Politie en journalist leggen ruzie bij
Auteur: door Hemmy van Reenen | maandag 20 februari 2012 | 20:10 | Laatst bijgewerkt op: maandag 20 februari 2012 | 20:17
APELDOORN - De politie Apeldoorn en freelance journalist Niels Damstra hebben maandagmiddag een uitgebreid gesprek gevoerd naar aanleiding van commotie zondagochtend, waarbij de journalist werd gearresteerd.
De onenigheid ontstond toen een van de aanwezige agenten bij een eenzijdig ongeval - een gestolen auto was in de sloot beland aan de Laan van de Mensenrechten - niet gefilmd wilde worden. De agent verzocht Damstra of hij hem alleen onherkenbaar kon filmen. Damstra wilde dat niet toezeggen, waarop de agent de cameraman zijn legitimatiebewijs vorderde. De journalist legde dat uit als een poging van de agent om hem te hinderen bij zijn werk en weigerde zijn id-kaart te geven. De cameraman werd vervolgens meegenomen en twee uur in een politiecel opgesloten. Zijn camera werd twaalf uur in beslag genomen.
"Journalisten mogen hulpverleners filmen en fotograferen," concludeert politiewoordvoerder Niels Nijman na afloop van het gesprek met de journalist, waarbij ook een vertegenwoordiger aanwezig was van journalistenvakbond NVJ en de districtschef van politie. "We moeten wederzijds begrip tonen voor elkaars werk. Als een politieman liever niet in beeld wil, kan een journalist daar rekening mee houden. De politie moet ruimte geven aan professionele journalisten als ze hun werk doen, maar dan moeten die journalisten zich wel herkenbaar presenteren. Ik zal de uitkomsten van het gesprek met de collega's bespreken."
Journalist Niels Damstra is tevreden met het gesprek dat hij maandag heeft gehad met de politie Apeldoorn over een te hoog opgelopen onenigheid.
Damstra: „De politie heeft excuses aangeboden voor het in beslag nemen van mijn camera, en voor het feit dat de hulpofficier van justitie mij heeft uitgescholden. Ze hebben toegegeven dat journalisten mogen filmen en fotograferen bij ongelukken en incidenten. Ik begrijp de politie wel. Het is een intuïtieve reactie van agenten dat ze vaak de privacy van slachtoffers en van zichzelf willen beschermen. Maar dat is niet hun taak. Wij moeten het nieuws in beeld brengen. Dat is een democratisch recht in Nederland.”
Bij het gesprek was ook Brenno de Winter van journalistenvakbond NVJ aanwezig. Hij is NVJ-bestuurslid voor de sectie freelancers. Damstra: „Juridisch gezien is het duidelijk: journalisten mogen agenten en slachtoffers van incidenten filmen op de openbare weg. Alleen weten niet alle agenten dat. Het is goed dat er uitgebreid over gesproken is. Het is een beetje een kwestie van geven en nemen. Begrip tonen voor elkaars werk.”
bron:stentor.nl