Het rapportje is
HIER te downloaden.
De conclusie voor wat betreft verkeersregelaars is als volgt:
Conclusies
A&G [Agressie en Geweld, LCM] is een belangrijk arbeidsrisico bij de verkeersregelaars. Werknemers geven aan dagelijks te worden uitgescholden. Ook (dreiging met) fysiek geweld en (bijna-)aanrijdingen komen voor. Volgens de verkeersregelaars is het een probleem dat veel automobilisten niet weten dat zij volgens de Wegenverkeerswet verplicht zijn de aanwijzingen van de verkeersregelaar op te volgen. Deze onbekendheid met de wettelijke bevoegdheden van de verkeersregelaars leidt vaak tot weerstand bij automobilisten en daarmee tot A&G.
Werkgevers nemen nog onvoldoende maatregelen om hun werknemers te beschermen tegen A&G. De werkgevers dienen meer aandacht te besteden aan het inventariseren en evalueren van het risico A&G, het vastleggen van een protocol/duidelijke afspraken over hoe te handelen bij een incident en het geven van voorlichting en training op het gebied van A&G.
Het probleem wordt hier wederom verkeerd neergelegd. Omdat de automobilist de wet niet kent, krijgt de verkeersregelaar een probleem. Nee, dit is grotendeels onjuist. Natuurlijk zijn veel mensen onbekend met de verplichting om een aanwijzing op te volgen (en sowieso onbekend met wat borden eigenlijk betekenen), maar het is aan de verkeersregelaar om daar op een correcte manier mee om te gaan. Als ik soms zie hoe grof en agressief verkeersregelaars richting automobilisten zijn, dan vind ik het niet raar dat een verkeersregelaar dit gedrag terug krijgt van de automobilist.
Verder kan een werkgever een werknemer moeilijk beschermen tegen A&G. Verkeersregelaars staan "out in the open", midden op straat vaak. Het is niet te doen om er een hokje omheen te zetten om de verkeersregelaar zo te beschermen, zoals bij tankstations kan. Ik ben het met de Inspectie eens dat er wel meer aandacht macht worden besteed aan de omgang met agressie, en hoe de gevallen van agressie verder afgewikkeld kunnen worden.