraak en data) worden immers gedigitaliseerd en opgehakt maar tetra is net als GSM een netwerk, geen protocol.
VoIp is het protocol bij computers, bij Tetra/c2000 is dat zeg maar TDMA.  Overigens kunnen Tetra/c2000 apparatuur wel een IP adres krijgen. Zoals hier bijvoorbeeld. http://www.voipwatch.com/article.php3?sid=73

GMS (gemeenschappelijke Meldkamer Systeem) vormt de verbinding tussen c2000 server en de werkplek van de centralist

Het lijkt dan meer op zoiets:

Handset---c2000gateway---c2000mast----c2000server--netwerkserver met GMS------PC werkplek centralist


(ik weet ook niet alles precies hoor dus corrigeer me waar nodig)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #11 Gepost op: 3 maart 2005, 09:55:14
Ik heb me laten uitleggen dat het C2000 netwerk bestaat uit een Mobiel netwerk en een Landinfrastructuur.

C2000 Portofoon (TETRA) <-> via de lucht (TDMA-protocol) <-> C2000 Mast (Antenne) --C2000 Gateway (= TDMA/VOIP gateway) -->C2000 Server (s)(=VOIP Server(s)) <-- Diverse werkplekken

Je kan een C2000 Portofoon ook een IP nummer geven, via de oplossing die de link aangeeft. Maar dat was me intensie niet..
Het mobiele front-end netwerk (T2000) heeft een koppeling met een bekabeld/IP netwerk en allerlei apparatuur.
T2000 + de infrastructuur op vaste locaties (straks is dat de nutsvoorziening) + P2000 = heet nu C2000..


Ierlandfan

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 3 maart 2005, 11:35:06
Ahhh...communicatiefoutje...ik dacht dat je een c2000 gateway/repeater bedoelde als steunpunt voor DMO mode :-)

(Ik zag inderdaad net dat VoIP wordt toegepast, in een kamervragenstuk over c2000 van 2004)

Ik zat vandaag nog eens na te denken en vooral op het punt dat c2000 (in het begin) nog wel eens down was hier en daar maar schoot het dan niet in "failsoft mode" Weet iemand of dat geimplementeerd is in c2000?
Bij overbelasting van het netwerk word de spraak naar een daarvoor toegewezen centraal kanaal doorgestuurd, al dan niet getrunked.)
Het zou me uitermate verbazen zijn als het niet zo was.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #13 Gepost op: 3 maart 2005, 15:51:49
Ik zat vandaag nog eens na te denken en vooral op het punt dat c2000 (in het begin) nog wel eens down was hier en daar maar schoot het dan niet in "failsoft mode" Weet iemand of dat geimplementeerd is in c2000?
Bij overbelasting van het netwerk word de spraak naar een daarvoor toegewezen centraal kanaal doorgestuurd, al dan niet getrunked.)

Elk trunkingnetwerk biedt "failsoft". Zelfs de analoge trunkingnetwerken zoals Smartnet, EDACS en MPT1327 (Traxys). De eenheden kunnen elkaar dan wel lokaal oproepen, maar er is geen koppeling tussen met de overige basisstations. De betreffende zender(s) draait/draaien dan op zichzelf.

Indien 1 of meerdere zenders geen failsoft ondersteunen, dan moet dit een configuratiefout zijn, maarja daar zou je bijna gewend aan gaan raken...

Groeten, Peter.


Ierlandfan

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 3 maart 2005, 19:06:47
Het blijft Tetra en failsoft stond als optie vermeld dus ik denk ik stel de vraag maar...

De configuratiefoutjes...ja, dat kan...het is een complex system tenslotte. Het is goed dat iemand die eruit haalt.
Keep up the good work!! Dat is in ieder belang, of je nu voor of tegen bent. (of bedoelde je dit nu sarcastisch?)


Ierlandfan

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 4 maart 2005, 17:02:06
Wellicht heb je hier wat aan:

GMS systeem:
GMS bestaat uit een centrale UNIX server die via een LAN netverk met een aantal Windows cliënts in verbinding staat. Verder kan aan deze structuur nog een aantal koppelingen hangen en via netverk ingebeld worden op de server.

Op de server wordt ORACLE database geïnstalleerd en met Samba_server conversie Windows cliënts communiceren met UNIX server en database. Op de cliënt wordt Oracle cliënt geïnstalleerd.

Server programmeertaal is Tcl script taal, met een deel programmeertaal C++. Cliënt programma is helemaal in script taal Tcl/Tk geschreven.  Cliënt is gevoon een PC.

Update: c2000 server gebruikt (Motorola) Dimetra 5.1
volgens http://www.minbzk.nl/contents/pages/8092/BriefTetraNed.pdf