ja, mee eens. Dat mensen slecht naar borden kijken is net zo'n feit als dat mensen de weg vragen aan verkeersregelaars. En dat feit heb ik al eerder vergeleken met zwaartekracht, je kan er een mening over hebben, maar dat verandert er niks aan.
Ik ben van mening dat je als borden plaatser en verkeersregelaar daar zo veel mogelijk rekening mee moet houden. Zo duidelijk mogelijke borden om al een groot deel van de vragen af te vangen. En als verkeersregelaar begrip voor de mensen die het tog niet gezien hebben, en daar dan zo effectief mogelijk mee om gaan. En als er door een paar vragen een file komt te staan dan is er een dieper liggend probleem...
Beste Koekerdt,
Hier uit je zaken die vergelijkbaar zijn met het gezegde die iets te maken hebben met open deur en intrappen.
Waar DeMassel en anderen al op proberen te wijzen is, dat je bij evenementen, hoe goed bezocht ook, die geruime tijd tevoren kunt inplannen, verkeersstromen kunt indelen, de parkeerruimtes kunt voorbereiden, in geval van nat weer (verwacht) rijplaten kunt plaatsen, tractoren kunt reserveren om vastgelopen voertuigen los te trekken en wat dies meer zij.
Bij wegwerkzaamheden, veelal ad hoc, hoewel contradictio in terminis, is niet veel voor te bereiden. Ad hoc, omdat de werkzaamheden wel zullen plaatsvinden, maar dan moeten nog vergunningen worden aangevraagd bij wegbeheerder(s) en worden toegekend, mensen en materieel moet worden ingehuurd en paraat staan, dumpplaatsen en laadplaatsen moeten worden opgesteld. Deze voorbereidingen nemen tijd in beslag, agenda's moeten worden gesynchroniseerd. Voordat deze werkzaamheden plaats vinden, is het nog gissen. Ik zie zelf in mijn dorpje tekens in het asfalt staan, waaruit ik kan opmaken dat men op korte termijn bezig zal gaan met freeswerkzaamheden en asfaltering. Wanneer echter??
Het moment dat de datum bekend is, zullen de bordenzetters de afzettingen plaatsen, voorwaarschuwingen en omleidingsroutes. Pas dan zal het feest gaan beginnen.
Veelal zijn de omleidingsroutes en afzettingen bedacht door de opdrachtgever. Pas gaande de werkzaamheden komt men er achter dat er teveel of juist teweinig info is verstrekt en wordt de boel aangepast.
Intussen dient de vkr bij deze werkzaamheden wel te werken met de werkelijke situatie en de (emotionele) reacties van de weggebruiker.
Je kunt dan ook gemakkelijk bij evenementen als parkeervalet roepen dat het je werk is en niet moet klagen, want het is schering en inslag. Echter, de trieste realiteit is, dat de vkr op de weg noodzakelijk is geworden, terwijl de wet en regelgeving voor een ieder geldt en helder en duidelijk zou moeten zijn. Een bord C01 geldt voor iedereen, tenzij er met een onderbord een uitzonderingsgroep is aangegeven.
Toch probeert een zeer groot gedeelte van de weggebruiker door deze afzetting te komen, met alle risico's en gevolgen van dien.
Dat is
onze realiteit van de dag.
Een ieder weet dat je op een verkeersrotonde niet zomaar stil mag staan. Echter, als de hoofdroute door een evenement is afgesloten of gewijzigd, staat bijna iedereen OP de rotonde de vkr te vragen hoe nu te rijden.
En ondanks ons 'gemekker' op het forum geldt ook voor ons nog steeds het adagium; we doen het wel weer, we lossen het wel op. Moet ook wel, anders eindig je gewoon doorgedraaid op de weg met de neiging het verkeer te staan regelen met een automatisch geweer of met een stootijzer
Als je al zover gekomen bent, dan ben je blijkbaar niet geschikt voor dit werk, of je doet het al veel te lang, hehehe