Uitleen materiaal RN verbeteren?

Auteur Topic: Uitleen materiaal RN verbeteren?  (gelezen 6531 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Gepost op: 18 februari 2012, 17:21:41
Goed gewerkt!

We kunnen constateren dat een quad veel uitkomsten biedt bij een dergelijke inzet. Daarnaast is ook gebleken dat een eigen officieel reddingsbrigadevoertuig voor het vervoer van personeel en materieel eigenlijk onontbeerlijk is. Vaak was het voor omstanders niet duidelijk dat er hulpverleners onderweg waren naar een incident. Nu nog een manier zien te vinden om deze wensen te verwezenlijken.

Ik denk dat dit toch wel een van de grootste problemen is binnen de "operationele" brigades, er wordt al jaren gesproken over het leveren van voertuigen vanuit RN t.b.v. de rampenbestrijding...

Nu zie je dat brigades die niet niet dagelijks een voertuig nodig hebben rondrijden met privé of gehuurde voertuigen. Soms zelfs met aan alle kanten magneetplaten en amberpitten, om de boel nog een beetje herkenbaar en opvallend te maken. Andere brigades rijden dan weer rond in brandweervoertuigen, bij gebrek aan eigen auto's.

Het mooiste zou hiervoor zijn dat alle brigades met een rampeneenheid een multifunctioneel voertuig krijgen via de BZK, die primair is voor rampenbestrijding, maar daarnaast ook voor andere taken gebruikt kan worden. (uitruk, evenementen, ondersteuning bij bewakingen e.d.) Brigades die aanvullende voertuigen nodig hebben (strand bijv), dienen dat dan nog gewoon zelf te regelen.

En het lijkt me ook een mooie ontwikkeling als RN dan een pool heeft met reserve en bijzondere voertuigen, waar brigades "makkelijk" gebruik van kunnen maken. Zo zou in veel gevallen een VC of een 'mobiel steunpunt' een toegevoegde waarde hebben bij evenementen, en zoals in dit geval bij ijsbewakingen. Dan kan je even binnen zitten om op te warmen, heb je meteen een agregraat (bijvoorbeeld voor verwarming behandeltent en niet te vergeten de koffiemachine), en natuurlijk een plek voor de leidinggevende. Brigades die niet standaard een auto voor de deur hebben staan, kunnen dan een dienstauto of busje meekrijgen indien zij een geplande activiteit hebben waarbij vervoer nodig is... Wat je daar dan qua eisen aan op kan hangen is dat de voertuigen alleen gebruikt worden voor operationele diensten en het om een "RVR brigade" gaat.




kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #1 Gepost op: 18 februari 2012, 17:42:51
Zo zou in veel gevallen een VC of een 'mobiel steunpunt' een toegevoegde waarde hebben bij evenementen, en zoals in dit geval bij ijsbewakingen.

Je zou ook gebruik kunnen maken van de VC's  die bij het Rode Kruis in gebruik zijn.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 18 februari 2012, 21:52:53
Je zou ook gebruik kunnen maken van de VC's  die bij het Rode Kruis in gebruik zijn.
Och, en er staan vast al wat VC,s van de brandweer te verstoffen. ;)


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #3 Gepost op: 18 februari 2012, 22:05:20
Och, en er staan vast al wat VC,s van de brandweer te verstoffen. ;)

Reddingsbrigade Nederland heeft 2 eigen VC's, paar jaar geleden overgenomen van de Brandweer omdat ze voor hen niet meer voldeden (te klein ofzo?). Helemaal netjes in Reddingsbrigade-oranje, alles erop en eraan. Maar die zien we alleen maar grote oefeningen, voor de rest staan ze volgens mij inderdaad te verstoffen in een schuurtje. Ik geloof dat je ze als individuele Reddingsbrigade wel mag gebruiken voor evenementen enzo, maar dan moet je ze wel huren van de bond... En die kosten hebben veel brigades er gewoon niet voor over..

Als ze inderdaad gratis te leen waren, zouden ze veel vaker gebruikt worden denk ik.

Komt trouwens ook nog bij dat al het landelijke materiaal van RN in IJmuiden staat, en niet lekker centraal in Utrecht ofzo. Voor ons is dit een flinke drempel om spullen van de bond te lenen/huren, je moet het toch steeds halen en brengen en dan alleen tijdens kantoortijden. Dat is best onhandig voor een vrijwilligersorganisatie....

Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #4 Gepost op: 18 februari 2012, 22:16:40
en de foto:



 8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 18 februari 2012, 22:20:15
Komt trouwens ook nog bij dat al het landelijke materiaal van RN in IJmuiden staat, en niet lekker centraal in Utrecht ofzo. Voor ons is dit een flinke drempel om spullen van de bond te lenen/huren, je moet het toch steeds halen en brengen en dan alleen tijdens kantoortijden. Dat is best onhandig voor een vrijwilligersorganisatie....

.
Maar dan moeten jullie kosten maken om bv een quad of auto te huren. Moeten jullie die kosten geheel zelf dragen, of kunnen jullie dat declareren bij RN?


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #6 Gepost op: 18 februari 2012, 22:54:49
Ik zou graag zien dat de bond meer zou investeren (in samenwerking met min. BZK) in dit soort operationele ondersteuning. Zorg dat je dit soort dingen dan via de (toekomstige) RVR's kan regelen, en dat de eenheden ook verspreid staan door het land. Daar zou al wel sprake bij zijn bij een nieuwe VC die het wagenpark komt versteken(?)

Het materiaal kan dan op lokale schaal worden ingezet en heb je een keer een groot evenement met veel brigades of er is echt stront aan de knikker, dan heb je voldoende materiaal om daar een "oranje dorp" op te bouwen... Dit blijft nu vaak beperkt tot een VC en een tent, beetje jammer als je daar dan staat met +100 man, dan zou een verzorgingswagen o.i.d. goed van pas komen.


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #7 Gepost op: 19 februari 2012, 07:36:19
Lijkt me een leuke uitdaging om al die spullen die nu ergens onder het stof staan en bijna niet ingezet worden efficiënter in te kunnen gaan zetten. Misschien een nieuw topic?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 19 februari 2012, 10:11:44
. Misschien een nieuw topic?
Bij deze. ;)


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #9 Gepost op: 20 februari 2012, 09:26:21
Als ik een inschatting moet maken over het ophalen van een auto uit zwolle bij de bond, dan ben je voor het ophalen en wegbrengen van een auto €162.40 kwijt. (29 cent per kilometer). Voor dit geld is een auto huren goedkoper. Ik kan me niet voorstellen dat de bond auto's gratis kan laten rijden voor bewakingen..

9910001
9910001