Roofbouw op agenten

Auteur Topic: Roofbouw op agenten  (gelezen 6716 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #10 Gepost op: 21 februari 2012, 17:42:32
Maar goed jongens, dan gaan we de vaste vrije zondagen per jaar halveren en gaan we nog wat knippen en plakken. Dan valt het niet meer op  :|

Het is natuurlijk geen nieuws, zelfde als de onbetaalde en betaalde pauze's. ''Vroeger'' (lees, drie jaar terug) had je, wanneer je noodhulp had, een betaalde pauze. Je kon immers tijdens het lunchen weggeroepen worden, zodanig dat er geen sprake was van een échte vrije tijd (en dus onbetaalde pauze).
Inmiddels is er bij ons in de regio besloten dat iedereen onbetaalde pauze's heeft, de werkdag is een half uur langer geworden en er is niets veranderd. Als er tijdens de lunch of het diner een melding komt ga je er uit. Ook dan is er géén sprake van een betaalde pauze, omdat er ''altijd wel een moment in een dienst is, wanneer je de pauze kunt genieten''  :-X

Alweer een overtreding van de arbeidstijdenwet een pauze is een periode van minimaal 15 minuten aaneengesloten waarbij je ongestoord en zonder verstoring kunt doen en laten wat jij wilt anders is het wachttijd en moet deze betaald worden.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #11 Gepost op: 21 februari 2012, 20:30:16
Inmiddels is er bij ons in de regio besloten dat iedereen onbetaalde pauze's heeft, de werkdag is een half uur langer geworden en er is niets veranderd. Als er tijdens de lunch of het diner een melding komt ga je er uit. Ook dan is er géén sprake van een betaalde pauze, omdat er ''altijd wel een moment in een dienst is, wanneer je de pauze kunt genieten''  :-X

En dan is het bijvoorbeeld weer bijzonder dat het bij ons wel gewoon een betaalde pauze is. Zijn ook zat diensten waar ik er niet eens aan toe kom om een half uurtje te gaan zitten...
Overigens is bijvoorbeeld enige tijd terug nog een zaak geweest van de agenten van de dienst Waterpolitie. Zij kregen ook een half uur dat ze ook niets hoefden te doen en ook niet inzetbaar waren. Echter omdat ze aan boord van het schip moesten blijven is er toen geoordeeld dat het gewoon een betaalde pauze is omdat ze niet de mogelijkheid hadden even iets anders te gaan doen.
Ik zou de vakbonden er eens naar laten kijken...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #12 Gepost op: 21 februari 2012, 23:01:46
Vindt het nogal wat..

Als ik als chauffeur zijnde in overtreding ben met deze wet dan hangt er een PV boven mijn hoofd van een netto salaris,
uitgeschreven door een agent die dezelfde overtreding misschien wel aan het begaan is.

Alaaaaaaf !  ::)
Groetjes, Marco


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #13 Gepost op: 21 februari 2012, 23:06:13
Is er niet een topic "politie mag wél regels overtreden"?    >:D      98uiye  

Het eea zal vast door de vakbond cq en/of mc zijn besproken en goedgekeurd.

Niet dat ik het eea goedkeur want een agent is geen robot.


WRRacing

  • Geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
  • AED's redden een leven
Reactie #14 Gepost op: 22 februari 2012, 00:31:15
Met die reactie sla je compleet de plank mis.

ik snap ook wel de cynische ondertoon(arbeidstijdenwet ;)) maar het slaat gewoon nergens op
De ene zijn dood is de andere zijn brood. Doe ff normaal, dan doe je al gek genoeg. Behandel de mensen in alles zoals je wilt dat ze jullie behandelen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #15 Gepost op: 22 februari 2012, 02:14:16
Als zelfstandig ondernemer heb je de "keuze" om 100 uur te werken of 1.
Een agent is in loondienst en zijn werkgever is derhalve gebonden aan de werktijdenwet. Hier is dus geen sprake van "keuze".

Dus die vergelijking gaat niet op.

Jou regel gaat niet helemaal op Diamondback volgenst het volgende.

Toepassing Arbeidstijdenwet
De Arbeidstijdenwet geldt voor iedereen die voor een werkgever werkt, dus voor alle werknemers, inclusief stagiairs,
uitzendkrachten en gedetacheerden. De Arbeidstijdenwet is van toepassing op alle werkzaamheden die u als werknemer verricht.
Als u verschillende banen heeft, worden de werktijden daarvan bij elkaar opgeteld.
In een aantal gevallen geldt de Arbeidstijdenwet ook voor zelfstandigen. Het gaat dan om situaties waarin ook de veiligheid van derden in het geding is, zoals in de vervoerssectoren.

BRON: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/hoeveel-mag-ik-werken-volgens-de-arbeidstijdenwet.html
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #16 Gepost op: 22 februari 2012, 02:23:48
Voor een ieder die de Arbeidstijdenwet wilt lezen heb ik de link geplaatst.
In een CAO mogen ook afspraken vastgelegd worden maar die mogen nooit slechter zijn dan de Arbeidstijdenwet zelf.
Vroeger had men er een mooi scheman van maar die heb ik nog niet kunnen vinden.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #17 Gepost op: 22 februari 2012, 07:07:09
Met die reactie sla je compleet de plank mis.

ik snap ook wel de cynische ondertoon(arbeidstijdenwet ;)) maar het slaat gewoon nergens op

Met de laatste twee zinnen hopelijk niet.   Alleen de eerste zin was cynisch bedoeld.  (even voor de duidelijkheid aangezien je op heel mijn reactie reageer.)   Ik vind agenten namelijk geen robotten.  En daarnaast is het in elke organisatie zo dat er een mc is, die het eea goedkeurt.  

Indien het eea niet goed is, kan men altijd bij een bond zijn/haar deze informatie kwijt waarna de bond het eea kan onderzoeken.
Maar uit het bericht blijkt dat het door eigen onderzoek van de korpsen naar voren is gekomen. Daar is ook een pluim voor te geven.

Het verbaast mij dat er schijnbaar géén agent is geweest die aan de bel heeft getrokken hierover bij een bond.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #18 Gepost op: 22 februari 2012, 23:03:58
Het verbaast mij dat er schijnbaar géén agent is geweest die aan de bel heeft getrokken hierover bij een bond.    

Waar baseer je dat op? :-\
De bonden krijgen dit soort signalen vaak zat. Alleen de echte cijfers hadden zij kennelijk niet. Die zijn nu dus via een andere weg bekend geworden. De bond geeft als reactie dat dit voor de zoveelste keer het bewijs is voor het feit dat de politie op crepeersterkte zit.
Dit omdat de politiek blijft denken dat ze het goed doen en voor de rest hun kop in het zand steken.


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #19 Gepost op: 22 februari 2012, 23:32:20
Waar baseer je dat op? :-\
De bonden krijgen dit soort signalen vaak zat. Alleen de echte cijfers hadden zij kennelijk niet. Die zijn nu dus via een andere weg bekend geworden. De bond geeft als reactie dat dit voor de zoveelste keer het bewijs is voor het feit dat de politie op crepeersterkte zit.
Dit omdat de politiek blijft denken dat ze het goed doen en voor de rest hun kop in het zand steken.

Misschien moet je het andersom zien,
wat ik via dit forum heb begrepen is dat een agent op straat met volle bepakking bijna net zoveel verdient/salaris krijgt als ik.
Ik daarintegen zit lekker van 07.00 tot 15.30 lekker warm onderuit in een cabine.  098uo
Ik neem aan dat agenten een werkweek hebben van 38/40 uur op papier,
alles daarbuiten is overwerk.
En overwerk is extra verdienen om het netto salaris omhoog te krikken toch ?

Ik draai ook piketweken in de hoop daaruit wat overwerk met oprollen van ... mee te pakken.
Zijn wel extra netto euries op de rekening aan het eind van de rit

En verplicht tot overwerk gedwongen worden kan maar tot een bepaald aantal uur dmv een dienstopdracht,
althans volgens mijn vraagbaak.

Dus ik zie het wel van 2 kanten,
Roofbouw op jezelf doe je zelf,
Dom van jezelf dat je dat doet,
je werkgever zal voor voldoende mankracht moeten zorgen bij structueel tekorten.
En de extra uren die je dient pak je wel mee in overwerk,
wat overigens ook eigen keuze is.

Dat een agent met zoveel opleidingen bijna net zoveel netto krijgt als ik moet veranderen,
zij behoren meer te krijgen als ik wat logisch is !

Dus als een agent die aan zijn/haar max uren zit qua arbeidstijdenwet lekker NEE zegt kunnen ze je niks maken.
Maar ik denk nu zelf dat agenten zelf hieraan toch ook schuldig zijn.
Zolang zij maar een ja blijven geven op extra diensten komen deze signalen nooit aan bij de politiek.
Groetjes, Marco