Roofbouw op agenten

Auteur Topic: Roofbouw op agenten  (gelezen 6567 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #20 Gepost op: 23 februari 2012, 00:06:35
Luister ik zit echt niet te wachten op overwerkt. Het levert me niks op dan alleen maar tijd voor tijd,zelfs mijn toeslag van 6 euro wordt omgezet on tijd. Nee waar je gek wordt zijn avonddienstem die gevolgd worden door een ochtend.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #21 Gepost op: 23 februari 2012, 00:18:21
Tsja, ik las laatst in een vakblad de stelling ''de politie drijft op loyaliteit van de medewerker'' ...

Het is gewoon een feit dat zonder de flexibiliteit van de individuele medewerker er grote (plannings-)problemen ontstaan. Er wordt op het minimum gepland, verlof moet twee maanden van te voren worden aangevraagd en als er zieken zijn wordt er op het allerlaatste moment gevraagd of er mensen zijn die een dienstwissel of een extra dienst willen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


rrpd

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 23 februari 2012, 10:19:44
En een keer overwerk hoort erbij.
Maar structureel overwerk niet, en diensten van meer als 15 uur incl. pauze's zijn bij wet verboden.
En 350.000 overtredingen klinkt mij als een structureel probleem.

Tja, als ik om 22:00 uur een melding krijg waar ik even mee bezig ben kan ik moeilijk zeggen "Einde dienst, ik ga hier weg, doei!".

En meestal word ik wel op tijd afgelost zodat er geen overwerk is. Is er dan een keer overwerk dan is het meestal een half uurtje tot een uurtje en heel af en toe een paar uur.

Wat Jerommeke aangeeft, de politie plant minimaal. Als er gaten door bv een zieke zijn in een dagstaat wordt er gevraagd of je een extra dienst wilt doen. Nee is ook een antwoord en dat wordt je helemaal niet verweten. Dus om nu over roofbouw te spreken, nee.

Ik zie het probleem niet hoor.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #23 Gepost op: 23 februari 2012, 11:38:21
Ja en waarom wordt er op het mimimum gepland? OMDAT er zo weinig mensen zijn OM in te plannen. Veel collega's hebben een drive en willen het probleem van de organisatie/politiek niet afschuiven op hun eigen collega's. Uit collegealiteit wordt dan die extra nachtdienst gedaan ivm uitval door wat dan ook. Gewoon omdat men de collega's er niet mee wil laten zitten.
Dat komt puur uit het karakter van de meeste collega's.

En NEE MarcoIF, bij de politie worden overuren NIET uitbetaald en soms de overwerktoeslag van 6 euro brutto zelfs niet. Je moet het in tijd terug nemen. Zelfs binnen 2 periodes van een maand. Nu kun je vroege, late, nachtdiensten niet terugnemen ivm de tekorten. Dus dan zit er niks anders op dan de dagdiensten die je gepland staat, terug te nemen. Alleen die heb ik amper. Als ik er 2 in een periode heb dan is het veel. Dus ik blijf met die uren zitten. Ik heb aan het einde van het half jaar weer teveel uren. Want 16 overuren draai ik echt wel elke periode. Ik overtreed dus weer een regel. (namelijk niet binnen 2 periodes overuren opnemen) Dan sta je met je rug tegen de muur.
En hier lopen heel veel collega's tegen aan.
Crepeersterkte ja. Roofbouw ook ja. Ik vind dat een goede omschrijving.


rrpd

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 23 februari 2012, 11:58:17
Ben ik wel met je eens! Mijn eigen ervaring is dat ik er geen last van ervaar. Ik krijg wel gewoon mijn overwerk in geld en overwerktoeslag (dit kunnen wij aangeven bij P&O). Het is te gek voor worden dat dat in sommige regio's dus niet is? Dit wist ik niet eens en volgens mij mag dat ook niet. Overwerk is overwerk is dient gewoon een toeslag voor uitbetaald te worden.

Ik heb echter persoonlijk geen last van de zogenoemde ATW overtredingen. De baas verplicht mij echter nooit tot een dienstopdracht omdat er een gat is. Tevens vind ik het wel eens lekker om ochtend - nacht te draaien (wat tegenwoordig ook een ATW overtreding is volgens mij?).


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #25 Gepost op: 23 februari 2012, 12:53:33
Nee waar je gek wordt zijn avonddiensten die gevolgd worden door een ochtend.

Ben ik wel met je eens! Mijn eigen ervaring is dat ik er geen last van ervaar. Ik krijg wel gewoon mijn overwerk in geld en overwerktoeslag (dit kunnen wij aangeven bij P&O). Het is te gek voor worden dat dat in sommige regio's dus niet is? Dit wist ik niet eens en volgens mij mag dat ook niet. Overwerk is overwerk is dient gewoon een toeslag voor uitbetaald te worden.

Ik heb echter persoonlijk geen last van de zogenoemde ATW overtredingen. De baas verplicht mij echter nooit tot een dienstopdracht omdat er een gat is. Tevens vind ik het wel eens lekker om ochtend - nacht te draaien (wat tegenwoordig ook een ATW overtreding is volgens mij?).

Een avonddienst en daarna een dagdienst draaien zoals r1200gs aangeeft of een dagdienst en daarna nachtdienst zoals rrpd aangeeft mag inprinciepe wel volgens de Arbeidstijdenwet. Of het wenselijk is is dan weer de hamvraag.

Rust na werktijd
Voor de rust die u heeft na uw werktijd gelden de volgende regels:

Na een werkdag mag u 11 uur aaneengesloten niet werken.
Wel mag deze rustperiode eens in de 7 dagen ingekort worden tot 8 uur als de aard van het werk of de
bedrijfsomstandigheden dit nodig maken.

Na een 5-daagse werkweek mag u 36 uur aaneengesloten niet werken.
Een langere werkweek is ook mogelijk, maar alleen als u in een periode van 14 dagen minimaal 72 uur aaneengesloten niet werkt.
Deze rusttijd kan worden gesplitst in onafgebroken rustperioden van elk ten minste 32 uur (bijvoorbeeld 32 plus 40 uur).

BRON: Hoeveel mag ik werken volgens de Arbeidstijdenwet?

Wat betreft het overwerk in of geld of tijd voor tijd vergoed krijgen is dat afhankelijk wat er in de CAO is afgesproken.
Als beide opties er in staan is het als ik het goed heb de keuze van de werknemer hoe hij/zij het overwerk vergoed wilt hebben.
Maar om dit zeker te weten zou ik jullie CAO moeten opzoeken maar als je lid bent van een vakbond kunnen zij het juiste antwoord geven op deze vraag.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #26 Gepost op: 23 februari 2012, 16:09:52
Dat er dus korpsen zijn die alleen maar tijd voor tijd krijgen wist ik niet,
Als je op zo'n manier overwerkt wordt je er financieel niet wijzer van nee..
En krijg je wel betaald is dat dusdanig belast dat je er nog niks aan overhoudt,
dat is is de reden voor mij dat ik een bloedhekel aan overwerk heb en ik dit ook vrijwel nooit heb.

Aan de andere kant,
stel je hebt een gezinnetje met 2 kindjes,koophuis en auto voor de deur.
De mama is huismoeder voor de kid's en jij bent de broodwinner.
Elk uurtje wat je BETAALD krijgt is meegenomen toch ?
En ja,
dan wordt het gauw roofbouw als niet uitkijkt.
Maar ga eens naar de efteling met je gezin en je bent 200.- lichter...


Maar qua CAO,
is dat ook nog eens korps afhankelijk ?
Geen landelijke CAO ?
Groetjes, Marco


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #27 Gepost op: 23 februari 2012, 21:19:20
En NEE MarcoIF, bij de politie worden overuren NIET uitbetaald en soms de overwerktoeslag van 6 euro brutto zelfs niet.  

In A-A worden overuren gewoon uitbetaald. Als je overwerkt moet je buiten BVCM ook nog een overwerkbriefje invullen waarop je kan aangeven of je je tijd wil laten uitbetalen of laten omzetten in tijd. Kies je voor tijd en je neemt het niet binnen 2 periodes op wordt het alsnog uitbetaald.