Uitleen materiaal RN verbeteren?

Auteur Topic: Uitleen materiaal RN verbeteren?  (gelezen 6535 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #10 Gepost op: 20 februari 2012, 16:58:13
Reddingsbrigade Nederland heeft 2 eigen VC's, paar jaar geleden overgenomen van de Brandweer omdat ze voor hen niet meer voldeden (te klein ofzo?).
Joost,

Na de introductie van C2000 is gebleken dat een VC overbodig was.

De VC werd gebruikt om de RAC te ontlasten en om te zorgen dat alle (analoge) communicatiemiddelen op het incidentterrein te ontvangen of te bereiken waren. Met de komst van C2000 is gebleken dat dat niet meer nodig was. Want bereik was geen probleem meer en door de beschikbaarheid van meerdere gesprekgroepen kon de RAC gewoon met andere brandweerclusters communiceren. Een paar portofonisten er tussen en een VC is overbodig. Een maatje te klein ja....


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #11 Gepost op: 20 februari 2012, 19:39:24
Joost,

Na de introductie van C2000 is gebleken dat een VC overbodig was.


Als ik goed geïnformeerd ben dan heeft de reddingsbrigade (bijna) geen C2000 maar werken zij op dezelfde kanalen als het Rode Kruis.

En als alles dan alsnog uitvalt hebben we nog altijd DARES die de garantie geeft dat als alles uitvalt dat zij nog geruime tijd voor de communicatie kunnen zorgen
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #12 Gepost op: 20 februari 2012, 19:50:19
Als ik goed geïnformeerd ben dan heeft de reddingsbrigade (bijna) geen C2000 maar werken zij op dezelfde kanalen als het Rode Kruis.

En als alles dan alsnog uitvalt hebben we nog altijd DARES die de garantie geeft dat als alles uitvalt dat zij nog geruime tijd voor de communicatie kunnen zorgen
Joost heeft het over het overbodig worden van brandweer VC's vanwege C2000. Ik heb het niet over C2000 van reddingsbrigades, maar over de brandweer. Overigens gaat er dit jaar een uitlevering van C2000 apparatuur plaatsvinden door Reddingsbrigade Nederland. Sterker nog, in onze R3 is het mobilofoonpaneel al ingebouwd, nu de mobilofoon nog. In april is er een bijeenkomst over gebruik, beheer etc. van C2000 apparatuur. Maar dat terzijde. Nu weer terug naar het topic.


nrkvbdnh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,153
  • nrk verbindingsdienst noord holland
Reactie #13 Gepost op: 20 februari 2012, 21:12:44
Als ik goed geïnformeerd ben dan heeft de reddingsbrigade (bijna) geen C2000 maar werken zij op dezelfde kanalen als het Rode Kruis.

En als alles dan alsnog uitvalt hebben we nog altijd DARES die de garantie geeft dat als alles uitvalt dat zij nog geruime tijd voor de communicatie kunnen zorgen
Hallo even voor de goede oorde de reddingsbrigade gebruikt eigen kanalen. En heeft de RB op rednet 4 een koppeling met het rode kruis (E). En ja dares daar mogen wij niet mee werken want wij hebben geen ammateur zendmachteging .
Dus wij werken niet op de zelfde frequensies.
nederlandse rode kruis verbindingsdienst noord holland  AED bediennaar/matriaalbeheerder VBD-NW


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #14 Gepost op: 22 februari 2012, 15:52:12
voor we helemaal overgaan op verbindingen, de opmerking van Rob van Munster ging over de reden waarom de VC's van de Brandweer zijn overgegaan naar de Reddingsbrigade. Deze wagens dienden bij de brandweer ter ondersteuning van de verbindingen, maar werden met de komst van C2000 overbodig. De Reddingsbrigade gaat nu zelf ook (deels) over op C2000 en daarmee is even de vraag wat er met de wagens gaat gebeuren.

Maar terug naar de reden van dit nieuwe topic: RN heeft als koepelorganisatie van 180 zelfstandige brigades de beschikking over relatief weinig financiele middelen. Het meeste materiaal is dan ook bezit bij de brigades zelf of bijvoorbeeld bij een gemeente als opdrachtgever voor de strandbewaking. De koepelorganisatie beschikt over enkele vaar- en voertuigen in principe voor grote rampen, evenementen etc. In de praktijk worden vooral de boten ook wel gebruikt als leen- of huurboot voor brigades die hun eigen materiaal in onderhoud hebben of tijdelijk meer capaciteit nodig hebben. De voertuigen worden voor het landelijk bureau als 'bedrijfswagen' gebruikt.

Omdat niet alle brigades gebruik (kunnen) maken van het materiaal, worden de kosten voor gebruik doorberekend naar een brigade die er gebruik van maakt. Dit komt ook voort uit een stukje democratie: ongeveer de helft van de brigades heeft geen actieve bewakende rol, maar verzorgt voornamelijk opleidingen in het zwembad of doet aan reddingssport. Zij hebben dan ook geen behoefte aan (leen)materiaal en willen hier ook niet aan meebetalen. Als de koepel op 'eigen' kosten een materiaaluitleen gaat inrichten, wordt dit uiteindelijk toch doorbelast aan de brigades. En dan moet een brigade die niks met boten doet aan hun leden uitleggen dat de contributie omhoog gaat omdat er extra boten zijn aangeschaft voor andere brigades...

In mijn ogen zit er nog wel ruimte voor verbetering in het uitlenen van het huidige materiaal. Zo kun je nu alleen tijdens kantoortijden terecht in IJmuiden. Het zou mooi zijn als er ergens bij Utrecht een depot was waar je op zaterdagochtend gewoon een boot kon ophalen en zondagavond terugbrengen. En ook meer kleiner materiaal: porto's, zaklampen, overlevingspakken, redvesten etc. Ook tijdelijk auto's gebruiken zou mooi zijn, maar dan kom je wel op een kostenverhaal: in de zomer willen alle brigades auto's lenen en in de winter staan ze dan te verstoffen...

Ik begrijp ook dat het lastig is met personeel enzo. Dat werkt nu allemaal in IJmuiden en met vaste werktijden enzo. Maar ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat je digitaal materiaal kunt reserveren en dat je dan een code krijgt gemaild of ge-sms't waarmee je de loods binnenkan (pincode-slot) waar het staat!?

Nog meer mensen goede ideeen!?
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #15 Gepost op: 22 februari 2012, 20:00:37
@Joost

Ik neem aan dat RN staat voor Reddingsbrigade Nederland?

Waarom zouden de voertuigen 's winters stil moeten staan. Ik denk dat er eens bekeken moet worden wat de RN zou kunnen doen in de winter. Waarom geen "IJs reddingen" bijvoorbeeld?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #16 Gepost op: 22 februari 2012, 22:00:35
Voertuigen die zo'n beetje iedere dienst op pad gaan of continue op de uitruk staan moet je ook niet uit een landelijke pool willen halen. 90% van het voertuigen tekort is opgelost als er bij iedere rampeneenheid een multifunctioneel voertuig komt te staan, via een bruikleenovereenkomst... Hierover wordt al jaren over gesproken volgensmij? Je bent dan bij een actie buiten de bewakingsdiensten om niet meteen je hele operationele capaciteit kwijt bijvoorbeeld, strandvoertuigen kunnen dan lekker op het strand blijven bij ondersteuning elders in de regio...

Voor bijzondere voertuigen of indien er ergens wat meer capaciteit nodig is (grote evenementen, personenvervoer, oefeningen e.d.) kan je dan putten uit een landelijke c.q. regionale pool. Daarnaast ken ik veel brigades die juist buiten het strandseizoen meer voertuigcapaciteit nodig hebben...

Je kan dan ook weer binnen een RVR gaan schuiven(in combinatie met de faciliteiten vanuit RN), wat hier al regelmatig gebeurd, voornamelijk bij incidentele inzetten. Wat je dan soms hebt is dat leden van brigade A, op een boot van brigade B zitten, in het verzorginggebied van brigade C zitten, waarbij het geheel gecoordineerd wordt vanuit een wagen van RN. Het is in het begin een beetje wennen, maar inmiddels kent iedereen elkaar hier van gezicht en kan prima samenwerken. Je hebt uiteindelijk dus minder spullen en mensen nodig, maar je behaalt wel betere resultaten over de hele regio gezien. Daarbij komt dat je als vrijwilliger dan ook op veel meer plekken komt, wat het met name voor de binnenwater collega's een stuk afwisselender maakt. Het zal me ook niks verbazen dat er hier over een tijdje één centrale opleidingslocatie komt voor alle "open water" waterhulpverlening opleidingen, zodat iedereen op dezelfde golflengte zit. O0

Dat dit niet allemaal voor nop kan is natuurlijk duidelijk, het zou mooi zijn als hier geld vanuit de overheid voor komt. (onder de noemer operationele ondersteuning ofzo?) Je moet ook niet vergeten dat je met een groot "reclame bord" rondrijdt, RN heeft er dus ook voordelen van, en wellicht kunnen er ook nog wat Interpolis stikkers bij... **De preventiemannetjes van Interpolis! U vind ze in dit voertuig!** ;D

Dat bijvoorbeeld brandstofkosten en dergelijke voor rekening van de brigade komen lijkt me overigens logisch.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 22 februari 2012, 22:03:11
Dat bijvoorbeeld brandstofkosten en dergelijke voor rekening van de brigade komen lijkt me overigens logisch.
Hoezo? je zou toch ook een tankpas voor de brigades kunnen invoeren? Zodat de brandstofkosten door de RN betaald kunnen worden?


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #18 Gepost op: 22 februari 2012, 22:11:28
Hoezo? je zou toch ook een tankpas voor de brigades kunnen invoeren? Zodat de brandstofkosten door de RN betaald kunnen worden?

Als daar dan ook nog geld voor is graag! Maar het is nu ook met de stationeringsovereenkomsten zo dat de brigade de brandstof en onderhoudskosten betalen. Ook als er ergens wat materiaal geleend wordt is het gebruikelijk dat alles schoongemaakt en met een volle tank terugkomt. Het is eigenlijk best krom dat er voor nationale inzetten en oefeningen wel een reiskostenvergoeding is, maar de kosten voor de eenheid zelf naar mijn weten niet kunnen worden teruggevraagd.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #19 Gepost op: 22 februari 2012, 22:21:16
Hoezo? je zou toch ook een tankpas voor de brigades kunnen invoeren? Zodat de brandstofkosten door de RN betaald kunnen worden?

Het wordt misschien eentonig, maar blijft terechtkomen: RN heeft van zichzelf eigenlijk nauwelijks geld. Het budget van RN voor dit soort zaken komt uit de bijdragen van de individuele brigades en uiteindelijk dus de brigadeleden. Als RN de brandstofkosten gaat betalen, gaan dus in de praktijk de brigades die niet of nauwelijks kilometers maken, meebetalen aan de brigades die veel kilometers maken. RN is een koepel die democratisch wordt bestuurd door alle brigades, dus dan zou je dit in stemming moeten brengen in de jaarvergadering. Ik kan je nu al vertellen dat er meer brigades moeten gaan betalen dan er van profiteren, dus zal de uitslag negatief zijn....

Daarnaast zou dat misschien ook wel wat vreemd zijn, dat je brigades die op de kilometers (en daarmee de centen) letten gaat straffen t.o.v. collega's die maar lekker rondjes rijden.

Het blijft gewoon heel lastig: aan de ene kant willen we dat RN van alles voor ons zelf regelt, maar uiteindelijk vormen alle brigades samen zelf RN. En als we bij onze brigade moeten kiezen tussen geld steken in RN voor algemeen gebruik door alle brigades of in onze eigen mensen of spullen, dan wordt het toch dat laatste. En omdat dat voor alle 180 brigades geldt, komen we niet veel verder, tenzij er een derde partij geld in wil steken. Zoals Interpolis nu doet en MinBZK dat al jaren doet voor de Rampenvloot.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch