Journalist Niels Damstra aangehouden na niet voldoen aan identificatieplicht - Apeldoorn 19-02-2012

Auteur Topic: Journalist Niels Damstra aangehouden na niet voldoen aan identificatieplicht - Apeldoorn 19-02-2012  (gelezen 30538 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

r1200gs

• Senior gebruiker
Dit soort klanten zijn mijn ogen niet de gene die op een goede en verantwoordemanier de pers vertegenwoordigt. Dit soort klanten staan nog net niet met een brood bok een pd pm mast de meest weet ik wat voor foto te nemen.
Ja daar heb ik geen goed woord voor over.

Er zijn genoeg journalisten waar je goede afspraken kan maken in jet belang van het slt of onderzoek. Nee ik heb niet met elke journalist een probleem.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Sorry maar het "eenzijdige" is wel hoe een persoon iets zelf heeft ondervonden............

Ik vind de opmerking "dit soort klanten" erg kleinerend.    

Laten we  wachten op het verhaal van de andere zijde.  Daarnaast had betrokkene, in één filmpje meteen achter de afzetting kunnen worden gezet.  Maar hij is wel achter de afzetting gaan staan.  
In het andere filmpje was er géén afzetting.  De vraag is hierbij hoe groot dan de ring is.   Plaats delict  hoe ruim wil je die nemen?

Ik neem aan dat je de rest van de info ook gezien hebt ... Dan mag er gerust gesproken worden over iemand die stelselmatig ''tot het randje'' gaat. Werk met elkaar samen en doe normaal.

Als een politieagent vraagt om niet op de foto gezet te worden, dan kun je dat negeren en tóch gewoon doen, alleen dan is de afzetting dus de volgende keer aan het begin van de straat en komt er helemaal geen pers in de cirkel ... Heb je dan je doel bereikt ?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Brenno de Winter @brenno
@nielsdamstra heeft zijn camera terug. pic.twitter.com/hink2J9r
Geretweet door Niels Damstra
19 februari 12 om 19:47 via Twitter for Windows Phone

Samen sterk in de hulpverlening!

Koos Grandioos

• Senior gebruiker
Officiële reactie van de politie:

Persverklaring aanhouding journalist

Op zondagochtend 19 februari rond 04.40 uur is er in Apeldoorn een freelance journalist aangehouden nadat deze herhaaldelijk weigerde zich te identificeren. De agent kende de man niet en kon nergens uit opmaken dat hij met een professionele nieuwsmaker te maken had. De man weigerde ook zijn politieperskaart te tonen. Het voorval vond plaats toen de agenten een aanrijding onderzochten, waarbij de bestuurder niet te vinden was.

Nadat de journalist is aangehouden toonde hij alsnog zijn identiteitsbewijs. Omdat in het wetboek van strafvordering is vastgelegd dat elke aangehouden verdachte moet worden voorgeleid voor een hulpofficier van justitie, is dat ook met deze journalist gebeurd.

Onderweg en in het politiebureau merkten de agenten dat de journalist zonder toestemming onderlinge gesprekken had opgenomen. Daarop is de camera van de man in beslag genomen. Later bleek dit ongegrond te zijn en is de camera direct teruggegeven aan de journalist.

De politie betreurt de gang van zaken. Zij had liever gezien dat de man zich direct als professioneel journalist kenbaar had gemaakt en betreurt de inbeslagname van de camera. Een goede relatie met journalisten is van maatschappelijk belang. Onderlinge samenwerking en professionaliteit zijn cruciaal voor beide partijen om hun werk te kunnen doen.

De politie heeft morgen, maandag 20 februari, de betrokken journalist uitgenodigd voor een gesprek.
Verbeter de wereld, begin bij je zelf!

Wouwie

• Senior gebruiker
En de reactie van Niels daarop;
@NielsDamstra
Persverklaring van de politie over aanhouding gelezen. Ik vraag me af of persvoorlichting de beelden heeft gezien. Zometeen online! #leugens

Hoguhugo

• Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
Officiële reactie van de politie:

Persverklaring aanhouding journalist
De politie heeft morgen, maandag 20 februari, de betrokken journalist uitgenodigd voor een gesprek.

Oftwel: een terughoudende, nette reactie.
De uitlatingen van HOvJ worden niet benoemd. Het blijft op dat punt een eenzijdig verhaal.

Ik hoop dat beide kanten morgen wat van het gesprek opsteken.
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo

kens62

• Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
Een portret dat zonder opdracht is gemaakt, mag alleen worden gepubliceerd als daarmee geen redelijk belang van de geportretteerde in gevaar komt. In veel gevallen gaat het dan om een privacybelang. Als de foto nieuwswaarde heeft, moet dit privacybelang worden afgewogen tegen het belang van vrije meningsuiting.

Daar Dhr. Damstra, mijn inziens, diverse malen bewust de grens van de persvrijheid heeft opgezocht door bewust hulpverleners van zeer dichtbij in beeld te brengen en deze beelden via diverse media, waaronder internet, te publiceren geeft hij aan dat zijn eigen vrijheid van meningsuitting boven die van de persvrijheid stelt en hiermee inbreuk maakt op het portretrecht van de in gebrachte hulpverlener.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever

WRRacing

• Geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • AED's redden een leven
ik heb hem bekeken maar in mijn ogen komt de politieman professioneel en vriendelijk over, maar ik kan het mis hebben.
De ene zijn dood is de andere zijn brood. Doe ff normaal, dan doe je al gek genoeg. Behandel de mensen in alles zoals je wilt dat ze jullie behandelen

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Eigenlijk veranderd het filmpje niet veel aan hoe ik in zijn algemeenheid denk over deze hele 'zaak' van vandaag. Een aantal dingen die mij opvallen (chronologisch gezien). De agent wil niet herkenbaar op de video. Daar kan een agent zeker zijn redenen voor hebben (wellicht onderdeel AT, speciale teams etc.). Desondanks heeft Niels wel het recht om te filmen op de openbare weg. In dat geval staat Niels dan in zijn gelijk. Punt is echter wel, dat je hier ook gewoon prima afspraken over kunt maken. Ik ken ook een aantal agenten die aangegeven hebben dat ze liever niet overal herkenbaar opkomen, omdat ze daarmee in privésfeer veel vragen krijgen van bekenden als ze ergens bij een ernstig incident zijn geweest. Met die agenten heb ik afspraken gemaakt: proberen het te vermijden, kan het niet dan op een creatieve manier er mee om gaan. Dat werkt hardstikke goed, ik heb tot op heden nog nooit problemen daarmee gehad. Die agenten begrepen ook heel erg goed dat het onmogelijk is om op alle foto's onherkenbaar gemaakt te worden, laat staan dat er nog eens 100 mensen met mobieltjes omheen staan te trappelen.

Punt twee: het tonen van je identiteitsbewijs. De politie heeft in het persbericht laten weten dat er sprake was van een eenzijdig ongeval waarbij de auto als gestolen stond geregistreerd. Dat houdt in dat er dus mogelijk sprake is van een misdrijf. Ik vind het persoonlijk uitermate dom dat je je als journalist, of je nou aan het werkt bent of niet, niet je ID-kaart laat zien. Ik heb altijd mijn ID-kaart bij mij en ben mij bewust van het feit dat om wat voor reden dan ook, de politie altijd om een ID-kaart kan vragen. Probleem? Nee hoor, heb niks te verliezen. Is het vervelend? Wellicht, maar het kost maar 10 seconde om een naam in een notitieblokje te schrijven en je kunt weer verder met filmen. Tenzij... zie punt een.

Punt drie: Niels lokt het uit. Jammer, het getuigt niet van professionaliteit. Tuurlijk, je staat in je recht omtrent het filmen op de openbare weg, maar als je al zo'n verleden heb, dan doe je het wat mij betreft ook wel om. Dat is ook uit de beelden te herleiden, Niels zegt duidelijk dat hij er een rel van gaat maken. Met de nauwe contacten die hij heeft bij de grote nieuwssites en in de politiek is dat dus appeltje eitje.

Beide partijen zitten dus fout, in mijn opinie is Niels meer in de fout gegaan(*) dan de politieagent. Maar goed, beide zitten fout. En zoals gezegd: samen afspraken maken, vriendelijk blijven en als het niet anders kan bel je gewoon direct de persvoorlichter op het piketnummer. Daar is een persvoorlichter toch voor?

(*) = Is het openbaren van C2000 portoverkeer niet toevallig strafbaar in Nederland?
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon