Minder meldkamers en minder schakelen
Den Haag- Alarmnummer 112 gaat binnenkort op de schop. Binnenkort wordter niet meer gevraagd: 'Wie wilt u spreken: ambulance brandweer of politie?' In plaats daarvan informeert de centralist 'Wat wilt u melden?
Burgers in nood kunnen direct hun verhaal doen, en de centralist bepaald volgens welke hulpdiensten kunnen uitrukken. Deze nieuwe werkwijze moet er voor zorgen dat iemand die te maken krijgt met een overval, brand of bijvoorbeeld een hartstilstand sneller word geholpen. Een beller wordt in principe niet meer doorgeschakeld, zoals nu, maar krijgt op 112 nu één multidisciplinaire medewerker te maken die de juiste hulpdiensten op pad stuurt.
wanneer er blijkt dat iemand dringend medisch advies nodig heeft, is er in de centrale de benodigde kennis aanwezig om er iemand telefonisch door de eerste benauwden momenten te loodsen. ''Denk bijvoorbeeld aan tips hoe je het slachtoffer het best kunt neerleggen tot de ambulance er is'' vertel een woordvoeder van ministerie. Sneller hulp bieden is niet de enigste reden voor de reorganisatie. Er gaat ook een harde bezuiniging achter schuil. Het kabinet wil namenlijk in 2015 10 miljoen besparen op de meldkamers. Dit bedrag moet oplopen tot, vanaf 2021, 50 miljoen. Deze bezuinigingen stonden al in het regeerakkoord.
Van de huidige 25 meldkamers zijn er straks nog maar 10 over. In eerdere plannen was er zelfs spraken van nog maar 3 meldkamers, maar dat is op verzet gestuit, en minister Opstelten zag zelf ook bezwaren. Uit onderzoek bleek vervolgens ook dat de geoogde bezuinigingen ook haalbaar zijn met 10 meldkamers.
Door 15 meldkamers af te stoten, wordt er minder uitgegeven aan huistvestigingen en ICT. Tien centrales kunnen ook met minder man worden bemand, wat ook weer een besparing oplevert. Het is nog onduidelijk hoeveel werknemers hun baan zullen verliezen.
BRON: Noordhollands Dagblad van dinsdag 21 Februari 2012