Meen jij dit nu serieus?
Een cursus is overdreven, maar ik hoor de laatste tijd steeds meer negatieve geluiden over
persfotografen. Er wordt in veel topics afgegeven op 112-fotografen, maar de laatste tijd zijn er steeds meer incidenten met persfotografen die menen alles te mogen "omdat zij zelf het gevaar prima in kunnen schatten". Met als gevolg dat er bij een flatbrand een fotograaf uit een brandende ruimte komt lopen terwijl de brandweerlieden nog niet binnen zijn en een slachtoffer die nota bene tijdens een gecontroleerde bevrijding vraagt of de fotograaf nou echt vol van voren moet fotograferen. En dat zijn dan slechts twee voorbeelden die
ik in de praktijk heb meegemaakt...
Uiteraard is persvrijheid ontzettend belangrijk. En uiteraard zijn er veel meer 'goede' persfotografen dan betweters die menen alles te mogen. Het probleem is alleen dat de hulpdiensten zich wel verantwoordelijk blijven voelen voor de fotografen, dus het is wachten tot het een keer mis gaat. Dat een fotograaf meent in een brandende ruimte te moeten fotograferen vind ik al bijzonder, maar als deze dan het loodje legt wordt de brandweer erop aangekeken.
Even los van deze situatie (alhoewel ik gezien de eerdere filmpjes ook het idee heb dat deze meneer een uiterst slechte band met de hulpverleners heeft), maar ik ben benieuwd wanneer het een keer mis gaat