Al gaat het hier de laatste pagina's vooral over de kleding, denk ik dat mijn verhaal hier het beste past.
Vanmorgen was er in de plaats waar ik werkzaam ben een vrachtwagen stil komen te staan met pech (vermoed schade aan de asophanging van de trailer), dit net bij het verlaten van een (mini)rotonde. Hierbij bleef de rotonde zelf net vrij maar de rijbaan er vanaf werd geblokkeerd, verder gehinderd door de daar aanwezige vluchtheuvel. Dit is ook nog eens een van de voornaamste doorvoerwegen in de omgeving, en dus vanochtend rond spitstijd toen dit plaatsvond erg druk.
Nu was hier een wis van de provincie aanwezig. Had zijn wagen redelijk duidelijk opgesteld met feest verlichting aan. En hij zelf stond (met wis/vkr jas) het verkeer op de rotonde te regelen. Oftewel verkeer uit 4 richtingen (nabijgelegen zijwegen nog maar even buiten beschouwing gelaten), waarbij hij steeds rond het verhoogde middenpunt moest lopen om zijn tekens duidelijk te maken. En ik moet eerlijk zeggen dat ging hem vrij goed af, ondanks dat ik zijn tekens niet altijd even duidelijk vond.
Vlak voor mij rijd/staat een wis wagen van een aangrenzende provincie, niet zo gek aangezien we bijna op de provinciegrens staan. Deze man rijd zodra hij de weg voor zich vrij heeft snel door naar z'n eigen werkgebied.
Terwijl ik in de ondertussen vrij lange rij stond te wachten zie ik vanuit een andere richting een politieauto met 2 agenten erin naderen, die netjes in zijn rij wacht. Maar bij het passeren van de wis even stopt om te overleggen (neem ik aan). Om vervolgens weer rustig verder te rijden.
Ik snap dat dit een momentopname is, en dat het om een pechgeval gaat en geen geplande werkzaamheden. En ik weet ook niet in hoeverre er contact geweest is tussen de verschillende diensten en/of wat er gezegd is. Maar het lijkt me toch eigenlijk niet verantwoord om op zo'n plek in je eentje het verkeer te regelen. En kan ik het moeilijk begrijpen dat de agenten doorrijden en niet bijspringen. Al zou het zijn totdat er hulp in andere vorm zich aandient. Maar ook dat een 'collega' wis uit de nabijgelegen provincie die daar dus ook al ter plekke is hem ook aan z'n lot overlaat.
Maar is het nu echt een cultuur onder elkaar van het is niet mijn vakje? je redt je maar?