Journalist Niels Damstra aangehouden na niet voldoen aan identificatieplicht - Apeldoorn 19-02-2012

Auteur Topic: Journalist Niels Damstra aangehouden na niet voldoen aan identificatieplicht - Apeldoorn 19-02-2012  (gelezen 30215 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Politie en journalist leggen ruzie bij
Auteur: door Hemmy van Reenen |   maandag 20 februari 2012 | 20:10 | Laatst bijgewerkt op: maandag 20 februari 2012 | 20:17

 

APELDOORN - De politie Apeldoorn en freelance journalist Niels Damstra hebben maandagmiddag een uitgebreid gesprek gevoerd naar aanleiding van commotie zondagochtend, waarbij de journalist werd gearresteerd.

De onenigheid ontstond toen een van de aanwezige agenten bij een eenzijdig ongeval - een gestolen auto was in de sloot beland aan de Laan van de Mensenrechten - niet gefilmd wilde worden. De agent verzocht Damstra of hij hem alleen onherkenbaar kon filmen. Damstra wilde dat niet toezeggen, waarop de agent de cameraman zijn legitimatiebewijs vorderde. De journalist legde dat uit als een poging van de agent om hem te hinderen bij zijn werk en weigerde zijn id-kaart te geven. De cameraman werd vervolgens meegenomen en twee uur in een politiecel opgesloten. Zijn camera werd twaalf uur in beslag genomen.

"Journalisten mogen hulpverleners filmen en fotograferen," concludeert politiewoordvoerder Niels Nijman na afloop van het gesprek met de journalist, waarbij ook een vertegenwoordiger aanwezig was van journalistenvakbond NVJ en de districtschef van politie. "We moeten wederzijds begrip tonen voor elkaars werk. Als een politieman liever niet in beeld wil, kan een journalist daar rekening mee houden. De politie moet ruimte geven aan professionele journalisten als ze hun werk doen, maar dan moeten die journalisten zich wel herkenbaar presenteren. Ik zal de uitkomsten van het gesprek met de collega's bespreken."

Journalist Niels Damstra is tevreden met het gesprek dat hij maandag heeft gehad met de politie Apeldoorn over een te hoog opgelopen onenigheid.

Damstra: „De politie heeft excuses aangeboden voor het in beslag nemen van mijn camera, en voor het feit dat de hulpofficier van justitie mij heeft uitgescholden. Ze hebben toegegeven dat journalisten mogen filmen en fotograferen bij ongelukken en incidenten. Ik begrijp de politie wel. Het is een intuïtieve reactie van agenten dat ze vaak de privacy van slachtoffers en van zichzelf willen beschermen. Maar dat is niet hun taak. Wij moeten het nieuws in beeld brengen. Dat is een democratisch recht in Nederland.”

Bij het gesprek was ook Brenno de Winter van journalistenvakbond NVJ aanwezig. Hij is NVJ-bestuurslid voor de sectie freelancers. Damstra: „Juridisch gezien is het duidelijk: journalisten mogen agenten en slachtoffers van incidenten filmen op de openbare weg. Alleen weten niet alle agenten dat. Het is goed dat er uitgebreid over gesproken is. Het is een beetje een kwestie van geven en nemen. Begrip tonen voor elkaars werk.”



bron:stentor.nl


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Afgaande op alles wat ik hier nu heb gelezen, gehoord en gezien doet mij beseffen dat de desbetreffende HOVJ een correcte inschatting heeft gemaakt en daarbij zijn inschatting/observatie alles omvattend heeft weten te verwoorden.  O0


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Politie en journalist leggen ruzie bij
Auteur: door Hemmy van Reenen |   maandag 20 februari 2012 | 20:10 | Laatst bijgewerkt op: maandag 20 februari 2012 | 20:17

 

APELDOORN - De politie Apeldoorn en freelance journalist Niels Damstra hebben maandagmiddag een uitgebreid gesprek gevoerd naar aanleiding van commotie zondagochtend, waarbij de journalist werd gearresteerd.

Damstra: „Juridisch gezien is het duidelijk: journalisten mogen agenten en slachtoffers van incidenten filmen op de openbare weg. Alleen weten niet alle agenten dat. Het is goed dat er uitgebreid over gesproken is. Het is een beetje een kwestie van geven en nemen. Begrip tonen voor elkaars werk.”

bron:stentor.nl

Wat een schijnheilige uitspraak van die Damstra zeg! Walgelijk. Kijk eens naar de filmpjes van hem op youtube en de titels die erbij staan. Dat heeft totaal niks te maken met begrip tonen voor elkaars werk. Dat is proberen te hulpverlening in een kwaadlicht te stellen.
Ronduit walgelijk!

Excuses voor het deze wat ongenuanceerde reactie.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Stijders zo het toch bijna altijd.
Je doet iets op grond van je bevoegdheden en uiteindelijkwordt er door iemand wel ............


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Als ik zo'n figuur in mijn regio zou hebben maak ik mijn afzetting gewoon 4x zo groot. Echter hebben we gelukkig in A-A weinig van dit soort figuren.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Als ik zo'n figuur in mijn regio zou hebben maak ik mijn afzetting gewoon 4x zo groot. Echter hebben we gelukkig in A-A weinig van dit soort figuren.
Je kan best de afzetting 4x zo groot maken. Maar dan nog moet je een hele goede reden hebben om een journalist met een PPK de toegang tot dat afgezette gebied te weigeren.

Zie o.a. http://jure.nl/ao8788 waarbij een journalist ook de toegang is ontzegd tot een ruim afgezet gebied.

Nogmaals: alle begrip als deze journalist en de plaatselijke hermandad het niet goed met elkaar kunnen vinden. Ook prima als ze niet buiten het werk om bij elkaar op verjaardagsvisite komen. Dat hij geen tips krijgt van de politie: ook begrijpelijk.

Maar beiden (politie en pers) hebben zich aan de afspraken te houden t.a.v. toegang tot plaats incident. Afkeer van een bepaalde persoon of het medium waar hij/zij voor werkt mag geen reden zijn voor ruime afzettingen of weigeren van toegang tot plaats incident. Als je dat als politie doet, ben je juist heel erg in die hoek van machtsmisbruik bezig.

Peen
Redacteur van


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Het blijft gewoon een lastige za(a)k, zo'n journalist. De politie moet oppassen geen machtsmisbruik te plegen, terwijl die journalist imho hetzelfde doet. Hij gebruikt de wet als schermmiddel om gedaan te krijgen wat hij wil en zoekt daar ook graag de confrontatie over op. Ik hoop dat er straks genoeg redenen zijn om hem zijn PPK (als hij die al heeft) af te nemen. Dan kan hem iig de toegang geweigerd worden achter het lint.

Het is al eerder gezegd, behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden. Respect is ver te zoeken bij deze persoon, alleen sensatie :|
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Ik hoop dat er straks genoeg redenen zijn om hem zijn PPK (als hij die al heeft) af te nemen. Dan kan hem iig de toegang geweigerd worden achter het lint.
Wat hier gebeurt is echt geen reden om iemand zijn PPK af te nemen hoor. Je kan het onbeschoft noemen (en er over discussiëren wie er dan als eerste over de schreef gaat) maar er is geen sprake van het vernielen van sporen of het hinderen van hulpverleners, bijvoorbeeld. Nogmaals: geüniformeerden mogen in beeld gebracht worden volgens de Hoge Raad, dus wat dat betreft deed hij (volgens de regels) niets fout.

Nogmaals: dat ze hem daar wel (figuurlijk) kunnen schieten is iets anders, en dat hij misschien handiger eraan zou doen om zich collegialer naar de politie op te stellen: mwah. Maar dat is blijkbaar zijn manier van omgaan met het plaatselijke blauw.

Peen
Redacteur van


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Je kan best de afzetting 4x zo groot maken. Maar dan nog moet je een hele goede reden hebben om een journalist met een PPK de toegang tot dat afgezette gebied te weigeren.

Snap ik, loop al een tijdje mee. Ik had het in dit geval ook alleen over dit specifieke geval.

Mijn ervaring met de pers is goed. Ik heb nagenoeg nooit problemen met ze gehad. Het is een spelletje van geven en nemen. Ik moet mijn werk kunnen uitvoeren en zij moeten kunnen werken, maar niet ten kosten van alles. In overleg is er een heleboel mogelijk.

Het figuur wat zich journalist noemt in dit flimpje verpest het met zijn gedrag wel voor de lokale pers. Hij zet de pers wel in een slecht daglicht.

Op vragen geef ik standaard geen antwoord. Verwijs altijd naar de aanwezige chef of de afd. persvoorlichting.


112fotograaf

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
Als ik zo zijn filmpjes zie zal dit vast niet de eerste en ook niet de laatste keer zijn geweest dat hij in een cel is gestopt.