Roofbouw op agenten

Auteur Topic: Roofbouw op agenten  (gelezen 6715 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Gepost op: 21 februari 2012, 07:27:51
'Roofbouw op agenten'

door Gijsbert Termaat
AMSTERDAM -  Politieagenten maken veel te lange dagen. Het afgelopen jaar is de Arbeidstijdenwet bij de politie maar liefst 350.000 keer overtreden. Dat blijkt uit een nog niet openbaar gemaakte inventarisatie van de 25 politiekorpsen naar de werkomstandigheden binnen de eigen organisatie, die in het bezit is van De Telegraaf.
  
„Ieder halfjaar wordt deze monitor gehouden en de laatste zes maanden van 2011 werden 180.000 overtredingen van de Arbeidstijdenwet geconstateerd, waarmee het totaal vorig jaar uitkomt op 350.000 misstappen”, zegt Ron Looije van de Raad van Korpschefs.

De politiebonden reageren furieus over de cijfers. „Dit is te gek voor woorden en volstrekt onacceptabel. Hiermee wordt aangetoond dat de politie tot de nek toe in het werk zit en te veel werk met te weinig mensen uitvoert. Dit is een signaal aan de minister dat er nu keuzes gemaakt moeten worden voor het te laat is en we steken laten vallen”, reageert voorzitter Han Busker van de Nederlandse Politiebond (NPB).

http://www.telegraaf.nl/binnenland/11560673/___Roofbouw_op_agenten___.html?sn=binnenland




DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #1 Gepost op: 21 februari 2012, 10:45:06
What else is new?
Volgens de minister heeft de politie nog nooit zo'n hoge operationele sterkte gehad. Dus ik moet nog zien dat er iets aan gebeurd. En die duizenden aangiftes met opsporingsindicatie die elk jaar blijven liggen is ook maar jammer...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #2 Gepost op: 21 februari 2012, 11:44:31
Ik heb een werkweek van 36 uur volgens mijn contract. Alleen werk ik vaak tot zeer regelmatig een werkweek van 5 x 9 uur.


HBm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 851
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Reactie #3 Gepost op: 21 februari 2012, 11:56:53
Tja, als zelfstandig ondernemer werkte ik probleemloos zo'n 60 uur per week en dan had ik daarnaast mijn brandweerbesognes, die door mijn functie ook redelijk wat tijd in beslag namen.
Dus zolang de meer-uren wel gewoon betaald worden, kan ik mij weinig voorstellen bij de ophef...
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #4 Gepost op: 21 februari 2012, 12:00:28
Als zelfstandig ondernemer heb je de "keuze" om 100 uur te werken of 1.

Een agent is in loondienst en zijn werkgever is derhalve gebonden aan de werktijdenwet. Hier is dus geen sprake van "keuze".

Dus die vergelijking gaat niet op.


rrpd

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 21 februari 2012, 13:10:29
Mij boeit het niet zo hoor. Als er op een dag iemand tekort is vragen ze of ik een extra dienst wil doen, nee is nee en ja is ja.
En een keer overwerk hoort erbij.  O0


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #6 Gepost op: 21 februari 2012, 14:00:43
Mij boeit het niet zo hoor. Als er op een dag iemand tekort is vragen ze of ik een extra dienst wil doen, nee is nee en ja is ja.
En een keer overwerk hoort erbij.  O0

En een keer overwerk hoort erbij.
Maar structureel overwerk niet, en diensten van meer als 15 uur incl. pauze's zijn bij wet verboden.
En 350.000 overtredingen klinkt mij als een structureel probleem.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #7 Gepost op: 21 februari 2012, 16:38:45
Mij boeit het niet zo hoor. Als er op een dag iemand tekort is vragen ze of ik een extra dienst wil doen, nee is nee en ja is ja.
En een keer overwerk hoort erbij.  O0

Ik denk dat het grootste deel van de collega's het niet boeit om een keertje over te werken. Maar af en toe vraag ik me af of het overwerken ook nodig is, of gewoon niet anders kan door te weinig capaciteit. De overtreding van 350.000x lijkt me een duidelijk antwoord helaas.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #8 Gepost op: 21 februari 2012, 16:46:18
Maar goed jongens, dan gaan we de vaste vrije zondagen per jaar halveren en gaan we nog wat knippen en plakken. Dan valt het niet meer op  :|

Het is natuurlijk geen nieuws, zelfde als de onbetaalde en betaalde pauze's. ''Vroeger'' (lees, drie jaar terug) had je, wanneer je noodhulp had, een betaalde pauze. Je kon immers tijdens het lunchen weggeroepen worden, zodanig dat er geen sprake was van een échte vrije tijd (en dus onbetaalde pauze).
Inmiddels is er bij ons in de regio besloten dat iedereen onbetaalde pauze's heeft, de werkdag is een half uur langer geworden en er is niets veranderd. Als er tijdens de lunch of het diner een melding komt ga je er uit. Ook dan is er géén sprake van een betaalde pauze, omdat er ''altijd wel een moment in een dienst is, wanneer je de pauze kunt genieten''  :-X
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #9 Gepost op: 21 februari 2012, 16:51:01
180.000 overtredingen / 50.000 executief personeel (?) = nog geen 4 keer in een half jaar tijd.

Wanneer is een overtreding een overtreding in deze cijfers?

Als ik kijk naar http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/hoeveel-mag-ik-werken-volgens-de-arbeidstijdenwet.html dan vind ik een overtreding van "U mag maximaal 12 uur per dienst werken en maximaal 60 uur per week" verdomd zwaar wegen..!
Is het een overtreding van een pauze die 20 minuten was in plaats van een half uur, bij wijze van, vanwege een prio 1.. tsja, lullig, maar shit happens, voor een keer, moet ook niet elke keer zo zijn.

Neemt niet weg dat er, in mijn ogen, inderdaad "ruimte voor verbetering" is en dat de werkdruk inderdaad (te) hoog is.