Voertuigen die zo'n beetje iedere dienst op pad gaan of continue op de uitruk staan moet je ook niet uit een landelijke pool willen halen. 90% van het voertuigen tekort is opgelost als er bij iedere rampeneenheid een multifunctioneel voertuig komt te staan, via een bruikleenovereenkomst... Hierover wordt al jaren over gesproken volgensmij? Je bent dan bij een actie buiten de bewakingsdiensten om niet meteen je hele operationele capaciteit kwijt bijvoorbeeld, strandvoertuigen kunnen dan lekker op het strand blijven bij ondersteuning elders in de regio...
Voor bijzondere voertuigen of indien er ergens wat meer capaciteit nodig is (grote evenementen, personenvervoer, oefeningen e.d.) kan je dan putten uit een landelijke c.q. regionale pool. Daarnaast ken ik veel brigades die juist buiten het strandseizoen meer voertuigcapaciteit nodig hebben...
Je kan dan ook weer binnen een RVR gaan schuiven(in combinatie met de faciliteiten vanuit RN), wat hier al regelmatig gebeurd, voornamelijk bij incidentele inzetten. Wat je dan soms hebt is dat leden van brigade A, op een boot van brigade B zitten, in het verzorginggebied van brigade C zitten, waarbij het geheel gecoordineerd wordt vanuit een wagen van RN. Het is in het begin een beetje wennen, maar inmiddels kent iedereen elkaar hier van gezicht en kan prima samenwerken. Je hebt uiteindelijk dus minder spullen en mensen nodig, maar je behaalt wel betere resultaten over de hele regio gezien. Daarbij komt dat je als vrijwilliger dan ook op veel meer plekken komt, wat het met name voor de binnenwater collega's een stuk afwisselender maakt. Het zal me ook niks verbazen dat er hier over een tijdje één centrale opleidingslocatie komt voor alle "open water" waterhulpverlening opleidingen, zodat iedereen op dezelfde golflengte zit.
Dat dit niet allemaal voor nop kan is natuurlijk duidelijk, het zou mooi zijn als hier geld vanuit de overheid voor komt. (onder de noemer operationele ondersteuning ofzo?) Je moet ook niet vergeten dat je met een groot "reclame bord" rondrijdt, RN heeft er dus ook voordelen van, en wellicht kunnen er ook nog wat Interpolis stikkers bij... **De preventiemannetjes van Interpolis! U vind ze in dit voertuig!**
Dat bijvoorbeeld brandstofkosten en dergelijke voor rekening van de brigade komen lijkt me overigens logisch.