Alarmnummer 1-1-2 word niet goed gebruikt

Auteur Topic: Alarmnummer 1-1-2 word niet goed gebruikt  (gelezen 4742 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 20 februari 2012, 21:32:26
Meestal kom je via het 0900 nummer bij een politiebureau terecht, en niet op de meldkamer. Je zult er nooit op aan worden gesproken als je via 112 een melding doet van een containerbrand. ;)

Teleservice van de politie toch? Dat zit dan ook nog regelmatig in dezelfde toko als de GMK...

Haageneesch

• Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #11 Gepost op: 20 februari 2012, 21:35:27
De politie kan je neem ik aan gewoon intern of extern doorverbinden met de meldkamer brandweer ? (geen ervaring mee)
Ja hoor, die zetten je wel door. Je kan ook in de telefoongids kijken voor het directe nummer van de brandweer voor niet-spoedeisende meldingen (een gewoon 070-nummer, of een ander lokaal net-nummer)

Kevin R.

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 21 februari 2012, 16:18:24
Minder meldkamers en minder schakelen

Den Haag- Alarmnummer 112 gaat binnenkort op de schop. Binnenkort wordter niet meer gevraagd: 'Wie wilt u spreken: ambulance brandweer of politie?' In plaats daarvan informeert de centralist 'Wat wilt u melden?

Burgers in nood kunnen direct hun verhaal doen, en de centralist bepaald volgens welke hulpdiensten kunnen uitrukken. Deze nieuwe werkwijze moet er voor zorgen dat iemand die te maken krijgt met een overval, brand of bijvoorbeeld een hartstilstand sneller word geholpen. Een beller wordt in principe niet meer doorgeschakeld, zoals nu, maar krijgt op 112 nu één multidisciplinaire medewerker te maken die de juiste hulpdiensten op pad stuurt.
wanneer er blijkt dat iemand dringend medisch advies nodig heeft, is er in de centrale de benodigde kennis aanwezig om er iemand telefonisch door de eerste benauwden momenten te loodsen. ''Denk bijvoorbeeld aan tips hoe je het slachtoffer het best kunt neerleggen tot de ambulance er is'' vertel een woordvoeder van ministerie. Sneller hulp bieden is niet de enigste reden voor de reorganisatie. Er gaat ook een harde bezuiniging achter schuil. Het kabinet wil namenlijk in 2015 10 miljoen besparen op de meldkamers. Dit bedrag moet oplopen tot, vanaf 2021, 50 miljoen. Deze bezuinigingen stonden al in het regeerakkoord.
Van de huidige 25 meldkamers zijn er straks nog maar 10 over. In eerdere plannen was er zelfs spraken van nog maar 3 meldkamers, maar dat is op verzet gestuit, en minister Opstelten zag zelf ook bezwaren. Uit onderzoek bleek vervolgens ook dat de geoogde bezuinigingen ook haalbaar zijn met 10 meldkamers.
Door 15 meldkamers af te stoten, wordt er minder uitgegeven aan huistvestigingen en ICT. Tien centrales kunnen ook met minder man worden bemand, wat ook weer een besparing oplevert. Het is nog onduidelijk hoeveel werknemers hun baan zullen verliezen.

BRON: Noordhollands Dagblad van dinsdag 21 Februari 2012

Nick

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 21 februari 2012, 17:41:02
Minder meldkamers en minder schakelen

Den Haag- Alarmnummer 112 gaat binnenkort op de schop. Binnenkort wordter niet meer gevraagd: 'Wie wilt u spreken: ambulance brandweer of politie?' In plaats daarvan informeert de centralist 'Wat wilt u melden?

Burgers in nood kunnen direct hun verhaal doen, en de centralist bepaald volgens welke hulpdiensten kunnen uitrukken. Deze nieuwe werkwijze moet er voor zorgen dat iemand die te maken krijgt met een overval, brand of bijvoorbeeld een hartstilstand sneller word geholpen. Een beller wordt in principe niet meer doorgeschakeld, zoals nu, maar krijgt op 112 nu één multidisciplinaire medewerker te maken die de juiste hulpdiensten op pad stuurt.
BRON: Noordhollands Dagblad van dinsdag 21 Februari 2012

Ik vraag me af wat er daadwerkelijk aan tijdswinst wordt geboekt en of dit opweegt tegen eventueel minder door kunnen vragen door de centralist. Ik kan me zo voorstellen dat iemand zonder bepaalde achtergrond minder goede meldingen kan doorgeven aan de eenheden op straat (via GMS). Hopelijk zit ik er naast ;).

Zijn er al ervaringen in den lande met multidisciplinaire centralisten? En zo ja, hoe wordt dit ervaren?
Senior GGP / Oost-Brabant

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Reactie #14 Gepost op: 21 februari 2012, 18:09:18
Ik vraag me af wat er daadwerkelijk aan tijdswinst wordt geboekt en of dit opweegt tegen eventueel minder door kunnen vragen door de centralist. Ik kan me zo voorstellen dat iemand zonder bepaalde achtergrond minder goede meldingen kan doorgeven aan de eenheden op straat (via GMS). Hopelijk zit ik er naast ;).

Zijn er al ervaringen in den lande met multidisciplinaire centralisten? En zo ja, hoe wordt dit ervaren?
Ik denk dat dit wel kan helpen. Zo was ik ooit op een avond getuige van een rare situatie, ik zag op de verte 2 fietsers staan, 1 iemand op de grond liggen en een opstootje. Ik belde 1-1-2 en de vraag is, wat wil je? Als je geen ervaring hebt met 1-1-2 zit je raar te kijken, ja ik wil ambulance want er ligt iemand op de grond, ja ik wil politie want er wordt gevochten. Je moet dan net weten dat je dan gewoon om de ambulance kan vragen en dat zij dan de politie wel mee alarmeren!
Hobby Bobby eenheid Den Haag

1300001-MR

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 21 februari 2012, 20:49:50
Ja hoor, die zetten je wel door. Je kan ook in de telefoongids kijken voor het directe nummer van de brandweer voor niet-spoedeisende meldingen (een gewoon 070-nummer, of een ander lokaal net-nummer)
Die staat inderdaad in mijn telefoon geprogrammeerd, maar als je ergens buiten 'je regio' bent werkt dat niet  :D

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #16 Gepost op: 21 februari 2012, 21:22:53
In niet noodsituaties kan een 0900-8844 centralist de melding ook wel goed aannemen en afhandelen. Dan is het waarschijnlijk niet eens nodig dat je met een MKA of MKB centralist spreekt.

Een kat in een boom of liftopsluiting kan een politie centralist vast ook prima verwerken, voor niet spoedeisende medische zaken moet je volgens mij ook niet bij 112 zijn maar gewoon bij je/een huisarts.

Nummer van je eigen huisarts + HAP in je mobiel lijken me veel nuttiger dan het directe nummer van de brandweer in diverse regio's....

Spoed: 112
Geen spoed: 0900-8844, mocht de melding dan per ongeluk toch niet goed opgenomen zijn kunnen ze je ook gewoon terug bellen voor aanvullende info, immers toch geen spoed.
Geen spoed medisch: huisarts, weet je het nummer niet 1850 nummer informatie....