Dan is nog de vraag niet beantwoord, wie is de weggebruiker om de regels toe te passen naar zijn inzien?
(...)
Nogmaals, ik ben het helemaal met u eens dat het niet aan de weggebruiker is om de regels anders toe te passen dan ze bedoeld zijn.
Maarrr, dat is niet mijn punt. Mijn punt is dat we in Nederland zijn doorgeschoten in het stellen en vooral handhaven van (verkeers)regels, waardoor de situaties waarin ze worden toegepast niet meer geloofwaardig zijn. U zit net als ik in de verkeerswereld, in de wegwerkzaamheden en de afzettingen... wat denkt u als u ergens aan komt rijden en een rood-wit hek met C-01 bord ziet staan? Logischerwijs denkt u terecht dat de weg is afgesloten voor een evenement of werkzaamheden, en dat u met geen mogelijkheid kunt passeren.
Maar wanneer we de proef op de som nemen, dan blijkt dat er regelmatig geen vuiltje aan de lucht is... geen evenement, geen werkzaamheden, helemaal niets. Dat maakt dat rood-witte hek met C-01 er niet geloofwaardiger op. De volgende keer dus dat u zo'n hek met C-01 tegen komt, dan probeert u nog een keer hoever u kunt komen en blijkt misschien weer dat er niets aan de hand is. Dat doet u dus een paar keer voordat u als weggebruiker denkt "bekijk het maar met je C-01, er is toch niks aan de hand" en standaard doorrijdt. Het is niet meer geloofwaardig dat dat hek daar staat. Dus wat wordt er bedacht? We zetten er een verkeersregelaar bij die de mensen gaat tegenhouden. En dan mag die verkeersregelaar aan een automobilist gaan uitleggen dat die weg inderdaad is afgesloten en dat er niemand door mag, terwijl er misschien wel weer geen vuiltje aan de lucht is... welk beeld nog eens wordt versterkt doordat personenauto's vanaf het afgesloten wegvak de verkeersregelaar voorbij rijden. Wederom niet iets waar de automobilist veel vertrouwen aan moet geven, wel?
En laten we eerlijk zijn: dit is grotendeels in het verleden al kapot gemaakt toen de verkeerswereld nog niet zo bewust was van verkeershinder. Een rood-wit hekje en we redden ons wel. Zo werkt dat tegenwoordig niet meer, en dat weet u ook wel. Vandaar dat ik steeds meer vind dat we ons niet moeten vasthouden aan de regels, maar aan wat de weggebruiker van de situatie vindt. Plaats pas een rood-wit hek als er ook daadwerkelijk wat aan de hand is, zet niet zomaar een afzetting op de weg als er toch niet gewerkt wordt, maak niet zomaar een 30 km/u zone als de straat nog steeds 8 meter breed is, zet alleen een verkeersregelaar in als er ook daadwerkelijk verkeer geregeld moet worden in het voordeel van de automobilist...
Wellicht is het eens aan te raden iets te lezen over de "self-explaining road"
Er is iemand hier op het forum die het zo mooi in zijn tekst heeft staan "Het beste middel tegen onverantwoord rijgedrag is een achteruitkijkspiegel met een politieauto erin." En eigenlijk is dat te ziek voor woorden.
Tja, precies wat ik bedoel. We zijn zodanig doorgeslagen in regels en handhaving dat we ons alleen nog aan de regels willen houden als er een politieauto achter ons rijdt (of als er een flitspaal langs de kant staat). Als er op een 80-weg ook daadwerkelijk maar 80 gereden
kan worden (en niet kunstmatig gedowngraded van 100 of zo), dan is die politieauto helemaal niet nodig.